Handelsbanken stänger 180 kontor

Handelsbanken stänger 180 kontor och minskar därmed från 380 till 200 kontor. 1000 personer sägs upp.

Men vad säger ni, när behövs kontoren? Själv tycker jag bara det är ett aber när man måste försöka hitta den tiden på året då mitt lokala kontor faktiskt är öppet. Hur kan det ha varit accepterat att banker har så dåliga öppettider?

2 gillningar

Kontoren är väl bra för de äldre kanske? :man_shrugging:

Detta kommer ju dock några år för sent för Handelsbanken, de ligger ju rätt långt efter jämfört med många andra banker:

Parallellt med avvecklingen av kontoren ska banken investera en miljard kronor i it-satsningar under de kommande två åren.

1 gillning

Jag har inte besökt något Handelsbank-kontor sedan 2013 när jag behövde ändra fullmakter för mina bolag. Senast fullmakterna skulle ändras kunde det göras på distans med att godkänna genom BankID. En gång om året kommer vår personliga “bankperson” och hälsar på oss med en påse wienerbröd.

Stäng besökskontoren, dom behövs inte idag.

Jag pratat gärna med någon personligen då man ska låna, svårare pruta med ett formulär på en hemsida, och man vill gärna komma in någon gång om året och gå igenom lån och sparande.
Skönt slippa åka 5-10 mil för att komma till ett kontor då.

Även där fungerar ju videokonferens!

Jo, men Nej!
Vill inte det, känns jobbigt när jag och frun måste skriva på 2 kopior av ett dokument på fyra olika ställen. Eller kanske kan lösas med ett BankID tryck.

Men just så - det finns ju så många bra lösningar för det där!

Ska bli mkt intressant att se hur mycket efter de är. Förra Vd försökte ju samma, men fick då sparken. Jag vet att några i högsta ledningarna var väldigt oroliga då.

Jag vill ändå gå in på banken (gammal som man är) men bytte från Handelsbanken i våras och kanske kommer ändå HBs kontor vara kvar i lilla Tranås.

Hoppas kontoren med bankfack kan finnas kvar på något sätt men med bättre öppettider. Men gissar att jag bara får hoppas på de och glömma att de faktiskt kommer hända :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Kanske :slight_smile:

Inte besökt ett bankkontor på 25 år, känns rätt överflödiga idag. :slight_smile:

Surt att folk blir av med jobben.

Svenska banker är de sämsta banker jag haft att göra med… tom sämre än de i USA.

Man kan tycka USAs kreditsystem är dåligt, och det kan jag till vissdel hålla med om. Men det funkar fan bättre än det i Sverige.

2 gillningar

Det som är så fascinerande med USA är att det finns en bank i varenda gatuhörn känns det som.

Helt enig, vansinne är vad det är. Som någon slags elit-rörelse som står över alla andra pga någon egenpåhittad gammal hävd.

2 gillningar

Faktiskt.

Får tänka på att det också bor liiiiiiiiiite mer folk i stora städerna så många kontor behövs.

Det är väl inte pga mängden folk utan pga förlegade metoder och arbetsflöden? Saker kan skötas digitalt, i USA likväl som Sverige.

Absolut, tänkte också skriva det.
Många är fortfarande kvar i att man faktiskt får en check varje vecka…nu är det nu färre och färre men har flera vänner som fortfarande går till HR varje fredag och får en check.

Exakt och det är ju stenåldern.