Gröna Lund skapar ilska på sociala medier

Från sajten:
image

Det är ingen sommar utan att bli illamående och luspank på en nöjespark men Gröna Lund har gjort många barnfamiljer irriterade.

Gröna Lund har det just nu tufft i sociala medier efter att de har gått ut med att priserna har höjts och att man enbart får stanna i parken under en viss tid. Innan pandemin var på allas läppar så kostade ett åkband och entré till Gröna Lund 465 kronor för en hel dag. Nu har Gröna Lund höjt priset till 525 kronor och du får inte heller stanna hur länge du vill. Nu när du bokar ditt besök så får du välja om du vill komma tidigare på dagen eller senare.

Anledningen till detta är för att Gröna Lund vill ge sina besökare en bättre upplevelse. Annika Troselius, Gröna Lunds informationschef säger till Expressen att i sommar kommer enbart 5 000 personer vistas på grönan samtidigt och innan pandemin låg siffran på 15 000. Detta kommer göra att det blir mindre köande och mer åkande och de har enligt sina egna undersökningar kommit fram till att genomsnittsfamiljen bara stannar på nöjesparken i fem till sex timmar.

Många barnfamiljer har visat sitt missnöje på Gröna Lunds olika sociala medier och skriver att det är orimligt att betala närmare 2 000 kronor för en familj på fyra för en halv dag. Vissa andra skriver att detta var droppen och att de åker till Liseberg istället där priset landar på 1 730 kronor och de får då stanna från morgon till kväll om så önskas.

Via Expressen

Vad föredrar ni, Gröna Lund eller Liseberg?

  • Gröna Lund
  • Liseberg
  • Hatar nöjesfält

0 röster

Liseberg är ju ändå en klass för sig när det kommer till nöjesparker i Sverige.:wink:

Men jag är sällan där själv. Mår illa bara av att titta på en karusell.:joy:

3 gillningar

Samma här men jag kan faktiskt njuta av att åka flumride en hel dag.

Gäller det alla typer av karuseller? Jag har extremt svårt för sådant som snurrar runt men fritt fall och olika bergochdalbanor älskar jag.

Liseberg slår även Grönan med hästlängder. Inte lika trångt, finare park och roligare åkattraktioner.

Men jag tror även Liseberg höjt priset lite. Dottern sa något häromdagen om det. :man_shrugging:

Det gäller allt. När Helix var ny för några år sedan drog frun med mig (lurade mig) att åka den. Jag mådde så illa efteråt att konserten vi egentligen var där blev en tråkig upplevelse.:nauseated_face:

Haha fy tusan va trist! Blir du lätt åksjuk i bil, buss, flyg, båt och tåg också?

Ja. När vi var i Mexico för 4 år sedan matade jag fiskarna rejält under en båttur. :joy::joy:

Men på tal om Gröna Lund. Stämmer det att biljettpriset även är högre och olika när det är en konsert. Typ när det kommer en riktigt populär grupp/artist så höjer dom priset ännu mer.

Alltså jag måste säga att jag tyvärr tror på det här konceptet.
De har gjort samma sak på badhuset här i Lund.
Priserna är sjuka och efter pandemin begränsade de dagen till tre olika pass som man fick välja ett av att boka in sig på om man ville bada på äventyrsbadet.
Sur som fan gick jag dit med sonen som envetet ville gå just dit.
Men oj, det var mycket lugnare, inga köer till rutschbanorna, inget letande efter sittplats. Inte fullt i bastun, bara ett (1) gäng med tonårskids. Och när det var dags att gå så var JAG mycket nöjd över att inte behöva ”bara åka en sak till” som sen slutar i lågt blodsocker, trött unga och gråt.

4 gillningar

Älskar Gröna Lund och tycker detta är riktigt bra, varit där 3 gånger under pandemin. Och det har varit så jäkla skönt med lagom folk och normala köer till allt. Vem orkar ens mer timmar en det som kommer vara nu? Kvällspasset är episkt!

2 gillningar

Jag tror det här är väldigt bra. Det har varit för många besökare samtidig där de senaste åren. Och då de jobbar både med pris och slottar tycker jag det verkar helt ok.

För övrigt har jag gått från älskare av åkattraktioner till väldigt försiktig. De som snurrar runt går helt bort. Men berg och dalbanan är fortfarande kul…:crazy_face:

2 gillningar

Jag kan säga det utan tyvärr. Är väl jättebra!

1 gillning

Här är en bra artikel. Eller bra och bra, den reder upp en del i den här diskussionen. Sedan avslutas den ju tyvärr på att beskriva hur författaren tog sina barn dit nyss, även om det ”kändes djupt i plånboken”(sic).

Sedan kan jag möjligen tycka att en raljerande text kring ”de” som inte har råd är lite magstarkt. Samtidigt finns det ibland behov av att säga som det är.

2 gillningar

Så nu har jag testat på detta koncept och jag måste säga att Gröna Lund faktiskt har lyckats. Vi köpte förmiddagspasset som är från 10-15 och vi var där runt 09:45. Parken hade redan smygöppnat så det var bara att gå in och åka. I snitt var det mellan 5-10 minuter kö på mer eller mindre allt. Vilda musen var 20 minuter men i övrigt var det lagom med folk inte alls mycket köer.

Räknade ihop allt vi åkte och totalt åkte vi 23 saker mellan 09:45 och 15:00 samt 40 minuter paus för lunch. Så att dela upp det i förmiddag och kvällpass verkar faktiskt ha varit en genialisk idé för vi hann åka mer på en halv dag än vad vi tidigare år hunnit med när man får vara där hur länge man vill.

5 gillningar

Ska dit med sonen någon helg i augusti. Har inte varit där på åratal. Vad kan en sjuåring åka?

Hur lång är han?

130 cm (eller kanske lite längre nu). Mätte honom innan sommaren.

Mycket är faktiskt 120 nu så jag åkte Twister (träbanan) med dottern vilken var riktigt rolig. Sen kvasten är också rolig, den kan han också åka. Sen har du ju även den där slänggungan som är lika hög (om inte lite högre) än fritt fall som han också kan åka utöver alla klassiska barnsaker.

1 gillning