Google Pixel Tablet är bra på så många sätt

Från sajten:
image

Surfplattor i all ära, det finns bra och det finns riktigt bra och däremellan finns det många andra. För att sticka ut krävs det någonting extra vilket Google tagit fasta på.

För ett tag sedan presenterades Google Pixel Tablet vilket är företagets nyaste surfplatta som får en bredare lansering. Vid eventet fick vi även se det som gör att den utmärker sig gentemot många av konkurrenterna – en smart laddningsstation. Teknikveckan har nu testat Google Pixel Tablet i någon veckas tid och detta är vad vi tycker om den!

Det här är surfplattan Google Pixel Tablet

Google Pixel Tablet har en skärm på 10,95″ vilket är marginellt större än tionde generationens iPad. Tillsammans med den nya surfplattan fick vi även tillsänt oss det tillhörande skalet, Google Pixel Tablet Case, som finns att köpa till varför vi har testat båda produkterna för att se hur dessa lirar ihop.

I förpackningen till Google Pixel Tablet finner vi utöver surfplattan den tillhörande laddningsstationen, en strömkabel och lite dokumentation. Allt är som sig brukligt är med produkter från Google snyggt paketerat.

Baksidan av Google Pixel Tablet visar att det finns en kamera samt en kontakt som används vid anslutning till laddningsstationen. Själva laddningsstationen känns igen från andra produkter från Google med den stora skillnaden att denna kan användas för att fästa surfplattan med en magnet. Strömförsörjning sker via fast kabel som ansluts baktill på laddningsstationen.

Det skyddande skalet Google Pixel Tablet Case är välgjort och passar bra till själva surfplattan. Färgen vi har testat är Porcelain och kan beskrivas som något gräddvit.

Baksidan av det skyddande skalet skvallrar om varför detta skiljer sig gentemot många andra originalskal på marknaden. Där andra ger surfplattan möjlighet att stå via vikanordningar så finns här ett ställ som vinklas ut från baksidan. Vid en första anblick kan det se lite klumpigt ut men vi återkommer till detta.

Själva stativet vinklas som sagt var ut från baksidan på surfplattan när denna är placerad i skalet vilket gör att det blir en stabil och stadig konstruktion som håller surfplattan på plats.

Tittar vi tillbaka på laddningsstationen så fästs alltså surfplattan med magneter på denna. Vinkeln påminner om den som finns för Nest Hub och likheten blir då genast mer påtagbar. Är detta helt enkelt en Nest Hub Max som nu börjar säljas i Sverige. Nej, det tycker jag inte då de använder olika operativsystem.

En magnetiskt fastsatt och vinklad Google Pixel Tablet som också har en fingeravtryckssensor vilket är den mörka avlånga knappen i bildens överkant. Sidorna visar upp två högtalare på var sida som levererar ljudet till användaren.

Som sagt, det ser väldigt mycket ut som en Nest Hub om man inte studerar enheterna närmare. Framförallt är det kameran på baksidan som skvallrar om att detta är något mer än vad vi sett tidigare.

Installation av Google Pixel Tablet

Att komma igång med Google Pixel Tablet är inte svårare än att komma igång med en nyinköpt Androidtelefon. Surfplattan använder nämligen Android som operativsystem så igenkänningen finns där.

Som nämndes tidigare så finns det en fingeravtryckssensor upptill i högra hörnet och efter lite inställningar visar det sig att denna fungerar bra och snabbt.

Google Pixel Tablet är tänkt att inte bara vara en surfplatta utan även kunna fungera som en hubb när den är placerad i laddningsstationen. Här finns det ytterligare inställningar att göra som kan underlätta vardagen för alla i familjen.

Precis som med en smart högtalare från Google/Nest så är det viktigt att välja en placering av denna om det finns andra enheter som ingår i det smarta hemmet via Google Home. Jag använder en mix hemma av både Google Home, Amazon Alexa och Apple Home så givetvis är det bra att vara tydlig med var enheten placeras.

Utöver dessa inställningar ovan så ges användaren samma möjligheter som vid installation av en ny smartphone. Det vill säga, länkning av konto till Googles ekosystem av tjänster eftersom detta ju faktiskt är en surfplatta som har många användningsområden för dig som användare – inte bara en pryl som ska hittas på laddningsstationen.

