Glue Pro - om du vill hamna i klistret

Från sajten:

Vi har testat att göra vår helt vanliga dörr smart med hjälp av en enkel lösning.

Resultatet vi fick var inte helt tillfredställande. Glue har släppt en ny version av sitt lås som är varianten av smarta lås som fästes på insidan av dörren över vredet. Låset innehåller en motor som roterar vredet åt oss när vi önskar. Motorn drivs av fyra AA-batterier. Låset från Glue heter Glue Smart Door Lock Pro.

Sådana här lås är uppskattade då vi slipper göra åverkan på dörren och kan behålla samma låskista och nycklar vi redan har och låset syns inte heller från utsidan. För oss som bor i hyresrätt så är det här att föredra.

Monteringen av låset går blixtsnabbt. Vi monterar av vredet. monterar Glues D-platta med en av de tre medföljande cylindervredpinnarna och sedan är Glues lås på plats.

Glues lås går att styra direkt med mobilen via en Bluetoothkoppling. Till vårt lås har vi även en Wi-Fi-modul som vi sätter i ett vägguttag. Att vi använder den specifika Wi-Fi-modulen gör att vi även kan kan styra låset på distans via internet.

Glue har länge sagt att de tittar på att implementera HomeKit-lösning till sitt lås men som det ser ut nu så lyser det med sin frånvaro. Det är i det här fallet bra att Glues app är båden snygg och enkel att navigera i. Det går enkelt att dela ut nycklar och hur och när nycklarna ska fungera. Glue har även påbörjat flera samarbeten där tillexempel Mathem har en digital nyckel och kan bära in maten direkt till kylen åt dig.

En ny funktion som Glue lanserar med den här versionen av låset är möjligheten att se om dörren är stängd eller låst. Tyvärr är funktionen bara möjlig på dörrar som har ett vred som inte är frikopplat. Det vill säga att vredet måste rotera när vi vrider om nyckeln på utsidan.

Men här tar det tyvärr stopp för oss med vår dörr. Väl monterad på dörren klarar inte motorn att driva runt låsetkolven. Dörren är inte av senaste modell men inte heller alltför gammal. Min bedömning är att dörren är som någon av de flesta svenska dörrar, den behöver lite hjälp på traven. När vredet ska låsas så behövs det en liten knuff. Ingen kraftig knuff, men likväl en knuff som gör att låskolven hamnar rätt i bläcket.

Att bara vrida vredet och på så sätt få kolven i linje blir alltför tungt för motorn hos Glue. Vi har tidigare testat andra liknanden lås som placeras på insidan av dörren. Vi har testat låsen med andra dörrar och då upplevt en liknande situation. Om dörrens vred inte glider smidigt in i låsbläcket eller det är trögt att vrida runt vredet så är det tveksamt att ett motoriserat lås som placeras på insidan av dörren kommer vara hållbart.

Plus

  • Enkel att installera
  • Liten
  • Snygg design
  • Sitter på insidan och syns därmed inte utifrån

Minus

  • Orkar inte rotera vredet på tröga dörrar
  • Fungerar inte på dörrar där vredet inte glider lätt.
  • Plastigt lock

BETYG

  • Pro­duk­tk­val­ité: 3/5
  • Funk­tion 0/5
  • Design: 3/5
  • Val­u­ta för pen­gar­na: 0/5
  • Instal­la­tion 4/5

TOTALBETYG 2/5

Har du lust att förklara skillnaden på dessa? :thinking:

Det finns inga motordrivna lås på marknaden som kan låsa en dörr där kolven inte linjerar med slutblecket.
Även ett Motorlås av “industristandard” har samma problem trots en prislapp på 12-20.000:-.

Detta är inget fel på låset alltså. Ta hem en låssmed som justerar dörren så kommer den funka.

Fick samma problem som dig vid installation men om du kollar i appen i videon så står det upgrading hub. Jag fick ta bort hub och lås i appen och lägga till på nytt. Då uppgraderades hubben och allt fungerade perfekt. Därför du får som du får :slight_smile:

bild

1 gillning

Kanske smidigare med en låsvariant på utsidan av låset med NFC/Ziggbee som slår på eller av möjligheten att vrida om låset. Men visst. Får man motorn att funka så är det ju coolt. Men måste ju kunna lita på låset också. Ännu mer spännande när Yale Doorman v3 kommer. Låter ju lovande :smiley:

Nej, videon är bara ett urklipp av flera dagars tandagnissel och tårar. Ingen skulle bli mer glad än jag om det här fungerade.

Många dörrar har inte vred som glider, utan behöver dras in för att det ska fungerar

1 gillning

Plastlock

1 gillning

plastigt lock ska det ju vara :see_no_evil:

1 gillning

Glue är alltså lika kassa som de alltid varit, med andra ord.

Testade deras lås för flera år sedan och då höll de samma låga nivå. Vid det tillfället frågade jag också om HomeKit-stöd, redan då sa de att ”vi håller på och undersöker det”. Sjukt lång undersökning de bedriver.

Nej, Glue blir det sannolikt aldrig för mig igen.

Installerat ett Glue Smart Lock Pro och tyckte att det var riktigt smidigt.
Jag har ett Assa 2000 lås på min lägenhetsdörr så jag fick använda den längsta
distansen och då fungerade det utmärkt. Notifikationen om låst och olåst dörr fungerar också perfekt och är riktigt smidigt. Delat ut nycklar till sambon och det verkade fungera det med. Fick ett par uppdateringar på låset och hubben också vid start. Det jag saknar är autolås och möjligheten att schemalägga lås under vissa tider samt integration med google home och assistant. Annars verkar det vara ett riktigt mysigt lås …

1 gillning

Märkliga minusposter. De två första innebär ju samma sak, som tidigare kommentar påpekat.
Locket är av plast vilket inte har någon som helst betydelse.
Tycker låset fungerar perfekt, men skulle kanske önska integration med google eller homekit.
Appen fungerar pefekt. varnar om man inte låst och när låset används. Vad behövs mer?

Vad menar du? Det hade väl knappast varit några minusposter om allt var guld och gröna skogar?

Det är två olika saker.
Du kan ha en trög dörr (äldre dörrar som har satt sig eller karmen inte är helt i linje, men även dörrar som är byggda så att du behöver dra in dörren när den ska låsas.
Det andra är vred som har motstånd eller är tröga i hur de är tillverkade. Oftast halvvägs tar det mot så att det behövs extra kraft för att få vredet att rotera. Inget av dessa två lyckades jag få låser att hantera.
Med ett smart lås där hela låskistan byts ut är oftast det första inget problem längre då vid installationen riktar man bläck och låskista och det andra försvinner i och med utbytet av låskista

För mig var det en stor sak att locket är i plast och att det tydligt syns att det är plast. Designmässigt tycker jag inte att det andas kvalitet och seriositet med plast på dörrvred. Men där kan vi vara olika.

Jag har testat andra lås som placeras på insidan av dörrvredet där tillverkarna har klarat av att göra en kåpan som jag upplever har mer kvalitet och smälter bättre in.

Tack för lite mer detaljerad info.
Funktion 0/5 tycker jag dock är lite väl hårt, eftersom det funkar utmärkt i mitt och mina kompisars hem efter ett års bruk. Designen kan man tycka olika om. Om dörren är lite skev eller låset dåligt justerat brukar det finnas lite justermån i slutblecket.

Vad jag förstår så stödjer Glue fortfarande inte någon av de normala standarderna med Alexa, Google Home eller HomeKit. Redan där anser jag de diskvalificerar sig för att tillhöra smart home-kategorin.

Kan man inte automatisera med andra produkter är det inte smart.

Ja, jag hade en diskussion med @Marcus_Attefors när jag testade mitt exemplar. Hans fungerade bra men jag lyckades inte få det att fungera på två olika dörrar. Därför kunde jag inte ge det mer. Marcus skulle säkert ge sitt 5/5
Men han recenserade sitt innan vi satte betyg och nu har vi gått från att dela upp betyget och kör bara på helhetsbetyg

5/5 får det icke idag men 3/5, mest för avsaknaden av HomeKit osv. Själva låset fungerar dock väldigt bra om än lite slött på att låsa/låsa upp.

1 gillning

Apropå lås, August Smart Lock har ju länge varit väldigt väl ansett på andra sidan pölen. Är det fortfarande så att det bara säljs där?