Håll telefonen stilla i bilen

Från sajten:
image

Mophie som har flertalet trådlösa laddare för oss iPhone-användare. Men hur ser det ut när vi är på språng, jo Mophie har vår rygg även där.

För oss som inte har någon stor display i bilen är vi förvisade till att använda mobiltelefonen istället. Här hjälper Mophie oss att se till att telefonen sitter snyggt även i en gammal bil. Apples iPhone tar lätt åt sig de 10 W som Mophies trådlösa laddare krämar ut. Det är något som uppskattas då vi oftast inte gör någon lång resa med bilen utan håller oss under timmen och statistiskt sätt så är 50% av alla bilresor under 5 kilometer. Så med 10 W så hinner vi fylla upp mobilen rejält även med korta resor.

När vi testar mobilhållare så är ett återkommande bekymmer att mobiltelefonerna i dag lätt glider ner från greppet som hållaren har om dem. Med Mophies Charge Stream Vent Mount så har vi ett ordentligt grepp om telefonen som gör att den sitter kvar även vid snabba kurvor och tvärnitningar.

Mophie Car Vent

Klämman som vi sätter fast laddaren med är delad i fyra delar och har fungerat väl i ventilationsgallret på Volvo-bilarna och Peugeoten vi testat med. Med i lådan kommer det även A QC 2.0 bil adapter som ska se till så att den fungerar med alla ventilationsgaller.

Givetvis fungerar den trådlösa laddaren med alla telefonen som kan ta Qi-laddning även om laddaren är optimerad för Apple och Samsung Fast Charge. Vi har testat med iPhone 11 Pro, Huawei P30 Pro och Samsung Galaxy och alla tre upplevs sitta som berget i laddaren och tar laddningen direkt utan att vi behöver passa in telefonen något speciellt.

Första intrycket av laddaren var att den såg lite konstig ut med de små vingarna på sidorna och jag kunde inte förstå funktionen med de här vingarna. Det är fortfarande oklart vad vingarnas tänkta funktion är till för men som skydd för att inte råka dra ner telefonen när man viftar men händerna vid stadskörning så fungerar de bra.

Mophie Car Vent

Ytterligare än bra funktion med Mophies Charge Stream Vent Mount är att kabeln på 0,8 m som används är avtagbar. Så behöver vi en längre eller kortare så är det bara att byta. Helst hade vi önskat att det var USB-C till fästet men tyvärr så har Mophie här använt sig av Micro-USB.

BETYG

  • Pro­duk­tk­val­ité: 5/5
  • Funk­tion 4/5
  • Design: 3/5
  • Val­u­ta för pen­gar­na: 4/5
  • Instal­la­tion 5/5
  • TOTALBETYG 4/5

Teknikveckan rekommenderar

PLUS

  • 10 W.
  • Fungerar med alla telefoner .
  • Bra grepp om telefonen.

MINUS

  • Micro-USB.
  • Vingar på sidorna med oklart syfte.

DETALJER

  • Färg­: Svart.
  • Styrka: 10 W optimerad för Apple and Samsung Fast Charge.
  • Storlek: Höjd 102 mm, bredd 54 mm, djup 38 mm.
  • Pris: Ca 700 kr

Charge Stream Vent Mount

 

Jag ber om ursäkt men sådana känns för mig som bilfästets motsvarighet till bältesclips för mobilen :slight_smile: Ska de verkligen ha hela 1700 kr för en sådan? :astonished: Är detta den senaste på produktområdet från Mophie?

Kabel som hänger och slänger sedan, vilket dock Mophie inte kan beskyllas för, det ser ”taxi” ut :slight_smile:

Har du @Thor sonderat marknaden för sådana produkter? Det måste väl finnas de som ser avsevärt bättre ut. Btw, finns Brodit fortfarande?

Yes, helst kör jag med dashboard och inbyggd trådlös laddplatta. Men alla andra dagar så är det volvo v70 -02 som gäller och där är det ventilationshållare som gäller.
Jag testade blekins innan. det som störde mig där var att sladden var fastlödad i ciggtändaren. Här går det att byta ut kabeln om man så önskar.

Det hade smugit sig in en 1 för mycket. Den kostar €69

1 gillning

Den här är jag väldigt nöjd med.

1 gillning

Den vill jag testa!

Brodit finns fortfarande vilket jag själv föredrar. Kommer nu med 12’an att bli min tredje iPhone som fungerar med samma Bilhållare/laddare. Visserligen är det med lightning kontakt men den ska väl användas till något också när den finns kvar i luren.

Lite billigare här: Mophie Charge Stream 10W Qi Wireless Car Charger & Air Vent Mount plus frakt.

1 gillning

Ser fram emot en snygg MagSafe-laddare till biln. Magiskt att bara sätta dit telefonen och att den sitter kvar med magneter.

2 gillningar

Frågan är om magnetismen är tillräckligt stark för snäva kurvor etc. Tvivlar faktiskt men vi får väl se senare.

Är det någon som har ett bra tips på mobilhållare som sitter på instumentbrädan?

Har en liknande. Sitter bra och har aldrig ramlat loss pga av kurvor eller inbromsningar.

Det kan jag tänka mig men jag misstänker att MagSafe inte är lika starkt. Vi får väl se när dessa produkter kommer.

Har för mig att jag sett en video där dom ”dinglar” telefonen från sladden till magsafe-laddaren. Hoppas verkligen att den är stark nog då det hade blivit betydligt snyggare än med dessa åbäken :smiley:

Fasen den där recenserade vi ju på Teknikveckan redan 2018 ju :slight_smile:

Ja det är ju så vi jobbar, recenserar saker flera gånger och från olika vinklar.
Det är fortfarande den Mophie säljer i dag och jämfört med belkins så skulle jag säga att Mophies vinner.

Här testar MacRumors magneten och på slutet klipp från MBHD test av wallet

1 gillning

:slight_smile:

.

1 gillning

@Thor & @Marcus_Attefors - skall jag behöva spoila Lucifer igen!?

1 gillning

Jag är på sista säsongen nu! Så snart!

1 gillning