Google Home, Google Home Mini - lever sitt egna liv

Hej
Köpte ju mig en av varje, av Googles högtalare för ett litet tag sedan. De fungerar nog som det är tänkt. Ställde den större modellen i köket, där den spelar radio för oss, när vi dricker kaffet innan jobbet, den lilla vid våra skrivbord, där vi sitter och arbetar (läs: Spelar FM (i mitt fall)) så den fungerar mer som bakgrundsljud än högtalaren i köket. Jag standarddöpte dom till "Köket" och "Kontoret" och skapade en grupp, där jag la in båda två. Så när jag säger till en av dom, att spela nått, så sker detta på båda högtalarna. Som sagt, som det var tänkt, tror jag!

Men, och det är ju alltid en men...

Titt som tätt, så lever tanten i högtalarna om. Säger till att hon har tappat nät, trots att vi sitter och kollar netflix på tv, dock kablat nät och hon är trådlös. Så det kanske var en lite glitch i kommunikationen, så inget att bry sig om. Det lite större problemet är att hon emellanåt startar musik (under natt, tycks det väldigt högt) helt på eget bevåg. Detta har hänt tidigare, det hände i natt, och jag har ingen förklaring på varför?

Så frågorna:

  1. Har jag gjort fel i någon inställning, missat något, trots att det är mest standardsetup?
  2. Har ni andra också råkat ut för detta?

Mvh
pjnorman

I min mancave har jag i princip exakt den setup du nämner… fast har mini vid köket och home(vet inte va den heter, den som serut en lykta) vid datorn i ett annat rum.
Sedan någon månad även en nest hub vid soffan.

Spelarnofta musik och radio från den homegroup som jag skapat. Jag kör mina på engelska för jag bor i ett engelsktalande land.
Har haft NOLL problem med denna setup.

Så mitt instinktiva blir ju att ditt wifi kanske svajjar?
Ett annat alternativ känns som att det kan vara att du kör dem på svenska. Tycker mig läst om många som haft problem med google home på svenska.

1 gillning

Att mitt wifi skulle svajja, ser jag inte som en omöjlighet. Då jag har Com Hems gamla “tre-hål-i-väggen-variant” och inte ett stabilt fibernät. Så även om det har varit stabilare än jag vågade hoppas på under de knappa tre år jag bott där, så är det inte 100%-igt.

Om det fortsätter med “spontan påsättning” mitt i natten, så skall jag testa att återställa och köra på engelska, som test - bra knep!

Sen är inte engelska ett alternativ, då kommer inte min fru vilja prata alls med våra enheter :slight_smile: - dessutom kunde (skulle) jag ju om engelska var ett alternativ, köpt Apples homepoddar…

1 gillning