Hänga TV på spånskivevägg?

Köpt en TV på 65-tum som ska hängas på väggen. Väggen består av gips och spånskiva och jag undrar om det räcker? Svårt att hitta reglar bakom gips och spånskiva...

Spånskivan är 12 eller 13 mm.

Spånskiva ska ju räcka och dra i, det blir inte så stor belastning som många tror då vikten är rakt neråt. Annat är det om du sätter den på en svängbar arm t e x.

3 gillningar

Gud ja. Jag satte upp IKEA överskåp på en gipsvägg utan problem. Använde gipsankare.

https://www.smc.se/sv/artiklar/gipsankare-med-skruv.html

Tack för era svar!

Gipsankare körde jag i förra huset, de är riktigt starka. Men på spånskivevägg går inte det och det känns bra tunt att skruva i 12 mm trä dock.

Inte testat själv men det ser lovande ut.
https://vsbyggskruv.se/produkt/universalplugg/

Finns andra varianter av ankare som går att använda.

Inga problem. Vi har gipsväggar i hela huset och har både tv-apparater och ganska tunga skåp uppsatta.
Bara du använder rejäla mollyplugg eller liknande.

Körde 6st sådana här i vår porösa 50-tals “plattvägg”. Gick att borra i väggen med en klen skruvdragare.
TVn sitter uppe ännu. En modern platt-tv väger ju inte direkt fläsk heller.
ESSVE Universalplugg

Vad jag läst mig till ska en spånskiva klara det bra, men kanske kan vara klokt att antingen köra plugg på ett par av skrivarna eller gipsexpander för dubbelskivor. Hängslen och livrem och allt det är :slight_smile:

Första gången jag hängde upp tv på väggen tecknade jag en extra drulle elektronikförsäkring :joy:

TV ramlande aldrig ner. Utan försäkringen så hade tv utan tvekan ramlat ner två dagar senare. Thats how it works! :slight_smile:

2 gillningar

Är det enkelgips och spånskiva så borde väl dubbelgips molly fixa biffen. Kom ihåg att för dra dem bara :slightly_smiling_face:

Vad menar du med att fördra?

Se till att expandern är “expanderad” innan montaget av väggfästet. Antingen via ett pressverktyg eller genom att försiktigt dra åt skruven så att pluggen expanderar.

2 gillningar

Men nu hänger jag fortfarande inte med. Expandern ska ju expandera bakom väggen genom att man använder verktyget. Om den expanderar innan jag trycker in den i hålet kommer den ju inte komma igenom hålet?

Hehe, precis. Det som avsågs var att expandera pluggen efter att den tryckts in i hålet, men innan väggfästet “slutmonteras”.

Edit:

1 gillning

Nu hänger jag med :smiley: Trodde jag missat något life hack här :smiley:

2 gillningar