HAN Ports läsare?

Hej söker alternativ till Pulse HAN - Ta pulsen på ditt hem ⚡️ Tibber Store då jag inte (vet inte varför) vill knyta mig till Tibber . Det jag önskar är att HAN “läsaren” loggar en ganska bra tid (år) med data och har både ett eget gränssnitt med lite grafer och statistik och något form av maskingränssnitt typ något REST interface för att kunna själv plocka ut data eller typ att integrera mot Home Assistant eller liknade. Några tips ?

1 gillning

Jag kör PZEM-004T v3 med en NodeMCU som är kopplat till en CT clamp på 100A. Den mäter all strömförbrukning i vårt hus.

Allt kopplat till Home Assistant.

Ursäkta dåliga bilder…

Kommer inte ihåg vad jag betalade men var typ totalt 200 sek skulle jag tro. :pray:

Alltid lite mer talande med bild, och ja det är något och det hållet men jag vill använda HAN porten som är lagstadga att finns i Sverige på mätarna istället för en klampmätare (heter det så?) på sladden.

Tänker att nu när våra elmätare bytes borde det finnas en ganska stor marknad för att bygga interface och logger för dessa men bara Tibber jag hittar som färdig lösning.

//Daniel

Pulse kräver bara att du är kund hos Tibber (har en inloggning), inte att du köper elen därifrån.

Tycker det finns konstigt få lösningar men kanske är lite för nytt än så länge? Om du kör Easee laddbox så finns ju deras Equalizer.

Edit: Jag har en Pulse över om du mot förmodan ändå vill gå den vägen :slight_smile:

Lockade , är den på RJ45 eller RJ12 ? (Insåg att jag måste beställa och installera själva porten) på min elmätare och elnätsleverantör bara aktiverar modeulen, Pvad du vill ha för din tibber modul?

//Daniel