Användning av Google Pixel Tablet i vardagen

Hur fungerar det då att använda Google Pixel Tablet i den vardag som den halvstressade kontorsråtta jag är? Jodå, riktigt bra ska erkännas och det av en del olika anledningar. Framförallt för att jag inte bara ser den som en surfplatta utan även en hubb i det smarta hemmet och här är laddningsstationen perfekt.

Oavsett vilka surfplattor jag har och har testat i min roll som skribent för Teknikveckan så kommer man alltid till en tidpunkt där man slår sig ner i soffan eller i hängmattan för att kolla på något samtidigt som dumburken är igång.

Många gånger innebär detta också att jag sitter där med en surfplatta som har 1 % batteri kvar vilket innebär att planerna ändras. Speciellt i hängmattan är det ju svårt att fixa till laddning om jag inte ska koppla in en powerbank …som ju också kräver att den är laddad. Nej, det är inte alltid lätt att säkerställa att alla ens prylar är fulladdade när det är dags för användning.

Det är ju här som den tillhörande laddningsstationen briljerar. Google Pixel Tablet är ju alltid laddad när det är dags att använda den. Givetvis under förutsättning att du som användare placerar den där när du är färdig med vad du vill hitta på men det utgår jag från i detta fall. Just den magnetiska konstruktionen är riktigt smart!

Under testets gång har jag inte upplevt några som helst problem som jag annars har med att en surfplatta är nästan urladdad när jag tänkt använda den vilket i sig kan vara ett i-landsproblem men ack vad skönt det är med denna konstruktion.

För dig som undrar över storleksskillnaden mellan en vanlig Nest Hub och Google Pixel Tablet så ser ni det här. Nest Hub i all ära men det är ju mer en smart högtalare med en display som ger dig som användare lite extra möjligheter att styra och kontrollera vissa saker i hemmet. Google Pixel Tablet tar det hela ett steg längre faktiskt.

Ett bra exempel är om du vill ha en bättre överblick över ditt smarta hem via Google Home. Den större skärmen innebär också fler möjligheter och en översyn som omfattar mer enheter. Många användare av smarta hem efterlyser ofta någon slags kontrollpanel och här är en variant som säkerligen kan få mer kärlek än vad jag hunnit med i dagsläget…

När Google Pixel Tablet är dockad i laddningsstationen så har den givetvis samma funktioner som en smart högtalare à la Nest Hub så känner du för ett röstkommando i stil med “Hej Google” så är det fritt fram för detta också.

Precis som med en smart högtalare med display går det också att använda Google Pixel Tablet till att visa upp allt från bilder till tid och väder så att man får den överblick man önskar för en bra start på dagen.

Hur fungerar då det tillhörande skalet med sitt inbyggda stöd? Faktiskt riktigt bra om jag ska vara ärligt (vilket förväntas av mig när jag recenserar antar jag). Att snabbt ta loss surfplattan från laddningsstationen för att vilja titta på något i exempelvis köket går hur bra som helst.

Skalet är nämligen konstruerat så att det kan sitta på hela tiden, även vid laddning. Fäll ut stativet baktill i den vinkel du vill och fortsätt sedan titta på någon trevlig matkanal eller annat medan du fixar till kvällsmaten. Känner du hellre för att kolla på film eller annan visuell underhållning så finns appen för Google TV förinstallerad för betydligt fler möjlighet när det gäller att fördriva tiden eller slappna av.

Dessutom har skalet plats för fingeravtryckssensorn och högtalarna så det kan sitta på hela tiden. Även laddning med USB-C är möjlig om man inte vill använda laddningsstationen, till exempel på resande fot.

Bild och ljud då? Faktiskt bra även här tycker jag, speciellt ljudet som är omslutande och fylligt när jag testat mellan filmer och musikvideos. Skärmen är bra med sin upplösning på 2 560 x 1 600 men jag har sett bättre bild på andra surfplattor. Men, godkänd ändå och med processorn Google Tensor G2 flyter allt på som förväntat.

Ljudet i laddningsstationen är okej men inte mycket mer – inget du fyller rummet med när det är fest men som uppspelning av musik medan du gör något annat fungerar det bra. Tänk också på att det finns en 8 MP-kamera framtill på surfplattan så vill du ta ett videosnack med kompisen så är det en enkel sak.

