Gör trädgården lite smartare med Meross utomhusplugg

Från sajten:
image

Smart belysning utomhus är betydligt enklare att fixa till med en utomhusplugg. Kombinationen med två uttag utomhus ger fler möjligheter för att lyckas.

Att hitta mängder av smarta prylar för hemmet inomhus är numera en barnlek. Värre är det med produkter som kan användas utomhus men som tur är så finns Meross där för att hjälpa till. Smarta pluggar för inomhusbruk finns det numera en uppsjö av medan det för utomhusbruk är betydligt skralare. Åtminstone om man som användare vill få in prylarna i Apple Home.

Meross lanserade för ett par år sedan en utomhusplugg med dubbla uttag vilken fungerade med HomeKit och som snabbt blev populär. Nu finns det en nyare version med lite smartare design som Meross skickade till oss och vi har testat den.

Det här är Meross Smart Wi-Fi Outdoor Plug MSS620

Kinesiska tillverkaren Meross arbetar snabbt när det gäller produktutveckling och på bara ett par år har de lanserat flertalet smarta produkter som fungerar med flera olika plattformar. Deras nya version av utomhuspluggen heter Meross Smart Wi-Fi Outdoor Plug MSS620 och den paketeras i samma stil som företagets övriga produkter. Enkelt och hyfsat stilrent.

I förpackningen hittar vi själva utomhuspluggen samt lite dokumentation. Utomhuspluggen är svart precis som sin föregångare vilket är klokt med tanke på att en vit antagligen hade sett hemsk ut efter ett tag, här i vårt skiftande svenska klimat.

Anslutningskabeln är inte speciellt lång så det handlar om att ansluta denna till ett befintligt uttag utomhus och därefter ansluta den eller de produkter som ska styras. Det finns en inbyggd hållare på baksidan så att pluggen kan hängas upp vilket är tacksamt. Baktill finns också koden för anslutning till Apple Home.

Över själva uttagen sitter två gummilock som skyddar mot vädrets makter när det inte finns något inpluggat.

Kvalitetsmässigt känns Meross Smart Wi-Fi Outdoor Plug MSS620 bra, mindre plastig än den äldre modellen.

På ena sidan finns det en fysisk knapp som kan användas för att manuellt tända eller släcka den belysning eller annan elektrisk enhet som är inkopplad. Precis som med den äldre versionen så är det en knapp som gäller för båda uttagen – allt eller inget med andra ord. Båda uttagen kan självklart styras individuellt via appen!

Denna knapp har också en inbyggd LED-lampa som lyser upp vid anslutning samt när uttagen är igång. Antingen så är den grön eller röd så håll koll på vilken färg. Är allt grönt så fungerar allt som det ska och blinkar den rött så kan anslutningen till ditt nätverk ha tappats.

Installation av Meross

Meross Smart Wi-Fi Outdoor Plug MSS 620 ansluts till ditt wifi-nätverk, 2,4 GHz. Detta innebär att ingen extra hubb behövs vilket kan vara positivt för en del användare. Nackdelen skulle vara om man redan har för många produkter anslutna till sitt wifi-nätverk vilket då kan påverka stabiliteten. För att komma igång med installationen av enheten så kan du antingen använda appen Meross eller köra direkt från Hem-appen om du är Apple Home-användare.

Enkla instruktioner i appen och säkerställ att rätt utomhusplugg väljs då de har ett flertal olika modeller på marknaden – i detta fall är det MSS620 Series i övre högra hörnet (ja, det är lite förvirrande att olika modeller har exakt samma namn…). Dubbelkolla så LED-lampan på sidan blinkar i rött och grönt innan du går vidare till nästa steg.

Nästa val är att säkerställa vilken version du har, i detta fall är det HomeKit-versionen som ska installeras. Väljs HomeKit-versionen så fortsätter installationen via Hem-appen och koden för HomeKit finns på baksidan av enheten.

För att få ut så mycket som möjligt av HomeKit är det alltid bra att ha skapat så specifika rum eller utrymmen som möjligt så dessa kan styras på ett optimalt sätt. Välj rum och när utomhuspluggen lagts till tas du tillbaka till Meross-appen.

Ganska omgående brukar det dyka upp information om att det finns uppdateringar som ska installeras så lägg ett par minuter åt detta. I appen kan de båda uttagen styras individuellt och under inställningar finns mer information om enheten.

