Vi har precis börjat vänja oss vid Wi-Fi 6E men nu är det tydligen dags för nästa version. Wi-Fi 7 kommer att presenteras inom kort av TP-Link.
TP-Link har släppt en teaser för nästa generations Wi-Fi, nämligen Wi-Fi 7 även kallad 802.11 be. Detta är, som namnet antyder, den sjunde generationens Wi-Fi och här pratar vi om hastigheter på upp till 46 Gbps vilket är 4,8 gånger snabbare är än Wi-Fi 6 och 13 gånger snabbare än Wi-Fi 5. Wi-Fi 7 använder alla tre frekvensbanden, 2,4, 5 och 6 GHz. Vi pratar 16 x 16 MU-MIMU och 16 strömmar samtidigt. Ta en titt på videoklippet och bekanta dig med alla förbättringar som utlovas med Wi-Fi 7.
Wi-Fi 7 förväntas dock inte lanseras förrän 2024 så det är ingen panik i nuläget. Här nedan följer en kortare sammanställning över specifikationerna. Vill du läsa mer om Wi-Fi 7 kan du göra det här.
Wi-Fi 7 kommer att presenteras vid ett event den 14 november 2022 så boka in tiden i kalendern och se vad som komma skall! Sugen?
Fortsätter byta upp mig när AmpliFi släpper nytt. Tycker att de erbjuder den bästa kombinationen av användarvänlig mjukvara och bra hårdvara. Just nu är det AmpliFi Alien med Wi-Fi 6 som gäller.
Det viktiga är ju att det hela tiden blir bättre. Känns som att fiberleverantörerna blir bättre och bättre, och wifi-systemet blir bättre och bättre och dessutom blir prylarnabättre och bättre. Nu är vi på nivån att när man byter byter man. Inget som får en normal teknikfreak springer och köper en ny router.
Är det något fel på mig men jag kör mina 3 Apple AirPort (2 extrem och en 1 time Capsule) alla begagnade och inte ens AC stöd på. Men det lirar fint. Bästa Wi-Fi routers ever enligt mig och dom fuller min 100megabit ut fint visst skaffar jag fetband (100+) ut så kanske jag vill byta
//Daniel
Man vaknar på morgonen och känner att man behöver en ny router. Så det är bara att handla en för att det är kul, inte för att behovet finns. Så är det med de flesta teknikprylar. Det börjar med en fundering, sen tänker man att nej den prylen jag har funkar bra. Sen övertygar man sig själv sakta men säkert och till slut slår man till.
Jag tror många känner igen sig här vare sig de vill eller ej.
Jag tycker AC eller AX räcker till det mesta. Jag har AX på min (Asus RT-AX86U) så Wi-Fi6 på den. Hade AC innan och kändes likadant som nu. Har ett par klienter med stöd för AX. Lite snabbare, men känns väldigt lite på det hela!