Grötig text/teckensnitt

Vi kan ta diskussionen vidare i en annan tråd men är det inte så att typsnitt i Windows ska se fula ut? Arial som är en dålig kopia av Helvetica till exempel.

2 gillningar

Det är skillnad på ful och fel. Visst ser min text felaktig ut?

1 gillning

Ska kolla.

1 gillning

Ja, det är bara @Zop som fredagstrollar. :rofl:

3 gillningar

Är på kontoret idag och inser att bokstäverna ser ut som de ska. Det är alltså något mellan datorn och skärmen hemma som spökar.

Risig skärm hemma?

Jag tror den har presterat bra tidigare. Den här har jag:

AOC 27" Bildskärm Q27P1 - Svart - 5 ms

LED-skärm, 27", 2560 x 1440 QHD @ 60 Hz, IPS, 250 cd/m², 1000:1, 5 ms, HDMI, DVI, DisplayPort, VGA, högtalare

Snart ett år sedan, men idag testade jag detta och det blev betydligt bättre. Jag har inte så många "tunga" arbetspass hemma längre, men i onsdags hade jag det och idag ska jag ha det så jag kände att det här fungerar inte.

1 gillning

Jag röstar på låg pixeltäthet på skärmen?!?

Tillägg, såg nu vilket skärm du har med 2560x1440 på 27" då blir det pixligt.

Är skärmen helt enkelt en dålig skärm? När jag köpte den hade den fått hyfsade recensioner. Men i grunden ett budgetval.

1 gillning

Det du vill ha är en sån här, tro mig du kommer inte bli missnöjd :wink:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6006814

2 gillningar

Precis. för otät i pixlarna. Man vill ha minst 4k på 27" tycker det fort är lite pixligt då beroende på upplösning :hugs:

Apple har skadad mig med alla fina retina skärmar

Kan man på något sätt i redovisningssystemet sudda ut en siffra så att det inte blir kaos på jobbet när den där ska passera igenom..? :grin:

Men sitter folk idag med 4K för officepaketet?

Ska du upp över 23-24" så skulle jag rekommendera det i alla fall. Sen sitter väl de flesta med en 23" 1080 skärm trots det.

Samtidigt så vänjer man sig, antar att du sitter mycket med någon form av MacBook annars, de har ju otroligt bra skärmar. Bara kolla med @Sevis vars ögon står i kors om han försöker testa något annat än Apples skärmar :joy:

1 gillning

Jag skulle välja norr om 4 eller 5k oavsett yrke. Blir så mycket behagligare för ögonen och trevligare att arbeta då

Har ni något tips om någon bra(och billig trots spec) så att jag kan kolla lite?

Den skärm jag har, är det någon som duger att ge vidare till sonen som spelar? Eller är det samma där att den inte räcker till?

Erfarenheten jag har av skärmar är Apple/Mac sen 2012. (första retina) Sen en iMac 27" och senaste en M1 macbook pro.

Men sen kunde jag inte ha min 2017 iMac som extern skärm, så då köpte jag den här:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-tillbehor/datorskarm/huawei-mateview-28-32-bildskarm/327583
(minns att jag fick den för runt 6t)

Lite för lågupplöst men gjorde en kompromiss med upplösning kontra 4k på skärmen. Väldigt trevlig med så pass hög skärmyta/arbetsyta, 3:2 förhållande. Lite ojämn i ljusstryka men helt ok. och rätt snygg.

Provade även LG 23" 4k, som det var tok-rea på då, den var riktigt nice bildkvalitet mässigt och ljusstyrkan, men på tok för liten.

Tyckte 27" iMac var för liten och tittade mycket på 32" men de flesta är där 4k och blir då rejält sämre i pixel-täthet än iMac 27" 5k.

1 gillning

Dock inte med den 49"aren som är inne för test nu :star_struck:

1 gillning

Det tycker jag inte, jag kör med 2st 27" med samma upplösning och har inga problem med pixeltätheten.

1 gillning