Google betalade 20 miljarder dollar för att vara Apples sökmotor 2022

Från sajten:
image

Googles kostnad för att förbli Apples förvalda sökmotor fortsätter att öka, även om beloppet redan har varit astronomiskt i flera år.

Google betalade 20 miljarder dollar för att få äran att vara den sökmotor som möter dig först i Safari under 2022. Denna lilla detalj, har avslöjats i dokument från en rättegång där Apples Eddy Cue är involverad. Denna summa visar en ökning från föregående år, då Google avslöjades betala 18 miljarder dollar.

Intressant nog avslöjar dokumenten att Googles betalningar under 2020 stod för 17,5 procent av Apples rörelseintäkter.

Via: Bloomberg

Det hade varit lite roligare om Bing hade varit default.

1 gillning

Så mycket pengar har inte Microsoft.

Men man kan väl få spekulera lite? Jag tycker inte att det är bra att företag är för dominerande, som Microsoft var tidigare och som Apple och Google är nu.

Bara för att ställa det på sin spets så ska jag ta steget ut i det okända. Kontakta Piff och Puffs räddningspatrull om jag inte hörs av på en vecka.

Just därför som jag använder startpage.com som sökmotor.

Google kör mycket reklam i sina sökningar nu:
Hej då Google, nu går jag över till Chat GPT - M3

Skulle vara kul om Apple gjorde en egen sökmotor.

Det har det ju ryktats om i många år men kommer knappast hända så länge Google betalar Apple 20 miljarder om året.

Jag är övertygad om att Apple har en egen sökmotor. De har bestämt sig för att aldrig hamna i situationen där man är beroende av någon annan.

Hela OSX fanns parallellt för Intel, långt innan det presenterades. Egen webbläsare och eget officepaket. Egen PDF-lösning. Eget utvecklarsysyem. Jag blir inte förvånad om det finns ett Illustrator, Photoshop och InDesign liggandes, den dagen som Adobe fuckar upp igen.

Apple vill INTE vara beroende av någon annan. Har Apple gjort detta arbete är de fria att samarbeta med andra därför att partnern vet om att Apple kan själv och kommer byta om partnern inte sköter sig.

1 gillning

Jag tror också de har jobbat på det i bakgrunden. Ungefär som med deras egna kartor. Sen kanske de byter när tiden är redo. Eller behåller nuvarande lösning om de inte ser något behov av byte.

Tydligen så står det i avtalet att Apple skall försvara Google gällande detta. Därför alla Apple chefer försvarade Google search i rättegången

Från sajten:
image

Apple försvarar sitt lukrativa avtal med Google, som betalar över 200 miljarder kronor årligen för att vara standardsökmotor i Safari och IOS.

Att bygga en egen sökmotor är inget Apple planerar – det skulle kosta miljarder dollar och ta flera år, enligt Eddy Cue, senior vice president på Apple. Uttalandet kom i samband med en domstolsprocess där USA:s justitiedepartement (DOJ) utmanar Googles dominans på sökmarknaden. Dessutom skulle en egen sökmotor kräva riktad reklam – något som strider mot Apples integritetsfokus. Eddy Cue menar istället att AI och chattbottar är framtidens sätt att söka.

Han påpekade också att ett avslutat samarbete bara skulle leda till att Apple förlorar stora intäkter, medan Google ändå lär behålla en stor andel användare som väljer deras sökmotor. För Apple är det bästa alternativet därför fortsatt samarbete med Googles smidiga pengapåse.

Via: Swedroid, The Verge

Det är vad jag också tror, Jag har hostat mitt egna sök något år eller två med SearXNG.

Nu håller jag på att bygga upp mitt egna AI istället.

1 gillning

Oftast får man ju vettigare svar fortare från GPT än man får från Google. Man kan ta till sig information på ett annat sätt.

1 gillning

Det jag tycker är skönast är att man bara behöver fråga så spottar den ut sig ett svar. Tyvärr kan vi inte lita på svaren ännu. Börjar dock blir bra! Ge det att tag så fixar det nog sig också.

fast då får du bara ett svar. Ofta kan det vara bra att få flera svar på frågan.

Igår hade jag en sådan där "idiot" diskussion med några kollegor om Margarin. Och googlar man runt så hittar man allt från det är livsfarligt till der är helt ok.
LLM sa vid något tillfälla att der faktiskt var plast i margarin.

2 gillningar

Som fullstack så blöder det i ögonen när jag ser vissa utvecklare använda LLM och copy paste utan att egentligen förstå vad det är.

1 gillning

Jag testade att koda en lättare hemsida i HTML igår. Lättare HTML klarade den av bra. Jag är dock usel på HTML men kan grunderna.

Man måste dock kolla upp allt noga så vi är inte där ännu!

Copy and paste är jag dock rätt bra på också :smiley: Dock brukar jag kolla genom vad det gör.

Såna här typer av frågor använder jag GPT till nästan dagligen. Sen får man såklart ställa kontrollfrågor och fråga om det verkligen ska vara si eller så, sen kan man få hjälp med om man får felmeddelanden och liknande.

1 gillning

Fast du har ingen aning om informationen stämmer (däremot finns det en ny funktion i ChatGPT nu att faktiskt söka på webben).

Hade en kille som gjorde sitt exarbete hos oss. Han lät mig gå igenom såsen innan den skulle in.. han kunde förklara 1/4 av allt som stod. Resten tog han för givet att "det skulle nog vara där".

Precis som du säger så hur imponerande LLM än är så är det en bit kvar.

I mitt jobb har jag noll användning för det. Desutom så de gånger jag testat så har jag fått goddag yxskaft svar.

1 gillning