Handbagage på flyget – alltid kaos

Jag flyger ganska ofta, mestadels i Europa på mindre plan där också de flesta som reser vill slippa checka in sina väskor. Detta medför i princip alltid att det är kaos vid boardingen eftersom väskorna inte får plats. Jag är så sjukt trött på att detta bara fortsätter utan att man gör något åt det. Varje gång så sitter kabinpersonalen och ropar ut att vi måste skynda på med boardingen annars riskerar vi att missa vår plats på startbanan.

Varför lär man sig inte av detta och ändrar i systemet?

Slänger ur mig några idéer som jag tycker borde väl ändå finnas på agendan hos flygbolagen också:

1. Begränsa antalet biljetter som faktiskt får ta ombord en resväska.
    1. Istället för att ta extra betalt för incheckat bagage, vänd på steken och gör incheck till det billigaste alternativet. Att ta ombord en väska som är så stor som reglerna tillåter borde kosta mest.
    1. Minska maxstorleken på handbagage. Vet att vissa bolag har mindre än andra. SAS t.ex. tillåter ju alldeles för stora väskor på sina mindre plan.
    1. Märk upp hyllplatserna så varje stol har sin egen plats på hyllan. (inser att detta inte är något vidare förslag men brainstormar på bara)

Vad tycker ni om detta, fyll gärna på med förslag…

Jag reser oftast med en mjuk bag (bagagehyllan) och min datorryggsäck (under stolen framför). Jag har även en mindre resväska som ibland kan följa med ombord istället för bagen. Men det som jag kallar min stora väska skulle enligt reglerna kunna räknas som handbagage, men den checkar jag in, hatar att stå och fightas om hyllplatserna. Jag ser så många komma ombord med maxade väskor, vissa har dessutom en ”handväska” i storleken IKEA-påse som tydligen inte är något problem, och gärna en ryggsäck på det också.

Idag klev jag på ett SAS-plan på väg till Tyskland. Överfullt som vanligt. När de sista personerna kommer på och i panik inser att dom inte har plats för bagaget så börjar man rycka ner andras väskor och speciellt mindre väskor. Dessutom med stöd av kabinpersonalen som börjar ropa efter ägare till ryggsäckar och bagar för att ”-Dom behöver platsen till de stora väskorna”. Denna gång klarade sig min egen väska men personen framför mig fick sin ryggsäck i knät. Då tog jag ton och frågade om det var ok att vi som packat i små väskor ska straffas för att så många andra har tagit med sig för mycket och för stora väskor. Svaret från de stressade personerna och personalen lät ungefär som när man kastar en hel bägare pommes frites bland en svärm av fiskmåsar. Jag valde att inte argumentera vidare.

Jag kanske gnäller men det är väl ändå lite märkligt att inte flygbolaget vill förbättra detta?

3 gillningar

Jag checkar in i 9 fall av 10 och slipper problemet. Sätter mig ner, ANC på i lurarna och kopplar av.

Har man handbagage ska man bara ha ett, inte tre. De ska checkas in annars. Det värsta jag vet är när de tar mitt handbagage som ligger i facket över min stol och flyttar iväg 5 rader bakåt vilket ställer till problem när jag ska gå av. Facket ovanför stolarna är till de som sitter där, punkt slut. Är så trött på de som reser med flera handbagage, de skulle stoppas direkt vid bordningen och få checka in skiten.

Over and out.

3 gillningar

Håller med, men jag tänker räkna min minimala datorrygga som handväska, jag tar fortfarande inte upp mycket plats på hyllan. Idag försökte dom locka med någon slags bonus för att flera skulle checka in sitt bagage vid gaten. Men det hjälpte ju inte. Varför stoppar dom inte bara dom som kommer med för mycket så är ju problemet löst.
Har också varit med om när man reser sig och ska gå av, då inser man att väskan har flyttats bakåt. Och som du säger så är det inte supersmidigt att tränga sig bakåt för att hämta en väska..

En minimal datorrygga kan man ju i värsta fall ha under sätet, då har man ju även innehållet tillgängligt.

1 gillning

Självklart under stolen, det är ju där man vill ha den...

Inte bara ”vill” utan ”ska”.