Google sägs ha betalat Activision för att slippa ny appbutik

Från sajten:
image

Epic Games har lagt fram ny information om att Google betalade 380 miljoner dollar för att slippa en konkurrerande butik.

Epic Games som stämt Google för flera konkurrensbegränsande regler på Android har nu lagt till nya uppgifter innan det tas till rätten. Enligt Epic Games ska Activision Blizzard och Riot Games ha planerat en ny appbutik till Android. Det ska även finnas uppgifter från intern kontakt hos Google där de läggs fram att Google måste få till en deal annars blir det en ny appbutik från speljättarna.

Google verkade även antyda att Activision Blizzard och Riot Games kan gå ihop med en tredje aktör för att starta butiken. Dealen ska ha varit 360 miljoner dollar till Activision Blizzard för att inte starta en butik närmaste tre åren. Riot Games fick 30 miljoner dollar för ett år.

Epic Games påstår även att Googles Project Hug handlar om att se till att utvecklare släpper appar på Play Store och inte startar någon egen butik. Något som Google säger är en falsk anklagelse och en felaktig beskrivning för ett projekt som ska hjälpa utvecklare på plattformen. Activision Blizzard har svarat på anklagelserna med att de redan har vittnat i rätten om att det aldrig har funnits någon sådan överenskommelse.

Via: The Verge

Min tillit på big tech är över för länge sedan. Jag tycker dom är ena grisar och kör över allt för att jaga en slant extra på andras bekostnad.

Jag tänker just nu inte på denna nyhet, utan på det hela!

Skulle kunna tänka mig att betala en månadskostnad för att slippa fler appbutiker.

Kan man bara slå ihop allt till en öppen store på ett snyggt sätt så fungerar det.

Jag irriterade mig på det också innan. Sedan fixade jag så allt kom upp på ett ställe. Detta var dock under Linux. Men .deb, AppImage, Flatpak m.m. har jag på ett ställe nu.