Google (sökmotor) – hur kan den vara så usel 2023?

Ni känner säkert igen det här fenomenet. Hur är det möjligt i dagens läge att en sökmotor fungerar så dåligt.

Ja fast det finns inte så många alternativ till Google. Microsoft har mer eller mindre gett upp med sin Bing:
Microsoft gives up on internet search to build a better AI brand | Computerworld

Den visar videos först, och dessa videos kanske var mest lik din sökning?

Har jag missuppfattat artikeln eller är det en bedrövligt dålig titel? Microsoft har absolut inte gett upp sök, de förbättrar Bing hela tiden, nu också med AI-svar.

Jag tror de (Microsoft) är så pass långt efter så med sök kommer Google vara dominerande över överskådlig framtid. Har försökt med Bing men det blir ofta fel, inte det man har sökt. Även Nadella själv medger att de inte kan konkurrera.
Men det är som det är:
Analys: nu ger Microsoft upp sökkriget med Google - Computer Sweden (idg.se)

Alltså, ChatGPT kan skriva forskningsrapporter, Google klarar inte av grundläggande syntax, - subjekt, verb och objekt?
Det är ju helt skrattretande uselt. Hur kan den ens servera det sökresultatet?

Ja min favorit var Alta Vista för länge sen som var den dominerande sökmotorn, tyvärr sumpade de chansen senare att vara ett bra alternativ med dåliga affärsbeslut.
Så det är Google nu på gott eller ont. För Microsoft känner jag att de inte har uthållighet med att fortsätta med projekt som går lite trögt.
Cortana nedlagt, Windows Phone borta, Surface RT blev inte långvarigt. De hade en musiktjänst liknande Spotify som de skrotade också.

Hur det går med Copilot får man se.

1 gillning

Jag tror Apple kan vara den som kan utmana Google om de vill:
Apple has a next-gen search engine called Pegasus, but don't expect a Google Search competitor yet - 9to5Mac

Man ser på deras kartor, katastrof i början men Apple har uthålligheten. De kastar inte in handduken utan förbättrar produkten år efter år.

1 gillning

Duckduckgo gav detta:

1 gillning

Jaså, berätta mer, gärna där ChatGPT inte använder Google/Wikipedia etc. som sina källor, utan ren AI förstås, för det existerar väl, artificiell intelligens?

Väntar med spänning.

Det är ju helt off-topic iofs, men ja, Apple lär vara ikapp runt 2030 kanske, där Google är idag, men var är Google då?

Du missar poängen. Nej, den utför ingen ny forskning, men kan uppenbarligen blåsa examinatorer på sådant som översikter o sammanfattningar av föreliggande kunskap, på något så avancerat som ett mänskligt naturligt språk. Google kan inte ens dechiffrera syntax i en enkel sats vid sökning medan ChatGPT kan författa sammanhängande text.

Har du något att säga om min fråga?

Duckduckgo = Bing