Hänga tv på väggen

Nu ska min LG 55” upp på väggen och för det första funderar jag på, på vilken höjd den ska skruvas upp. Ni som har vägghängda tv, hur har ni det och hur tänkte ni?! :tv:

Jag har min ganska lågt, vill inte titta uppåt för att se på den. Tänker att näsan är ungefär mitt på bilden. Underkanten på min 55:a sitter 57 cm från golvet.

Ett tips som tv-experten gav i denna podd är att du skall kunna se in i skådespelarnas ögon framifrån :slight_smile:

1 gillning

Lågt…“ska” den sitta

Tror alla sätter sin för högt upp. Nästan iaf!

Bilden ska kunna ses även om man har fötterna uppslängda på bordet mellan soffan och tvn.

2 gillningar

Det är min inställning också, underkanten är 80 cm från golvet.

När jag mätte nu så är tv’n 83cm från golvet. Då hamnar ögonhöjd (i soffan) för mig ca en tredjedel från nederkant av tv’n.
Vet inte om jag hade velat ha tv’n jättemycket lägre, (nu hade det iof inte ens gått då det är grejer ivägen några cm ner) men det är väl en vanesak.
Att kunna se skådisarna i ögonhöjd lät ju vettigt. Tänker att ögonhöjd borde vara en tredjedel från toppen av tv’n, och då skulle min 55’are hänga ca 25cm längre ner. Tycker just nu att det hade känts lågt. Men det är ungefär samma höjd som om den hade stått på tv-bänken. Och jag hade säkert vant mig vid det också.

Min 75” har underkanten 68cm från golve.

Min 70" har underkanten 60cm från golvet och det är 10cm för högt. Men den gamla tv´n hade fästet monterat på ett annat sätt så den sitter högre nu. Men vägrar att borra nya hål i väggen.

Man vill ju inte ha gamnacke när man ligger i soffan, så upp 20cm och en ny värld öppnar sig. :joy::joy:

1 gillning

Precis man sitter inte när man kollar på film utan man ligger :slight_smile:

1 gillning

Vänta tills du blir vuxen. :joy::joy::joy:

Oj oj jag är redan vuxen. När man kliver upp ur sängen och utstöter ofrivilliga ljud då är man gammal.

1 gillning

På TOK för högt sett tur ergonomisk rekommendation...så länge det är en tv på 55” och uppåt iaf.

Du bör hänga den så att du, när du sitter upprätt i ”sweet spot”, har ögonen på överkanten. Minst på övre tredjedelen iaf. Detta för att dina ögon inte ska behöva titta uppåt vid tv-tittande och med detta bli ansträngda och trötta, med allt vad det medför.

Jag lider av liknande bekymmer med Samsung The Frame.
Eftersom tvn extraknäcker som tavla på fritiden så vill jag att den ska vara i tavelhöjd. Det är inte i ögonhöjd när jag sitter i soffan.
Men då har Samsung tänkt till lite…
…väggfästet går att vinkla ner så tvn lutar utåt från väggen. Perfa när man ligger i soffan.

Det löser en en ovinklad bild på tvn åt dig, ja…men inte problemet med att du hela tiden kommer att få anstränga ögonen och titta uppåt, så länge man inte ligger ner då :slight_smile:

Sällan jag sitter upp och kollar film nuförtiden :see_no_evil:(det är bara på bussen)

1 gillning

Sitta upp i soffan? Soffor är till för att ligga i. :sunglasses:

2 gillningar

Ok, om vi nu behöver specificera i detalj så handlar det bara om hur pass intresserad man är av att minska ansträngningen på sina ögon och med det minska risken för huvudvärk etc. Take it or leave it :smiley: :eye: