Grillfunderingar , bland annat Weber Firesmoke pelletsgrill

Jag har sneglat mer och mer på Weber Firesmoke pelletsgrill och funderar på om det skulle kunna vara en nice uppgradering i framtiden. Funderade på om jag skulle fortsätta på Thors megalånga grilltråd eller starta en ny, men valde att starta en ny diskussion. :slight_smile:

Jag kör med en Weber kolgrill idag och en Weber Q gasolgrill som kompletterar varandra ganska bra. Weber Q grillen är suveränt smidig och används mest då det går snabbast och vintertid är det rätt nice att bara köra på gasolen och snabbt grilla någon fin köttbit till fredagsmiddagen. :slight_smile:
Nåt som den är mindre bra på är low and slow, tycker temperaturen på minsta blir för hög på en sån.

Sen har jag haft grillarna ganska många år och man vill ha kanske lite förnyelse. :slight_smile: och villhöver kanske nåt nytt. har funderat på antingen ny större gasolgrill med sidobrännare, typ en kamadogrill eller som man börjat kika lite Weber Firesmoke.

Någon som har erfarenhet av en? Hur är den att grilla i? den går ju upp till 315 grader, men kanske tar lång tid, kanske inte är en grill för snabb stekning med grillyta.

Om man kör low and slow, det är inte likställt med "röka" då?
Finns en egenhet i familjen där övriga medlemmar inte gillar när jag "röker" på maten med extra träflisor som exemplevis Applewoodchips osv.. För blir smaken enbart som när man slänger på träflis på en kolgrill så är det nog jag själv som får äta maten enbart. :smiley:

1 gillning

Jag köpte en EX4:a för ett år sedan. och är inget annat än nöjd. Jag använder den inte likaofta som jag borde. Men tröttnade på att få halvgoda rips och brisket på 57:an.

Jag skulle aldrig använda Ex4:an som min primära grill, mycket för jag misstänker det kommer gå sjuka mängder pellets då.
Använder den uteslutande som low and slow. Att röka en brisket får magiska resultat…

EDIT: Weber har släppt 2021 versionen av Firesmoke så setill så du får den, för pellets mataren är ny…mataren i min lämnar lite att önska

Har ingen erfarenhet av webers, men klämt lite på traegers.
Även om det går att få upp lite högre temperaturer så är det här en smoker, den är gjord för långkörning på låg temp med rök. Smaken blir mer eller mindre precis som att slänga rökflis på en vanlig grill, den stora fördelen med pelletsgrillar är att du har mycket bättre kontroll över temperaturen och mängden rök.

Ska du inte röka större mängder mat rätt ofta skulle jag avråda från att välja pelletsgrill oavsett märke och öva på att hålla låg temp i den vanliga grillen istället :slight_smile:

Vad är det för pellets som används. Antar att det inte är “vanliga” träpellets som värmer hus :wink:

Ja, just lite goa ribs, pulled pork, brisket vore nice att laga med den. Misstänker också att Pelletåtgången skjuter i höjden om man kör hög temp.
Tanken är ju inte att jag ska göra av med mina andra grillar, så de lär finnas kvar att grilla hög temp med. Det är väl röksmaken som kanske kan vara en nackdel för vissa här hemma, men när jag smakat andras långrillade grejor så har de inte smakat rök såsom när man lägger på trächips på grillen men det är väl enda farhågan. dumt o köpa end yr grill så vill ingen annan än jag äta maten. :slight_smile:

Ja, håller med där lite. Det är inte så att man gör det jätteofta precis och med tanke påa et du skriver om röksmaken så blir det ännu mindre anledning.
Fick blodad tand att skaffa ny grill när WeberQ brännaren inte var jämn längre och dålig fart trots rengöring…
Men bytte brännare häromdagen och den verkar vara som ny igen.
Har också snöat in på pizzagrill från ooni, mycket man villhöver. :smiley:

Pizzagrill låter som ett bättre val för din användning.
Det är inga problem att köra brisket och pulled pork i en vanlig 57’a.

Ribs, helt ärligt, lägg pengarna på en sous vide och vacuum pack istället och tillaga dem där, bränn på lite yta på grillen innan servering. Det är så enormt mycket lättare och blir perfekt resultat varje gång.

Ett annat alternativ är att kolla på en kamado, den kan du använda till allt.
Lättare att hålla jämn temperatur än plåtgrill även om det inte är lika exakt som en pellets men den kan också användas till riktigt hög temperatur.

de ser likadana ut… men de man köper är ofta en bladning av olika trä sorter

Att köra en brisket på en 57:a är som du säger inga problem…men det är en inlärnings kurva. Att köra den på en smokefire är omöjligt att misslyckas med.
Även med ribs. Även om jag är stor förespråkare av souevide så kan jag tycka det är så magiskt smidigt att slänga ett rack på ex4:an…och bara låta de ligga där.

just röksmaken kan du styra väldigt mycket med vilka pellets du har.
Sedan har ex4an en funktion som heter…smokeboost. Jag är lite ambivalent på just den funktonen.

Har en Sous Vide (Anova), den har jag ej anvätn till stora köttstuycken faktiskt eller ribs. Där måste jag få tummarna loss och bygga nån större balja för att få plats med större matbitar. HAr oftast kört fläskfilé, kyckling och nötkött.

Nu har jag beställt en Ooni pizzaugn i alla fall. :slight_smile: Det ska bli skoj att lattja lite med den. Tack för input om de övriga grillarna. Nu får jag lägga dem på is ett tag. Så får jag se om jag så småningom skaffar en Smokefire eller en Kamado grill. Smokefire verkar som sagt supersmidigt. Kanske :thinking: en önskan att få lov att köpa nåt av det när man fyller år eller nåt.

1 gillning

Man behöver inte bygga så mycket, t ex smart store förvaringslådor är livsmedelsgodkända och säljs lite överallt. Ica, rusta och Clas Ohlson t ex.

Ja det är väl det. Ska få tummarna loss o handla :grinning:
Och såga hål i locket. Tänker att det går åt mindre energi om man har lock.

Jag köpte en livsmedelsklassad (man vacuumförpackar ju maten så tror inte att det behövs egentligen) box på Clas Ohlson. Sen gjorde jag hål med en lödkolv med knivblad. Funkade smidigt och blev mjuka kanter.

Det jag fick göra var att stadga upp kanten med en bit golvskiva som jag sågade till. Inte så snyggt men fungerar bra.

En smidig bonus är att allt kan förvaras i boxen när man inte använder det.

4 gillningar