För att frigöra kreatörspotentialen utökar Google Cloud och Spotify sitt samarbete. De båda företagen började samarbeta redan 2016 och tar nu ett nytt steg.
Google Cloud och Spotify kommer att utöka sitt strategiska partnerskap för att hjälpa till att frigöra kreatörspotential och nå fler fans. Samarbetet syftar till att förstärka expertisen inom infrastruktur, data och analys samt AI/ML-teknik. Google Cloud börjar samarbeta med Spotify 2016, och idag hanterar plattformen mer än 574 miljoner aktiva användare varje månad.
Spotify kommer nu att utforska användningen av Google Clouds AI-verktyg för att förbättra kritiska aspekter av Spotify-plattformen, inklusive:
- Innehållsupptäckt: Spotify utforskar stora språkmodeller (LLM) för att bättre förstå bredden av sitt innehållsbibliotek och förstärka metadatan som används för att presentera innehållet för användare varje dag.
- Personliga rekommendationer: Spotify undersöker också sätt att förbättra lyssningsupplevelsen genom att använda LLM:er för att förstå mönstren bakom användarnas favoriter bland talat innehåll, som podcasts och ljudböcker, för att presentera nya och intressanta rekommendationer.
- Säker lyssning: Spotify undersöker också användningen av LLM:er för att ge en säkrare lyssningsupplevelse och identifiera potentiellt skadligt innehåll.
Maskininlärning är grunden för dess Spotifys förmåga att leverera personliga rekommendationer genom skräddarsydda spellistor för lyssnare.
Spotify fortsätter också att nyttja Google Clouds datakapacitet vilket ger kreatörer värdefulla insikter och analyser för att hjälpa dem att lyckas på plattformen.
Källa: Pressmeddelande