Känns det inte konstigt att hålla i surfplattan med stativet baktill då? Nja, i början känns det lite ovant men det är en vanesak och snabbt finner man fler fördelar. Ligger jag till exempel i sängen och kollar på något så är det betydligt enklare att hålla surfplattan stadig jämfört med ett fodral med vikfunktion som ofta vrider sig om man ligger lite trött där och tittar på något.

Recension: Google Pixel Tablet

Fördelar

• Laddningsstationen
  • Bra ljud
  • Snabb processor
  • Mångsidig
  • Smart ställ i skalet (tillbehör)
  • Androidbaserad

Nackdelar

• Upplösningen kunde varit lite bättre
  • Lite schysstare växelkurs hade varit trevlig...

Detaljer

Tekniska specifikationer Google Pixel Tablet:

• Skärm: 10,95″ LCD QHD
  • Upplösning: 2 560 x 1 600
  • Densitet: 276 pixlar per tum
  • Bildformat: 16:10
  • Ljusstyrka: 500 nit (normal)
  • Pekskärm: Stöd för e-pennor (USI 2.0)
  • Mått: 258 x 169 x 8,1 millimeter
  • Vikt: 493 gram
  • Batteri: Inbyggt för 27 wattimmar
  • Minne: 8 GB RAM
  • Lagring: 256 GB UFS 3.1
  • Processor: Google Tensor G2 Titan M2
  • Främre kamera: 8 MP, 1,12 μm ƒ/2,0 bländare, fast fokus, synfält på 84°, 1/4″ bildsensor
  • Bakre kamera: 8 MP, 1,12 μm ƒ/2,0 bländare, fast fokus, synfält på 84°, 1/4″ bildsensor
  • Fingeravtryckssensor: Ja
  • Sensorer: Omgivningsljus, Accelerometer, Gyroskop, Magnetometer & Hallsensor
  • Portar: USB Type-C 3.2 + 4-polig tillbehörskontakt för laddning, dataöverföring och ljudutmatning
  • Högtalare: 4 st
  • Mikrofoner: 3 st
  • Anslutning: Wifi 6 (802.11 a/b/g/n/ac/ax) 2 x 2 MIMO, dubbla frekvensband samtidigt 2,4 GHz, 5,0 GHz, Bluetooth v 5.2, Ultrabredbandschip för precis orientering, Google Cast
  • Färger: Porcelain Hazel
  • Laddningsstation: Magnetisk dockning med pogo-kontaktstift, 15 W maximal laddningshastighet, Högtalare på 43,5 mm med stort registeromfång
  • Material: 30 % återvunnet material, aluminiumet i höljet 100 % återvunnet innehåll
  • Operativsystem: Android
  • Videouppspelning: Stöd för H.263, H.264 (AVC), H.265 (HEVC), MPEG-4, VP8, VP9, AV1 Stöd för HDR10-innehåll
  • Formatstöd: AAC, MP3, FLAC och LDAC

Rekommenderat pris är 7 799 kronor och mer information finns att läsa på hemsidan. Priset för skalet till Pixel Tablet är 1 149 kronor och mer information om detta finns här.

Sammanfattning

Google Pixel Tablet är på många sätt en trevlig pryl för hemmet och är du sedan tidigare ett fan av Google Home så är detta ett bra tillskott. Trots ett lite högt pris (vet inte vilken växelkurs de räknat på) så är kombinationen av en snabb surfplatta med en smart laddningsstation värd sina slantar. Utöver att Pixel Tablet har samma funktioner som en modern Android-telefon så tycker jag att den medföljande laddningsstationen gör att denna surfplatta sticker ut jämfört med konkurrenterna.

Betyg: 4.5 / 5

Teknikveckan rekommenderar starkt!
2 gillningar

Den må vara bra på många sätt men är den bättre än iPad Air M1, någon som vet eller testat det?

Används inte surfplattor minst 99% av tiden för Netflix och Youtube?
Så alla plattor som startar de programmen i rimlig tid är till 99% lika bra?

Men när min Lenovo Smartdisplay har tappat för många funktioner så blir det en Pixel Tablet.

2 gillningar

Bättre på vad?
M1 är betydligt snabbare och det finns mer anpassade appar till ipad.
Men denna är givetvis bättre på android :wink:

2 gillningar

Prestanda mässigt är den inte i närheten av m1 ipad.... Inte på pris heller

2 gillningar