Handelsbanken stänger 180 kontor

Men å andra sidan förstår jag många. För då har man kontroll på sina egna pengar…

Om bankerna ska stänga ner sina kontor får dom ju kamma ryggen och släppa sargen när det gäller svarstider i deras internetbank. Swedbank och Länsförsäkringar har båda flera dagars svarstid medan Avanza ofta (i normala fall) svarar inom någon timma eller två.

Jo men exakt, deras internmeddelande är ju lite som deras kontor - långsamma, omoderna och svårtillgängliga.

Varför inte en livechatt som väldigt många andra har?

Storbankernas epok är över

Skaffa/flytta lånet till en bank som inte du behöver pruta på istället. Så skönt :+1:

2 gillningar

Rent allmänt kan man ju säga att det kommer bli intressant att följa Handelsbankens digitala resa. HB är ju kulturellt väldigt byggd runt sina kontor och de har ju varit osannolikt framgångsrika. Inom banken flödar ju berättelser om näst intill hjältesagor hur enstaka kontor gjort stora affärer och hur lokala aktörer på kontor har så mycket inflytande att huvudkontoret måste spela på kontorens villkor. I andra organisationer framhålls dessutom ofta HB som exempel när man vill göra motstånd mot digitalisering.

En tidigare kollega har en färdigskriven, men ej presenterad doktorsavhandling som rör HB i stor utsträckning. Jag tror jag törs säga att den visar att organisationsform är mindre viktig än förmågan att få vald organisationsform att fungera. Dvs om bank x eller företag z kopierar HB är det inte alls säkert att man lyckas. Likaså är det inte alls säkert att HB kommer lyckas med en ny företagsstrategi om den bryter mot de kulturella vanor som finns inom organisationen. Vilket digitaliseringen lär göra för HB.

min erfarenhet med just HB är helt annorlunda där de sa fleragånger att det sköts centralt och inget lokala kontoret kan göra.

Det är inte vad min lilla erfarenhet an HB säger. Sålde ett par tomter i fjol och på
HB flöt affären på bra.
Ena köpare hade HB och där flöt allt på jättebra. De fixade lån och gjorde klart på sitt lokala kontor och sedan möttes vi upp på mitt närmaste kontor och skrev på avtalet. Jag hade pengarna på kontot när jag gick ut genom dörren. Då har jag inte ens HB.

Den andra köparen hade SEB och där var allt trögjobbat då precis allt var tvunget att gå genom SEB centralt. Tog ett par dagar innan pengarna var på mitt konto hos LF.

Helt enig! Storbankerna är generellt skurkar vilket väl bevisats med de senaste årens skandaler.

Förra året gjorde jag ett medvetet val att försöka flytta bort från dom. I mitt fall bytte jag Handelsbanken mot Länsförsäkringar och Stadshypotek mot SBAB.

Kollade på diverse helt internetbaserade banker men valet föll på Länsförsäkringar för att det var en bra lösning i kombination med hem- och bilförsäkring. (Och sen kan jag gilla lite att dom är “medlemsägda”, lite på samma sätt som alla Credit Unions i USA som är en del av anledning till att det finns en bank i varje kvarter i USA).

När vi har ute efter bolån tidigare så blev Länsförsäkringar aldrig ett alternativ då de hade för låg rating, vilket enligt dem själva gjorde att de aldrig kunde matcha de bolåneräntor som vi kunde få hos övriga banker.

Bytte från Handelsbanken till Länsförsäkringar. Då jag redan hade försäkringar där så blev totalkostnaden efter rabatten på allt billigare även om Handelsbanken hade gett mig 0 i ränta på lånen.

2 gillningar

Jag kollade inte ens lån hos Länsförsäkringar utan gick direkt till SBAB. Tycker om att det inte blir något prutande och dealande, SBAB lånar ut pengar och den ränta man ser på deras webb är den man får.

Tyvärr klarar man sig ju inte helt utan ett vanligt lönekonto och alltså en “vanlig” bank. Även om jag gärna skulle vilja, jag betalar nästan allt i vardagen med mitt Amex, bolånet ligger hos ett låneinstitut och sparpengarna hos en finansrådgivare.

Ja det är ju faktiskt endast lönekontot som binder oss till dessa banker.

Samt BankId.

Väldigt sant.

Jag tycker fortfarande att det är underligt att staten tillåtit storbankerna att äga den digitala legitimationen vi alla använder till allt. (Sen vet jag i och för sig inte hur regleringarna kring det ser ut.)

Det finns flera alternativa e-legitimationer och alla statlig verksamhet måste stödja alla men i verkligheten är det få som stödjer mer än Bank-id.

Intressant! Ponera att varje kontor har en hyra 20,000kr/mån och 4 anställda.

Ponera att varje kontor kostar ca 2,5mkr per år. Tror det är lågt räknat dock.

På 2 år har man tjänat igen den där miljarden. :slight_smile:

Lön utbetalt via Swish kan kan bli något i framtiden, fast jag misstänker att det finns en del juridiska nötter att knäppa. Samtidigt kräver swish att man har en bank som erbjuder det, vilket iofs fler och fler gör exempelvis Ica-banken.