Gymkortet och Netflix ryker i tuffa tider

Från sajten:
image

Att tiderna är tuffa rent ekonomiskt har inte undgått någon i detta avlånga land. Nu visar det sig att det som ryker först är gymkortet och Netflix-abonnemanget.

En undersökning som gjorts av ekonomiappen Anyfin visar på att det som ryker först när pengarna inte räcker till är gymkortet och Netflix-abonnemanget. Faktum är att var fjärde svensk har problem med att få pengarna att räcka till när utgifterna överstiger inkomsterna.

Antalet uppsägningar av abonnemang har ökat med närmare 300 procent från maj till augusti månad i år. Utöver Netflix ryker även C More-abonnemang i högre utsträckning.

Eftersom Anyfin har med tjänsten “Abonnemang” i sin app går det att mäta därigenom hur användarna prioriterar. I juni månad hade användarna i snitt sju abonnemang vilket nu har halverats till 3,5. Appen har laddats ner 490.000 gånger under 2022 vilket ger en bra överblick av hur det ser ut.

Källa: Pressmeddelande

Lyckas inte googla mig fram till själva pressmeddelandet - var hittar man det?

Är Anyfin något att ha? Säkert mm? :slight_smile: och vad är det till egentligen

Det borde väl gälla 100% av alla människor när utgifterna överstiger inkomsterna? :smiley:

5 gillningar

Om du inte vet så behöver du förhoppningsvis inte det. Eller så kanske du gör det. :slight_smile:
Hopbakningslån för att få lägre ränta.

Ah ok, har bara huslån :slight_smile:

Hehe det va det första jag tänkte på också.

Nej, har man en hög pengar så man klarar sig tills man justerat utgifterna och/eller inkomsterna så får man inte problem.

Bärs, chips, snacks och mat ute något jag yxar innan jag rör streamingtjänster.

T.ex. en omgång med några redbull, en påse chips och lite snask motsvarar lätt kostnaden för Netflix i en månad. För att inte tala om några bärs ute.

Jag slängde ut Netflix redan i våras, och inget gymkort har jag heller, behövs inte för en bonde. Men det går alltid att minska på det man handlar i livsmedelsbutiken. Klarade jag mig på 9k/månad efter skatt tidigare när jag var arbetslös, så skall jag väl klara mig nu när jag har ett jobb.

1 gillning

Gymkort drar man in på i alla tider. :joy::joy:

Skulle vara intressant att veta hur många som har noll i buffert.

Här är två intressanta artiklar
Sedan en annan fråga. Hur många svenskar har konsumtionslån?

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2021-06-28_ett_av_tio_hushall_har_mer_an_1_miljon_pa_banken.html

1 gillning

Knepet när man flyttade hemifrån var att ha samma bank som pappa – sedan var det bara att SMS:a honom och helt magiskt så fanns det några hundralappar på kontot några minuter efteråt.

1 gillning

Körde med knepet att flytta hemifrån när jag var 17 och fått jobb. :slight_smile:

Så himla rekorderligt :sweat_smile:

Sen gammalt. :smiley:

1 gillning

Jag trodde gymmet var ändå något svenskarna avskaffade sist. Lever många verkligen på noll i buffert?

Skrämmande många.

Netflix åkte ut nu, dels priset men framför allt att de producerar sämre och sämre serier och dessutom lägger ned dem direkt.