Håller väggen för en Q90R?

För ca två veckor sedan köpte jag en Samsung Q90R. Tanken var att hänga den på väggen. I förra veckan hade vi en snickare hemma som fixade en sak i huset. Jag frågade om han kunde hjälpa till och montera TVn på väggen. Visst, inga problem sa han. När han undersökt väggen var hans bestämda uppfattning att TVn är för tung för väggen då det är en gipsvägg.

Frågan är, stämmer det? Har någon av er satt upp en 55” på en gipsvägg?

Gör en “dubbelvägg” om gipsväggen inte pallar. Alltså montera en platta av trä på väggen först som kan sättas i reglarna bakom gipset, som bl.a. Komplett tipsar om nedan.

https://www.elgiganten.se/cms/vaggfaste/vaggfaste-guide-till-att-valja-ratt-vaggfaste/

En annan bra länk som pratar om att montera saker på gipsväggar; Gipsskiva - Skruva och spika rätt i en gipsskiva |dinbyggare.se

1 gillning

Är det inte reglar bakom gipset var 60 cm? Tror det fortfarande är standard.

1 gillning

Jo, det ska iallafall vara det om det är byggt enligt standard.

1 gillning

Jag har bara gipsväggar i mitt hus. Och har aldrig haft problem att hänga upp grejer. Använd bara gipsexpander så funkar det så länge du inte stöter på en regel.

2 gillningar

Fördel är att du kan gömma sladden inne mellan väggarna också!

So true, so true!

Ska inte vara några som helst problem, har en 55" på väggen. Minns inte om jag hittade någon regel men hade inte varit orolig annars ändå. Kör gipsexpander av bra kvalité och använd flera stycken, kan du få någon skruv i en regel är det ju en bonus.

Och som Esse skriver, se till att dra kablarna genom väggen så du inte har någon synlig kabel under TV:n, blir så sjukt snyggt!

1 gillning

Men LOL
jag har satt upp en 82” på gipsväggar o d sitter UTAV HELVETE
Så JA, allt annat under kan du sätta upp Utan Problem.

Toggler, googla på det

2 gillningar

Fäst en plywood skiva i reglar eller med Mollyplugg (metallexpander) för gips
Fördra Molly med tång
Skruva fästet i plywood med träskruv
Sedan kommer den ingenstans

3 gillningar

Tack för era inspel. Jag är verkligen ingen byggare Bob, så jag antar att man då börjar med att köpa en ny pryl. En pryl som hittar reglarna…?

Jag håller på nu och skall sätta upp en hylla som skall bära 3 gamla datorer som väger en del. Det blir både hängslen och livrem på den hyllan. Kommer säkert väga 40-50kg det som skall upp. :grimacing:

Skit i reglar o allt vad det heter
Köp toggler, finns hos välsorterade byggbutiker, eller ge ska jag se om vi har några hemma på lager så skickar jag dom till dig
Dom tar 60 eller 80kg/st , min tv sitter med fyra st
Tror nog din 55 som väger mindre än min kommer sitta i gipset också

Fick du inte med väggfäste och plugg för olika väggmaterial?

Dom större expanderbulten håller för 25kg styck, så 4 bult är 100kg :slight_smile:

1 gillning

Nämnas bör är att tillverkaren rekommenderar att du endast belastar dina Togglers med 1/4 av den specificerade draghållfastheten…

1 gillning

Dexters vägg rasar ned om 3…2…1… :joy:

Som sagt, den har suttit som ett berg där ett år, kan hänga mig på den den kommer inte rasa kan jag garantera
Säljer paketpris med dom där dagligen :+1:

Gick det bra att sätta plasma TV på 47 kilo med 4 mollyplugg i gips så ska det väl inte vara några problem med moderna apparater. Som ovan nämnts använd Molly tång för drar man in de med skruvdragaren blir det ingen hit. Så din hantverksvän har nog skapat ett problem som du inte har. TV’n sitter ju nära väggen och hänger inte ut så belastningen blir ju inte rakt ut från Mollypluggen.

4 gillningar

Om detta händer (gud förbjude) är det ju en fördel att ha samma golv i hela huset. :rofl::rofl::rofl::rofl:

2 gillningar