GPS-klocka för barn?

Hej Bubblan!

Min sambo tycker att vi ska köpa en GPS-klocka till vår 10-årig son, då hon har läst att det skulle vara bra för att ha koll på vart han befinner sig och kan lätt få tag på honom. Plus att hon har hört att många andra föräldrar fundera på samma sak. Hon vill som sagt kunna se och få tag på honom antingen via sms, eller inbyggd telefon i klockan. Nu pratar jag inte om Apple Watch-segmentet utan kanske 1000-1500 kr.

Jag har Googlat en hel fm men alla s.k. “bäst-i-test” sidor ser ut att vara betalda testsidor som ger vissa klockor fantastiska betyg men när man sen läser betygen på App Store, så är det oftast usla.

Någon som har bra erfarenhet av dessa nymoderniteter?

Jag kollade på det när sonen var mindre. De flesta verkar vara skräp, alternativt så är appen som tillhör skräp. Slutade med att vi köpte en begagnad iPhone till honom istället. Han är också 10 år

1 gillning

Vet att @Marcus_Attefors kör någon sån klocka till sina barn, han kan säkert berätta mer. Annars är väl en 10-åring sällan allt för många meter ifrån sin mobiltelefon och den är ju lätt att spåra?

Ja det var nästan det jag misstänkte. Han har också en gammal iPhone, men problemet är att skolan inte tillåter att de har den med sig, och han går oftast hem eller ut med en kompis eller två efter skolan.

Tyvärr så är skolan benhårda med att inte tillåta mobiler i skolan, vilket ju iofs är en sund tanke. En klocka vore därför bättre, men är de skräp så kan man ju lika bra låta bli.

Här är väl den receptionen som Marcus har gjort.

På min sons skola lämnar de in telefonerna på morgonen så får de hämta ut den efter sista lektionen. Funkar riktigt bra. Du kanske ska lobba för samma upplag på er skola :wink:

2 gillningar

Ja det ska jag fan ta upp på nästa samtal! :ok_hand:

1 gillning

Så är det hos också, och vi tycker med det fungerar bra. Skulle man behöva kontakta barnen så har varje klass en klasstelefon. Den kan även eleverna använda om de behöver kontakta föräldrarna.

2 gillningar

Jag tittade lite på denna klocka men blir lite tveksam när man läser recesionerna på App Store. 1.9 i medelbetyg.

Hos oss så finns det bara en telefon på fritids och de svarar bara när fritids börjar efter skoltid. Vi måste mejla klassläraren om vi ska få tag på någon.

Vore intressant att höra vad @Marcus_Attefors tycker efter ett halvårs testande :wink:

Har kört xplora4 i ett år, den gör det den ska.

Kan önska att GPS:en var lite bättre eller med mindre marginaler.

Ok, det låter lite mer förtroendeingivande. Tack för svar! :+1:

Dottern kör den nu, eller rättare sagt uppföljaren X5 men vi är verkligen supernöjda och hon får ta på sig den varje gång hon skall gå själv till en kompis eller bara gå ut och leka. Väldigt smidigt att snabbt kunna ringa och säga “kom hem nu det är mat” eller liknande. GPS är lite off men det är absolut inget dealbreaker.

2 gillningar

Tack för svar @Marcus_Attefors Köpte ni abonnemanget direkt från dem eller fixade ni eget? Låter som vi ska testa denna klocka till sonen.

1 gillning

Via dem!

1 gillning

Varför köpa en sådan för 2000 kr när man får en begagnad AW för typ samma pengar?

Med möjlighet för SIM-kort? :thinking::eyes:

Ja det är också en möjlighet. Men med X5:an så kan man stänga av vissa funktioner under lektionstid vilket inte går på en AW…mig veterligen!