Google Chrome slöar ner din Mac – även när du inte använder Chrome

Enligt Loren Brichter, utvecklare av den populära Twitterklienten Tweetie som sedermera blev uppköpt av Twitter, så installerar Google Chrome en bakgrundstjänst som slöar ner din Mac även när Chrome inte används. Han beskriver tjänsten Keystone som malware – en sorts spionprogram – som körs dolt i bakgrunden och gör datorn långsam.

På webbsajten Chrome is Bad berättar han anekdotiskt om hur både hans MacBook Pro och familjens iMac blev snabbare efter att han raderat Google Chrome. På sajten finns även instruktioner för hur man raderar Google Chrome och alla spår som webbläsaren lämnar efter sig i macOS.

Den officiella förklaringen är antagligen att det finns någon bugg i bakgrundstjänsten som används för att uppdatera Google Chrome men Google har ännu inte kommenterat det hela.

3 gillningar

Ska testas på min 13" från -15, den blev nästan obrukbar efter big sur.

Återkommer :+1:t3:

2 gillningar

Jag har en Macbook i5 från 2017, har haft chrome installerat en gång i tiden…
Raderat allt som har med Google och Keystone, sen hittade jag allt möjligt annat som inte längre är installerat. Rester från div andra program.
Bra tips!!

2 gillningar

Macbooken upplevs snabbare, raderade även på min sambos MBP från 2009 och där märktes det mer. Tiden från inloggning till allt var laddat gick snabbare, surf även så. :slight_smile:

2 gillningar

Tack för tipset! Det här måste jag testa på min iMac 2010 ikväll.

1 gillning

Intressant! Jag har tyvärr ingen Mac att testa på.

1 gillning

Gäller detta bara Mac, eller kan det bli så på en PC också?

Det där med malware är ju ren BS. Keystone är till för att kolla efter uppdateringar till Chrome.

“As other have noted, this site provides no evidence. The keystone daemon is not running in the background constantly. When it does run, it’s plainly visible and not “hiding itself”. According to the launchd job config located at /Library/LaunchAgents/com.google.keystone.agent.plist my keystone process is set to run itself every 3623 seconds. Probably randomized to avoid the thundering herd problem. When it does run it checks for updates, often downloading new ones, and then quits.”

https://news.ycombinator.com/item?id=25400618

Görs en struts av en fjäder.

macOS. Iofs är det en PC, men men. :wink:

2 gillningar

I Windows har de en annan uppdaterare som är öppen källkod.

1 gillning

Ok, tänkte mest att man kanske skulle avinstallerat då det aldrig används.

Nu har jag raderat allt med chrome på min iMac 2010 enligt guiden. Och jag upplever att den är mer responsiv nu. Visst, den är omstartad vilket inte händer så ofta, men nu är Safari användbart igen. Det var den inte tidigare.
Vilken webbläsare som andrahandsval/reserv ska jag börja använda nu tycker ni?

Om du fortfarande vill ha en Chromiumbaserad webbläsare: Brave, Edge eller Vivaldi

Annat alternativ: Firefox

2 gillningar
1 gillning

https://bugs.chromium.org/p/chromium/issues/detail?id=1158402