Har AirPods blivit sämre på att koppla upp?

Svarar jag själv blir det ett rungande ja. När AirPods kom så missade de nästan aldrig att koppla upp mot telefonen när ett samtal kom. Idag är det ovanligt att jag kan ta emot samtalet via mina AirPods.

Under en mellanperiod kunde jag sätta i hörlurarna i örat och efter ett tag kopplade de upp. Mellanperioden fick jag ta samtalet med AirPods i örat men använda telefonens högtalare. Lite knöligt men bättre än inget. Men nu är även den fattigvarianten allt svårare att få till.

Den första försämringen kom med ett iOS, kan det ha varit 13? Men i och med iOS 14 eller någon variant på 14 är hörlurarna som vilka BT-lurar som helst, dvs ganska hopplösa. Hoppades att iOS 15(Beta) skulle lösa detta, men nej.

Jag kopplar detta till förändringar i iOS, men har tänkt att det kanske är något annat fel? Upplever ni att funktionen är lika bra som i början? Kan ni enkelt ta emot samtal genom att först stoppa dem i öronen och sedan svara?

Ett tag tänkte jag att det var andra hörlurar som låg kopplade och blockerade dem, men jag hittar inget sådant mönster.

När jag har haft mina AirPods kopplade till jobbdatorn (PC) innan ett samtal så kopplar de inte upp alls. De är ju såklart inte anslutna till den när det kommer, utan räcker att de varit kopplade mot den bara.

I mitt fall skulle jag nog gissa på mjukvaran som ligger i lurarna mer än att iOS spökar.

1 gillning

Jag har inte märkt någon skillnad genom åren. Och då använder jag alla modeller av AirPods.
Ibland krånglar det för alla modeller men det händer väldigt sällan att dom inte kopplar upp eller tappar kopplingen i några sekunder.
Första versionen av AirPods hade lite problem att koppla upp överlag men blev betydligt snabbare och bättre i generation 2.

2 gillningar

Mitt problem är att de beter sig så även om jag inte använt dem på någon annan enhet utanför mitt AppleID. Jag kan ibland få den lilla rutan högst upp att de är kopplade, men inget ljud kommer. Det händer ibland att jag lägger på och ringer upp och det kan då krävas två nya uppringningar(alltså samtal 3) innan de hoppar igång.

Alldeles nyss ringde jag ett samtal. Tog upp dem ur fodralet, sätter de i öronen och få den där rutan högst upp på skärmen. Ringer och det är helt tyst. Under tiden jag ska sätta på högtalaren så kopplar de upp.

1 gillning

Jag har Gen 2.

Tycker ärligt talat att det alltid har fungerat ganska kasst.

1 gillning

Kanske skall tillägga att jag inte använt mina vanliga AirPods på några månader nu så inte helt “up to date”

1 gillning

Ja de är skit dåliga…

Tack för mig :v:

Det där är snudd på det jag tyckte hände när Apple Watch 4 kom. Då började massa teknikjournalister skriva att “såja nu kan man börja använda klockan… serie 1 och 2 var ju så seg att det knappt gick använda den… 3:an var väl ok men nu med 4 har de hittat rätt…” Jag gick tillbaka och läste några recensioner och nästan ingen skrev att klockan(serie 1 och 2) i princip var oanvändbar(min hårda tolkning).

Men mer seriöst så funkade mina bra fram till för ca 1,5-2 år sedan.

1 gillning

AirPods Max fungerar flawless för mig men mina AirPods Pro har alltid strulat. Har stängt av automatisk överföring till annan enhet och kör manuellt nu varje gång.

Var stänger man av det?

Macrumors har en bra guide :slight_smile:

Detta får du fan en :1st_place_medal: för! Rätt ofta man helt plötsligt har någon youtube kids video i öronen när man är hemma.

4 gillningar

Jag delade mina AirPods Pro med frugan under hela förra året och då var det verkligen hit-or-miss om dom kopplade upp sig automatiskt. Sen några månader har hon ett par Beats Studio Buds så AirPodsen är bara kopplade till mitt Apple ID och nu tycker jag det funkar nästan klockrent. Någon enstaka gång som det tar några sekunder för lång tid.

Mina AirPods Pro har faktiskt börjat fungera bättre…! Jag hade börjat ge upp hoppet då mina hade diverse problem och kontaktade Apple Support och trodde att jag enkelt skulle få nya som flera andra här i Bubblan men tji fick jag. Dock ville Apple Support göra en total återställning, inte bara den man själv kan göra ibland och inte en fabriksåterställning utan något däremellan.

Faktiskt hjälpte detta och nu funkar mina perfekt och de ansluter utan problem mellan mina enheter. Telefonsamtal är stabila och annat jag testat funkar.

Förr hade jag problem med AirPods (g1) och gamla datorn, men nu när jag har M1, etc och nyare AirPods är det inte längre något problem.

Kanske den där återställningen kan göra situationen bättre även för dig? Gjorde min över telefon med Apple Support så jag minns inte nu någon månad senare exakt hur jag gjorde dock… :crazy_face:

Hade lite strul med Airpods Pro ett tag att de inte ville koppla upp mot macen. Mellan iPad och iPhone var det aldrig några problem.
Nu fungerar det bra även på Mac. Verkar som det kom en uppdatering som fixade det.
Mina Max kopplar upp klockrent varje gång och är lite snabbare på att göra det än mina Pro.

1 gillning

Har inga problem med mina AirPods pro mellan Mac, iPhone, iPad