Eftersom jag primärt använder Apple Home för mitt smarta hem så ser vi här hur det ser ut i Hem-appen. Två reglage som kan styras individuellt och sen är det dessvärre inte mycket mer information i den appen. Fundera på om du vill ha dessa att synas som en ruta eller som två i appen och sen är det klart.

Meross Smart Wi-Fi Outdoor Plug fungerar även med Google Home och Amazon Alexa samt SmartThings vilket innebär goda möjligheter om man som jag, även har andra ekosystem i hemmet.

Så här fungerar Meross

Jag har testat Meross Smart Wi-Fi Outdoor Plug i ett par veckors tid nu och kan konstatera att den påminner mycket om den äldre versionen vad gäller stabilitet och pålitlighet.

När den första versionen för Europa lanserades köpte jag snabbt på mig ett par stycken. Anledningen var enkel, det fanns inga andra utomhuspluggar för Apple Home på den svenska marknaden. Detta var precis vad som behövdes för att kunna få till lite mer smarthet i trädgården. Satte för övrigt in en i garaget också eftersom där kan bli lite väl kallt om vintern och då passar en utomhusplugg bättre än en vanlig tycker jag.

Som ni ser så är den nya till höger betydligt kompaktare än den äldre till vänster. Båda är annars snarlika med samma funktionalitet. Locken på den äldre är styvare och stänger igen bättre än i den nya. Den fysiska knappen sitter nu på sidan istället för mittemellan uttagen vilket egentligen inte spelar så stor roll.

En fördel med den nya designen är att uttagen nu är riktade nedåt istället för rakt fram. Detta minskar risken för att regn eller snö lägger sig på kontakterna och kanske tränger in om någon glipa skulle finnas. Ser även lite stilrenare ut om nu uttaget hänger mer framträdande i trädgården.

Å andra sidan så fungerar inte den designen lika bra om man ansluter en kontakt som vinklad, då tycker jag att den äldre versionen fungerar bättre…

Här syns det lite tydligare hur jag menar, men denna bild ska egentligen visa upp att det blir väldigt trångt när en vinklad kontakt med transformator ansluts. Gummilocken får helt plötsligt ont om plats och vrids lite forcerat om man säger så. Detta problem uppstår inte på den äldre eftersom den har den fysiska knappen mittemellan uttagen vilket ger betydligt mer plats.

Tipset från coachen är med andra ord att om du har två vinklade kontakter med transformatorer så köp den äldre annars fungerar det inte speciellt bra. Har du å andra sidan två vanliga stickkontakter som bara följer kabelns riktning så rekommenderar jag den nya utomhuspluggen.

Oavsett vilken du väljer så är det trevligt att enkelt kunna få utomhusbelysningen att bli lite smartare. Om man som jag, har vanlig altandäcksbelysning från Jula eller spotlights från Hornbach som lyser upp träden så kan dessa enkelt tändas och släckas via Apple Home tack vare den smarta utomhuspluggen från Meross. Det är både billigare och enklare än att behöva byta ut allt så lite hållbarhetstänkande här från mig…

Recension: Meross Smart Wi-Fi Outdoor Plug MSS620

Fördelar

  • Ingen extra hubb behövs
  • Kompakt format
  • Stöd för Apple Home, Google Home, Amazon Alexa och SmartThings
  • Prisvärd
  • Gör trädgården smartare

Nackdelar

  • Lite snålt med utrymme mellan uttagen
  • Gummilocken kräver lite extra
  • Ingen uppdatering till Matter

Detaljer

Meross Smart Wi-Fi Outdoor Plug MSS620

  • Ström: 100-240V~, 50/60Hz, Max. 10A
  • Max last: 10A
  • Kontroll: 1 On/Off
  • Kapslingsklass: IP44
  • Anslutning: Wi-Fi, 2.4 GHz
  • Mått: 8,0 x 5,1 x 5,0 centimeter
  • Certifiering: CE, RoHS

Rekommenderat pris är 42,99 amerikanska dollar och den kan köpas här. Den går även att beställa från Amazon för cirka 400 kronor om man hellre föredrar detta.

Sammanfattning

Att snabbt och enkelt kunna få till smarta funktioner utomhus är riktigt trevligt. Meross underlättar detta genom sin smarta utomhusplugg som ser till att den dummare belysningen enkelt blir en del av det smarta hemmet. Konstruktionen är stabil även om det vill till att det är rätt typ av kontakter som används för att det inte ska bli för trångt vid uttagen. Överlag en bra produkt och faktiskt ganska unik då det inte finns så många andra utomhuspluggar för Apple Home.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!
1 gillning