Hänga upp gunga inomhus

Hallå hallå,

Tänkte kolla här om det finns någon med lite byggkunskaper, eller som bara vet! :slight_smile:

Vi bor i ett hus från 2013, väggar och innertak är gipsskivor. Jag vill hänga upp en gunga till våra barn ( bonus om en vuxen också kan gunga). Kruxet för mig, som nämt, är att innertaket består av gipsskivor och jag lyckas ej lokalisera bjälkar/reglar.
Är inte sugen på att borra massa hål och gissa mig fram.

Borde jag uppge tanken på en gunga?
Hur mycket vikt klarar en regel om jag hittar en?
Någon som har gjort något likande? Hur gjorde ni i så fall?

Som vanligt väldigt tacksam för att input, högt som lågot!

Till mod; flytta gärn om det är i fel bubbla.

Tack

Takstolar brukar det vara 1200 mm mellan om det hjälper. Borde hålla för barn iaf.

Enda gungan jag satt inomhus var en hoppgunga när barnen var små. Den klarade typ 15 kg. Då lokaliserade jag takstolen och satte en kraftig ögla som jag drog in i träet. Låsbar karbinhakar och kraftig kedja. Bjälklaget brukar vara i skarvar mellan gipsskivorna men för att större barn och vuxna så skulle jag nog inte vågat om inte takstolen var synlig så jag kunde hänga upp gungan ordentligt och sedan beror det ju på typ av gunga. Har en utomhus vuxengunga i pergolan om sommaren och där blir ju inte så stora krafter. Sitter mest frun med ett glas vin i kvällssolen :slightly_smiling_face:

Kanske kan hjälpa?

1 gillning

Vill minnas att vi hade en slags klämma som fästes över dörrposten, kanske inte för vuxna, men behövde inte borra alls.

Tack för alla svar! Ska def kolla in den dära regelhittaren. Annars får det bli en snickare :rofl:

Yes, har en sådan för en hoppgunga. Men tanken är att så småningom få upp ringar eller en trampets. Till barnen. Får se vart det landar.

Ok. Precis, inget trä syns :sleeping:. Får kanske ta in en snickare. Tack för input!