Google har ansökt om ett patent via World Intellectual Property Organization (WIPO) för ett förbättrat flygplansläge.
Genom att använda sensorerna på telefonen ska Google med lite mjukvaru-magi avgöra när användaren befinner sig i luften. Detta genom mätningar av acceleration, hastighet, tryckförändringar och ljud. När den känner att telefonen befinner sig på flygplanet så ändras telefonen till flygplansläge som stänger av mobilens radiosignaler men behåller Bluetooth och Wi-Fi aktiv.
Då behåller användare anslutningar via Bluetooth och Wi-Fi efter att ha aktiverat flygplansläget istället för som nu där dessa stängs av. I Googles patent demonstreras även att Wi-Fi-nätverket i flygplanet ska behandlas av telefonen som ett hemmanätverk med obegränsade användning. Förhoppningsvis släpps det i en inte allt för avlägsen uppdatering av Android.
Problemet är att folk (som flyger mycket) skiter i att gå över till flygplansläge för att slippa behöva fipple med WiFi och BT. Så det är en bra utveckling hoppas jag.
Men är det ett problem över huvud taget? Det är nästan 10 år sen European Union Aviation Safety Agency började tillåta mobiltelefoner påslagna (utan flygplansläge) på flygplan.
Jag vet att det pratats mycket om flygplanslägets vara eller icke vara. Jag har dock aldrig sett något om att kravet eller rekommendationen att använda det faktiskt skulle vara borttaget (inom EU eller annorstädes). Hittar heller inget om det när jag nu googlar. Har du nån lämplig länk?
Tack! Tolkningen (från flygbolagens sida) blev dock att apparaten får vara påslagen men i flygläge. Sista meningen i artikeln säger ju faktiskt att flygbolagen har visst tolkningsföreträde.
Absolut, flygbolagen kan ha regler men det är inte längre förbjudet att ha mobilen påslagen inom EU och det konklusionen var att mobiltelefoner inte stör moderna flygplans utrustning.
I USA verkar det lite snårigare där FAA kommit till samma slutsats som European Union Aviation Safety Agency men kongressen har ändå valt att behålla lagstiftningen som säger att man inte får ha mobilen påslagen.
Min poäng var mer att det är fastslaget att det inte är ett säkerhetsproblem spelare det inte så stor roll om några skiter i att slå på flygplansläget.