GILLE meddelar att de har en ny vinterkaka på ingång som dyker upp i affärer redan under denna vecka och det är kort och gott en snöboll som smakar allt annat än gul snö.
Kondisbiten Snöbollar är en rund liten boll som är sprängdfylld med smulade pepparkakor som sedan är insvept i en vit glasyr som sedan toppas med kokosflingor. Detta är en uppföljare på GILLE’s Saffransdrömmar som blev en hit under julsäsongen 2021.
Snöbollen är inte bara fantastiskt god – den är spännande i sin idé och blir lätt en ”snackis” runt fikabordet. Låt den smälta i munnen och njut av den milda smaken av pepparkaka som kommer från återbrukade smulor från våra pepparkakor (ca 45%). Det vita överdraget består av vit glasyr toppat med kokosflingor.
En burk väger in på 350 gram och innehåller 11 snöbollar och är du sugen på att testa så kan du göra det redan denna vecka då den börjar att dyka upp i butik i detta nu. Redaktionen förväntas få en fullskalig recension av vår forummedlem RolexJocke som är lite av ett proffs när det kommer till att fika.
Nu vill jag inte förstöra alla hyllningar (för jag gillar dammsugare), men låter det inte som ”konceptet” med dammsugare? Att man samlar ihop alla smulor, häller i lite arrak och lindar in degen i marsipan? ( nu gör man ju inte ”dammsugaren” så men tycker det är en kul bakgrundshistoria.
Denna lät lite som att man samlar ihop smulorna från pepparkaksbaket och buntar ihop till bollar och drar på ett överdrag.
Men jag kommer prova någon gång i vinter, gillar pepparkakor