Google TV Streamer - en värdig utmanare till Apple TV?

Från sajten:

Google TV Streamer har äntligen lanserats och frågan är om det kan vara en värdig utmanare till Apple TV och vad är egentligen skillnaden mot Chromecast?

Den är som gjord att ha på tv-bänken

Google TV Streamer kommer med en helt ny design som är gjord för att smälta in, speciellt på en vit tv-bänk där den passar in riktigt bra. Den står stadigt med sin lutande design och rundade kanter. På baksidan hittar vi en USB-C-port, en HDMI-port, ethernet-port och en rund knapp. Knappen används för att återställa enheten till fabriksinställningar men även för att hitta fjärrkontrollen om den skulle försvinna.

När vi ändå är inne på fjärrkontrollen – här har inte så mycket förändrats. Den har fortfarande en rätt plastig design men är något mer ergonomisk och lite större än tidigare. En nyhet är knappen längst ner till höger, som du kan använda för att skapa en genväg till en valfri funktion. Du kan välja att en specifik app öppnas, att Google Home startas eller att knappen byter källa på TV:n. Något annat som är trist är att Google fortsätter med vanliga batterier, det borde vara inbyggt och laddas upp med USB-C.

Låt oss se vad som gömmer sig på insidan

På insidan har det skett en del jämfört med Chromecast med Google TV. Den nya enheten har en HDMI 2.1a-port, Bluetooth 5.1 för enkel anslutning av trådlösa hörlurar, och 32 GB intern lagring – en förbättring jämfört med Chromecastens 8 GB. Dessutom har RAM-minnet ökat från 2 GB till 4 GB, vilket märks tydligt eftersom det var en svaghet hos Chromecast med Google TV 4K.

Google har inte avslöjat exakt vilken processor som sitter i enheten, men prestandan är 22 procent snabbare än tidigare modell. Den stöder 4K HDR-uppspelning med Dolby Vision och kan även leverera Dolby Atmos-ljud om du har en kompatibel ljudanläggning. Utöver detta har enheten stöd för både Thread och Matter, vilket framtidssäkrar den för smarta hem vilket alltid är trevligt.

Ett välarbetat UI som nu är blixtsnabbt

Undertecknad har en Chromecast med Google TV 4K hemma och det största problemet med den är att den är rätt seg. Det går att göra en hel del inställningar för att få den lite snabbare men nådens år 2024 så ska vi inte behöva hålla på med sådant. Som tur är så känns Google TV Streamer blixtsnabb och allt det där vi störde oss med tidigare modell är som bortblåst. Google Gemini är även närvarande i operativsystemet och AI:n kan snabbt beskriva vad en serie eller film handlar om eller vad andra tycker om det du planerar att titta på, just denna funktion verkar dock inte vara live i Sverige än. Med hjälp av Gemini så går det även att skapa skärmsläckare som går igång när vi inte tittar och via en prompt kan du skriva in vad den ska skapa och sedan är det bara att luta sig tillbaka och njuta av sin nya skärmsläckare.

Det går även att kontrollera ditt smarta hem direkt i soffan med Google TV Streamer och vi kan med ett knapptryck ta kontroll över våra mest använda tillbehör och det går även att styra belysning och mycket annat genom att be Google lösa det.

Hur står den sig jämfört med Apple TV?

Undertecknad har aldrig riktigt kommit överens med användargränssnittet i Apple TV. För lite information visas på hemskärmen, till skillnad från Google TV Streamer där du kan anpassa vad som visas, se nya avsnitt direkt och fortsätta titta där du slutade. När det kommer till fjärrkontrollen så vinner Apple med sin Siri Remote – den känns mycket mer premium än den plastiga kontrollen till Google TV Streamer. Den touchbaserade ytan på Siri Remote är också trevligare att navigera med än att behöva klicka sig runt.

Apple TV är marginellt snabbare på att öppna appar, men om du inte har dem sida vid sida är det inget du kommer märka. Apple TV har dessutom upp till 128 GB lagringsutrymme, medan Google TV Streamer bara har 32 GB. Men ärligt talat – vem behöver 128 GB i en Apple TV? Möjligtvis om du spelar mycket spel.

På det stora hela är valet mellan dessa två en fråga om preferenser. Google TV Streamer kostar 1 399 kronor, medan den senaste Apple TV med 64 GB lagring kostar 1 993 kronor, en prisskillnad på cirka 600 kronor. Vill du ha mer lagring, integration med Apple-prylar, en lyxigare fjärrkontroll och en kraftfull processor är Apple TV ett bra val. Men om du vill ha en billigare enhet med en mer anpassningsbar hemskärm och är en del av Googles ekosystem, då är Google TV Streamer ett enkelt val.

Ska jag byta upp mig från min Chromecast med Google TV 4k?

Om du idag har en Chromecast med Google TV 4K och stör dig på det begränsade lagringsutrymmet eller den långsamma prestandan, är det helt klart värt att uppgradera. Den förbättrade fjärrkontrollen och stödet för Matter och Thread är trevliga tillskott. Dessutom behöver du inte längre en USB-hubb för att koppla upp enheten via ethernet – det är nu inbyggt.

Batterier nådens år 2024 är inte OK.

Sammanfattningsvis är Google TV Streamer en kompetent utmanare till Apple TV och en värdig uppföljare till Chromecast med Google TV 4K. Den har ett relativt lågt pris, är snabb i menyerna och att kunna hitta fjärrkontrollen när den gömmer sig är en fin bonus.

Recension: Google TV Streamer

Fördelar

• Snygg design, sticker inte ut
  • Betydligt snabbare än sin föregångare
  • Går att hitta fjärrkontrollen om den får fötter
  • Stöd för Matter och Thread

Nackdelar

• Fjärrkontrollen är fortsatt plastig och kräver vanliga batterier
  • Ingen HDMI-kabel följer med i kartongen
  • Den kunde ha kommit med lite mer lagringsutrymme

Detaljer

• Typ av produkt: Streamingbox
  • Tillverkare: Google
  • Namn på produkt: Google TV Streamer
  • Portar: USB-C (ström), HDMI 2.1a, Ethernet
  • RAM: 4 GB
  • Lagringsutrymme: 32 GB
  • Pris: 1 399 kronor
  • Tillverkarens hemsida: Google Store

Sammanfattning

Google TV Streamer är en trevlig uppgradering från tidigare modell och den har blivit snabbare, har mer lagringsutrymme och en hel del nya funktioner men det vi är mest tacksamma för är att den är snabbare. Det är ingen större skillnad mot Apple TV och den kommer till ett något lägre pris och är du inne i Googles ekosystem så blir den ännu bättre. Det vi hade velat se är att Google hade gjort fjärrkontrollen mer premium och med en touchbaserad lösning som Siri Remote har, att klicka på knappar känns lite 2021.

Är du ute efter en ny streamingbox eller funderar på att uppgradera en äldre streamingbox så är Google TV Streamer ett riktigt bra alternativ och du lär inte bli besviken.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

3 gillningar

Nätverksport - äntligen!

1 gillning

Ja det var verkligen på tiden, synd att inte kontrollen fick mer kärlek bara =(

Med ett vettigt Smart TV interface så som exempelvis Tizen så är dessa produkter meningslösa. Har man däremot en äldre TV kanske dessa är bra. Min ATV4K står oanvänd sen jag skaffade TV med Tizen.

Tizen är väl då de absolut sämsta någonsin ? :sweat_smile: Har en Samsung tv med tizen, köpte en Chromecast med Google tv 4k direkt ..

1 gillning

Trevlig recension Marcus!
En grej jag tänkte på dock; trycker du på tv-knappen på Apple TV så kommer du ju till AppleTV-appen och den ser ju i princip exakt ut som hemskärmen på Google tv. Man får ju enligt min mening två sätt att navigera. Hemskärmen på Apple TV, när du vet vart du ska och har ett väldigt tydligt gränssnitt för att hitta. Vill du hitta nåt nytt, öppna AppleTV-appen och få kurerat material. :slightly_smiling_face:

PS. Gemini uttalas så här:
Gemini | Pronunciation in English :wink:

Länken produkten google-tv-streamer finns ej på google hemsida

Den släpps tydligen nu vid 15:00 enligt pr-bolaget =)

Nu går den att köpa:

https://store.google.com/product/google_tv_streamer?hl=sv

Det är ju väldigt mycket smaksak också. Jag gillar inte de flesta interfaces som kommer med smart TV. Och har man olika märken på TVs i hemmet så är alla system olika. Har man en streamingbox så kan man få samma interface oavsett märke på TVn. Sen får streamingboxarna uppdateringar under längre tid än vad de flesta TVs får. Och kör man med smarthemlösningar så blir de inbyggda systemen lite begränsade då de inte alltid kan integreras lika bra. Jag vill tex att mina lampor i TV-rummet ska släckas automatiskt när jag startar en film och tändas igen när jag pausar eller filmen är slut. Men det är givetvis inte en funktion som gemene man använder :slight_smile:

3 gillningar

Nvidia har väl inte uppdaterat sin variant på länge. Så Google TV streamern är väl den bästa fristående boxen med android. Men så länge jag har ett Tele2 abonnemang där en dongel/box ingår har jag inget behov av en extra.
Hade kanske önskat att fjärrkontrollen såg lite mer premium ut. Typ den som Thomson har.

1 gillning

Förlåt, men jag tycker inte att det svarta plastmonstret ser premium ut Tycker det är så skönt att bara ha den minimala AppleTV-fjärren i aluminium på soffbordet.

Men ... Smaken är som baken :slight_smile:

Jo huvudsaken enheten funkar bra, är kanske inte ett större fan av Googles senaste designspråk. Gillade den äldre Google Assistent högtalaren, den nya ser ut som en tygkudde.

Apple TV fjärrkontrollen ser bra ut. Den föregående med touch interfacet inte så mycket.

Ja aluminumen är snyggare än den svarta, men föredrog ändå den framför TV:ns hemska plastklump :slight_smile: