Guide: Gör dina gröna fingrar smarta

Från sajten:
image

Visste ni att det går att vara nörd i helt skilda intresseområden på en och samma gång och att vissa faktiskt går att kombinera – som teknik och växter till exempel.

Förutom att älska teknik så älskar jag även gröna växter och har en längre tid försökt att kombinera detta på ett smart sätt som inte tar över all tillhandahållning av växterna. Utan mest påminner och ger information om växterna. Så nu tror jag mig ha hittat tekniken och apparna som gör mig nöjd och gör mina gröna fingrar lite smartare.

Appen Planta

Bästa appen jag kunnat hitta för att lista, placera och följa sina växter är Planta. Där kan man enkelt söka reda på sin växt, få all information vi kan behöva och lägga till den i vårt hem. Vi placerar ut växterna i rum vi skapar likt smarta lampor i smarta hem-appar. Sedan får vi skötselschema som är enkelt att följa och kan ge notiser när det är dags att vattna, fylla på med näring eller plantera om.

Databasen är enorm och jag har inte lyckats hitta någon växt som saknas. Tillsammans med bilder på den sökta växten får vi djupgående information om hur den ska skötas, latinskt namn, ursprung med mera. Planta tar in alla dessa förinställda parametrar för varje växt samt den information vi själva lämnar om krukstorlek, växtens storlek, olika typer av jord och dränering och placering i beräkningarna när skötselschemat skapas.

Vattningsschema och information får vi tillgång till gratis. Men för att få notiser om vattningen, mer information och påminnelser om att ge näring, spraya och plantera om så behöver vi starta ett abonnemang för tjänsten. Det kostar 89kr per månad vilket känns väldigt dyrt till en början, men efter en tids användning måste jag ändå säga att det är värt det. Denna app och tjänst är det bästa jag sett i området och den rekommenderas starkt.

Vi får också bonusfunktioner som önskelista där vi helt enkelt kan hjärta växter i databasen som vi vill ha i samlingen, en Lux-mätare direkt i mobilen och vi får rekommenderade växter baserat på vad vi redan har för något. Är vi osäkra på vad det är för växt vi har kan vi identifiera den genom att fotografera växten och Planta ger förslag på vad det kan vara.

Appen går att få helt och hållet på svenska och finns för både Apple iOS och Android. Gratis vid nedladdning, 89kr/månad vid abonnemang för full funktion.

Hårdvara

Mer hårdvarutekniskt så har jag lyckats hitta växtsensorer som går under namnet Mi Flora och kostar runt 349kr styck. De är egentligen tillverkade utav HHCC och går att hitta på bland annat Amazon.se något billigare. Denna sticka läser av fukt och näring i jorden samtidigt som den läser av temperatur och ljusstyrka i omgivningen.

Stickorna används tillsammans med appen Flower Care och fungerar snarlikt Planta. Vi söker reda på vår växt och lägger till den tillsammans med stickan vid installation. Det är dessutom enkelt att byta växt om vi vill flytta stickan till en annan. Här får vi också mycket information om växten och hur den bör skötas. För varje växt finns det rekommendationer för parametrarna som läses av och vi får ett spann att anpassa oss till.

Stickorna ansluter med blåtand vilket går överraskande snabbt och smidigt. Vi får ordentlig räckvidd så var jag än befinner mig i huset får jag kontakt med stickorna och kan snabbt läsa av, avläsningen är väldigt snabb och precis. Ser vi siffror i rött i vår mätning så är det dags att vattna, ge näring eller flytta växten till en plats där den trivs bättre. Allt detta loggas och vi kan senare gå tillbaka i tiden för att se hur vi tagit hand om vår planta.

Med Mi Flora och Flower Care i kombination med appen Planta får vi fullständig information och funktion för att kunna läsa av omgivning och en specifik planta om vi vet att en växt är extra svårskött.

Enda minuset jag kan hitta i Flower Care är att det bara går att lista växter som har en sticka, det vore smidigt att kunna lista alla sina växter för att få informationen och kunna flytta stickan mellan dessa.

Appen är på Engelska och finns för både Apple iOS och Android. Mi Flora kostar 349 kronor i ordinarie pris men kan ibland hittas billigare på Amazon.se.

HomeKit och smarta hem

Stickan går att använda tillsammans med Homey, men det är inget vi testat dessvärre. Så ingen annan koppling till smarta hem-appar eller HomeKit är möjlig. Det tycks vara svårt att hitta växttillbehör som har direkt HomeKit-stöd, men det finns små knep för att få vår odling ännu lite smartare.

