Gästanvändare i Hem?

Det lackar ju mot jul och då kommer vi ha en del gäster boende hos oss. Bl.a dotter med sambo som bor en ”längre” tid. Det uppkopplade hemmet blir ju lite sådär om gäster som bor mer än någon enstaka natt inte kan sköta vissa basala funktioner i huset.

Så frågan är om det finns något smart sätt att lägga till gästanvändare i Hemappen eller i Hueappen?

Om man lägger till dem som användare får de ju full tillgång till allt, men vad är allt? Något man bör tänka på? Det är ju iofs folk vi känner och litar på men ändå…:sunglasses:

1 gillning

Detta är tyvärr en problem som jag inte har ett svar på och hoppas någon annan har. Skulle gärna se användargrupper i HUE. Mycket pga det tjafs med barnen som var att de kunde tända lampor i syskonets rum mitt i natten… blev rätt livat.

I Hem-appen kan de se och styra alla tillbehör men de kan inte göra några ändringar om du inte sätter dem som ägare.

1 gillning

Men man skulle ju vilja ha lite alternativ. Antingen grupper som @Stefan_Sandstrom skriver där man kan lägga vissa rum till vissa personer eller något som gör att de kan styra prylar men inte komma åt inställningar/automatiseringar.

Nu kanske saker skulle fungera bättre efter att dotterns sambo röjt runt lite men det är en annan sak…:sunglasses: Men efter att ha kopplat in en NAS känner jag mig lite oslagbar…:innocent:

Livet är mycket enklare med gamla hederliga strömbrytare. :rofl::rofl:

2 gillningar

Det var precis vad jag skrev. Är de inbjudna i hemmet kan de inte ändra inställningar/automatiseringar. För att ändra dem måste du sätta dem till ägare. Inbjudna kan bara slå av/på allt i hemmet.

”Lägg till och redigera tillbehör” är inställningen du inte slår på för deras användare.

Nästa steg då är HA. Där kan du sätta användare :slight_smile:

Jag tänkte att du skulle skriva din hemautomatisering tvättar golven, sätter i diskmasken men den svär och fräser i mellanåt :heart:

Stämmer men henne delar jag inte med gästerna. :rofl::rofl::rofl:

1 gillning

Läste för snabbt. Sorry. Det där ser ju ut att vara lösningen.

1 gillning