General Motors har avslöjat att de kommer sluta ha stöd för Apple CarPlay och Android Auto i deras framtida elbilar.
Istället blir det Android Automotive som gäller och utfasningen startar med 2024 års Chevrolet Blazer EV. GM avslöjade nyheten i en intervju med Reuters och sa då att åtta års kostnadsfri användning av Google Assistant och Google Maps kommer att ingå i bilköpet. Vad detta kommer att kosta efter dessa åtta år har de dock inte avslöjat.
Stöd för CarPlay och Android Auto kommer att fortsätta erbjudas i bilar med förbränningsmotorer och befintliga elbilar kommer inte att påverkas av beslutet. GM säger att Android Automotive ger biltillverkaren mer kontroll över användarupplevelsen och bättre integrerade förarassistans-teknik och navigationsfunktioner. GM planerar att gå över helt till elbilar senast 2035.
Även om det blir enklare för GM att erbjuda integrerade lösningar kan bilägare med iPhone bli tvungna att använda telefonen om en app eller funktion saknas i bilens underhållningssystem. Apple presenterade deras nästa generations CarPlay förra året. Där demonstrerades det hur CarPlay kan visas över hela instrumentbrädan men GM lär inte erbjuda den versionen i någon av deras framtida elbilar.
Min bil kör inte Android Automotive och det känns som om utvecklingen står still.
Även utvecklingen av CarPlay känns ganska långsam, är inte speciellt imponerad av CarPlay även om det är ett bra alternativ för bilar som har ett dåligt infotainmentsystem. Med ett välfungerande infotainmentsystem som integrerar med de tjänster man behöver känns behovet av Android Auto eller Apple CarPlay som ganska litet.
Då blir det ingen GM vid nästa bilköp. Inte för att det är särskilt nära förestående, men ändå.
Trist att det tar den här vändningen. Hoppas inte andra märken tar efter. Jag håller med om att Carplay inte är särskilt imponerande, men det känns som ett vinnande koncept att ha "telefonen i bilen", så att säga.
Det är het förkastligt att det inte finns mer appar.
Speciellt eftersom man i i Android Studio kan laddaner SDK för Android Automotive och i princip välja att kompilera koden för det också.
Man kan ju tycka att det mer låter som tillverkarna håller tillbaka apparna.
Tex varför har inte vivaldi släppts till volvo ännu?.. Varför är android automotive apparna specifika för bilarna??
Jag måste nog säga att Android Automotive är ett dåligt infotainmentsystem (baserat på min Google-Volvo). Buggigt, dåliga få appar och inte mycket out-of-the box. (Uppfattar det som att Volvos lillasyster Polestar har något bättre utbud märkligt nog.)
Himla tur att iPhonen kan anslutas med CarPlay så man kan få lite nöje från den som podspelare, etc.
Har svårt att se hur de som bara ska ha AAOS ska klara sig utan AA eller CarPlay så som AAOS funkar idag.
Jag har börjat använda en AI box. Mycket för att kunna använda appar som chargefinder, audibal etcetc. Appar som man tycker borde vara givna Android automotive.
Vi fick vår nya bil för knappt två månader sedan, jag inte använt Apple Carplay en enda gång. Då har den nya bilen även trådlös CarPlay. Största anledningen är att den inbyggda navigatorn är lika bra (om inte bättre) än Apple Maps.
Kritiken lät sig höras på sociala medier och The Verge försöker ge oss en förklaring.
Även i våra kanaler lät det inte direkt muntert när vi släppte nyheten om General Motors beslut att fasa ut CarPlay och Android Auto. Att vi råkade släppa nyheten den 1 april gjorde dessutom att det hela ifrågasattes som ett aprilskämt. Men tyvärr är sanningen att allt fler biltillverkare ser sin chans att skapa ett eget och låst infotainmentsystem med en egen ”App Store”.
General Motors: we’re going to phase out Apple CarPlay and android from our vehicles.
Som The Verge förklarar så tänker GM släppa ett eget operativsystem likt din smartphones till bilen. Ultifi som det kommer att heta kommer att finnas redo i framtida elbilar från GM med appar, inställningar och funktioner som bara kan laddas ner eller köpas genom deras Ultifi. Dessutom ser biltillverkaren chansen till att säkra vinst genom att samla in användardata och satsa på prenumerationer. GM har förhoppningar om att kunna omsätta 25 miljarder dollar(!) årligen till 2030 genom prenumerationer. Med andra ord får General Motors all kontroll över bilägarnas användning och slipper bjuda in tredjepartsutvecklare till miljard-dansen.
I literally will not buy a GM car thanks to this. First party “infotainment” systems are the seventh hell circle of UX design. Plus, their goal is to collect more data on you. https://t.co/qtsKYgke32
Det blir precis som det vi sett göras av både Apple och Google i smartphone-branschen som lett till lagändringar och rättegångar. Frågan är bara hur framtida bilköpare kommer reagera när förväntningar om en sömlös uppkoppling mellan bilen och telefonens appar inte längre finns tillgänglig. Flera biltillverkare har ungefär samma framtidsvision som GM men låter åtminstone CarPlay och Android Auto finnas kvar som alternativ.