Det är ganska enkelt löst att styra sin växtbelysning med hjälp av en smart plugg och HomeKit, vilket inte alls är dumt. Många växtbelysningar har inbyggd timer som lyser 16 timmar och är släckt 8. Detta kan ändå bli svårt att tajma in och trots att vi tycker vi får till det så finns det morgnar och kvällar där ljuset stör. Med en smart plugg och HomeKit kan vi enkelt skapa automatiseringar som sköter detta åt oss med en tid som passar oss. Samtidigt som att det är lätt att släcka på distans om det är så att ljuset stör.

Lika lätt är det att skaffa en termometer och andra sensorer som vi enkelt får tillgång till via HomeKit. Jag har använt mig av en inomhussensor till Netatmos väderstation, vilket gör att jag enkelt kan läsa av temperatur och luftfuktighet runt mina växter.

Jag har också gjort det så enkelt för mig att jag har ett smart element och luftfuktare från Xiaomi i samma rum som de flesta av mina växter befinner sig. Detta gör att jag enkelt kan starta Xiaomi Home-appen för att ge växterna en trevligare atmosfär – vart jag än är.

Summering

Det går att göra sina växter och gröna fingrar lite smartare och det är faktiskt riktigt roligt. Mi Flora och appen Flower Care gör att vi har stenkoll på fukten i vår kruka och även runt omkring. Planta ger oss ingående information om växterna, skötselschema och möjligheten att lista, placera ut och lägga till bilder på våra växter och vi kommer inte glömma bort att vattna någonsin igen. Med enkla knep kan vi också styra och läsa av fukt och värme med sensorer i HomeKit, Xiaomi Home eller andra smarta hem-appar. Besitter ni samma intressen tycker jag absolut ni ska ge det ett försök, det är kul och levlar upp odlandet till något mer.

Växter är också människor (nästan levande åtminstone). Timelapse över 12 timmar på 30 sekunder.

4 gillningar

Grym genomgång! Är lite skeptisk till dom där grejerna som skall sättas ner i jorden. Ger säkert en del info men har man en hel del växter och intresse lär man sig och har överblick över sina växter. Det handlar ju ofta bara om vatten och ljus. Ibland jorden. Blir ju ganska dyrt även om denna var lite billigare än andra jag sett.

Men den där appen skall jag testa och lägga in alla våra växter. :+1:t3:

1 gillning

Kul läsning.
Jag kör själv planta sedan några veckor tillbaka, dock bara gratisvarianten.
Bra med notis om vattning men man kan inte lita blint på appen. Mina palettblad och fredskallor behöver inte vattnas lika ofta som appen föreslår. Medan forellbegonian och kalathean behöver vatten oftare

2 gillningar

Tack! Tycker bara det är en kul teknisk pryl egentligen. Men de svårskötta är smidigt att kunna läsa av fukten och näringen jorden så man får extra koll. Så är ju inget man behöver sätta i varenda kruka. Mest för skojs skull och till där det kanske behövs. Har en gammeldags fuktmätare med, men den är så tråkig att gå runt med. Men som sagt lär man sig och får gröna fingrar med tiden. Det här teknikspåret jag tog var mest för skojs skull för att se om det går! :slight_smile:

1 gillning

Tack, ja Planta är ju riktigt trevlig även om man bara vill lista sina växter med bilder. Och den är ju inte 100%-ig som sagt, men det går ju ändra i skötselschemat när man märker att den behöver vatten oftare eller mer sällan - så att appen kan påminna en efter sina egna erfarenheter med :slight_smile:

Kostade bara 223:- på Amazon nu så kanske skall testa. :+1:t3:

1 gillning

Kör!

1 gillning

Hittade nu att man kunde göra det :slight_smile:

1 gillning

Hur köpte du det via amazon?

Flower Care - Real Time Smart Bluetooth Plant Sensor with App https://www.amazon.se/dp/B01MUDQD8I/ref=cm_sw_r_cp_api_glt_i_9AD2K1Q37F7XMKK3KTRG

Länken finns två gånger i texten annars! :joy:

Ni får bjussa på bilder av era favoriter ju! Just nu är min favorit denna bebis av Monstera Dubia :heart:🪴


3 gillningar

Min favorit var detta palettblad.
En stickling i april blev detta i oktober (tyvärr en väldigt dålig bild)

Sedan hände detta i november

3 gillningar

Fick detta elefantöra som stickling 2016. Har ynglat av sig väldigt mycket

1 gillning