Google: Huawei Mate 30 kommer inte ha officiella Google-appar

Från sajten:
https://teknikveckan.com/android/google-huawei-mate-30-kommer-inte-ha-officiella-google-appar/


image

Huaweis kommande flaggskeppstelefon Mate 30 och Mate 30 Pro som ryktas visas upp den 18 september kommer inte ha några tjänster från Google.

Detta meddelar Google i ett uttalande och anledningen till detta är för att USA har svartlistat Huawei. Detta betyder att alla som köper en Mate 30 eller Mate 30 Pro inte kommer ha tillgång till Google Play Store, Gmail, Chrome, Google Assistant – ja alla appar som Google har skapat.

Huawei har jobbat på ett alternativ till Google Play Store sedan 2018 men på grund av svartlistningen kommer företag som Twitter, Facebook, Pinterest och andra amerikanska bolag inte kunna ha sina appar i Huaweis egna Play Store. Hur detta kommer påverka försäljningen är svårt att sia om, men med tanke på att de mest populära apparna inte kommer att finnas på telefonen så blir det nog en ordentlig utmaning.

Över 130 amerikanska bolag har ansökt om dispens för att kunna arbeta med Huawei med mjukvara och hårdvara men alla har blivit nekade. Så det råder inga tvivel om att Huawei står inför en väldigt brant uppförsbacke.

Källa: Reuters

Wow, det här är stort! Hur ska Huawei kunna flytta fram sina positioner i väst med denna våta filt över sig?

Undrar om ÅF ens kommer att ta in deras telefoner? Inte kul att komma hem med en 10k-telefon som inte kan använda dessa appar.

Känns väldigt märkligt om ÅF i Sverige kommer ta in denna telefon ö.h.t faktiskt. Känns som att de enbart kommer släppa den i asien tbh.

Det kommer väl till pass så att dom ska kunna spionera på sina.

Det finns inget som tyder på att Kinesiska mobiltillverkare har spionmjukvara i sina telefoner från fabrik.

Jag menar att dom utvecklar egna appar och mjukvara.

Jag förstår inte kopplingen :slight_smile:

Jag tror Calinou försöker säga att nu när Huawei ska skapa en egen affär och massa egna tjänster så kommer dessa ha massa rymdspionkod i sig så de vet precis när Peter Esse kommer släppa nästa recension.

Och så här ser de ut!

51YfEGgYzbL

Ledaren över projektet: