Garmin Fenix 8

Tycker att Garmins nya klocka Fenix 8 borde få lite plats här.

Inte så mycket nyheter mot förra Fenix 7 Pro och Epix Pro. I princip dykfunktionen, högtalare och mic och generellt förfinad design.

Även tidigare modellerna är riktigt grymma träningsklockor med battertid som mäts i veckor. Nya 47mm med Amoled har fått en mindre ram och större skärm men samma batteritid som gamla Epix Pro med Amoled dvs 17 dygn utan skärmen alltid på.

Den som vill ha riktig batteritid väljer istället 51mm MIP skärm och solar vilket ger upp till 48 dygn batteritid!

Priset har de skruvat upp också som på allt annat.

4 gillningar

Där ligger alla Watch Ultra i lä :blush:

Snygg träningsklocka men inte mycket till smart watch.

Det är just det som är problemet. Jag använder inte min klocka främst till träning, smartfunktionerna är viktigare. Även om det hade varit trevligt med en veckas batteritid, så känns det lite som att gå tillbaka till en Fitbit eller nåt sånt, man får en dumklocka med notiser och bra träningsfunktioner. Med Apple Watch får man ju sin iPhone på handleden i stort sett.

1 gillning

Ni har helt rätt. Garmin är riktiga träningsklockor med smarta funktioner. Apple Watch är smarta klockor med träningsfunktioner.

Tar man sin träning på allvar är valet lätt.

Yep, i mitt fall så blir det AW för appen som jag använder för att hantera gymträningen finns inte till Garmin.
Man måste välja den klockan som passar en själv bäst. För vissa är det Garmin och för andra är det AW eller någon annan smart/training watch.

Priset var svettigt :hot_face: Tror jag behåller min Fenix 7 ett tag till, använder den till träning och för mätning av sömn på nätterna och resten av dygnet kör jag Apple Watch Ultra. Kan man önska en Fenix 9 som kombinerar de bägge :sweat_smile:

Grejen med Garmin är att det mesta finns redan i klockan. Men såklart kan en app i AW vara mer avancerad. Och självklart är AW mer självklar om man kör Apple generellt.

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/GUID-EECCAC99-90D6-4AB1-9A3A-EC433D3365E2/EN-US/GUID-00B74ABF-7DB4-4DC2-9CA5-9D2F12B65A10.html

Den där säger inte så mycket om vad som redan finns. Att den stödjer styrketräning är det att den kan mäta aktivitetsnivån man har eller kan man registrera vilka övningar man har gjort osv.
Vilket gör att klockan är rätt begränsad för träning som inte är konditionsbaserad.

Jag använder mina Garmin till löpning, cycling, simning, vandring med navigering i flera dagar, skidåkning både utför och längd och annat. Men ren gymträning har jag inte kört.

Sökte på Youtube och ja kankse inte bäst men finns i alla fall lite olika varianter.

Det jag menar är att det finns säkert en grym app för Apple Watch att ladda ner! I en Fenix känns det i princip obegränsat out of the box, är man ute i skogen och helt plötsligt får chansen att köra snöskoter eller MTB så finns det redan där, med kartor över hela Europa lokalt i klockan med leder och stigar. Telefonen behöver inte ens vara med.

Varje pryl har sin plats och användarskara, man kör det man gillar och har nytta av bara :+1: tur är det för om bara en spelare fanns hade vi knappast set denna utveckling, helt otroliga små apparater är de oavsett tillverkare!

3 gillningar