Går det att mata in ljud i iPhone/iPad med USB-C?

Jag har en "mikrofon" till en app som lyssnar av ett urverk, denna har en 3,5 mm kontakt. Nu har jag ingen Apple produkt med detta uttag längre. När jag kollar på adaptrar med 3,5 mm hona till USB-C hane nämns bara Samsung, Pixel & någon enstaka säljare nämner Apple. Så det känns lite osäkert. Jag ska bara skicka in ljud, inga andra funktioner behövs. Kommer det att funka med en "standard" adapter? Eller är det något annat jag behöver.

Har kollat på denna och det är en av de få som nämner kompatibilitet med Apple.

Den här tycks ju åtminstone fungera med mikrofoner.

Den finns ju inte i lager tyvärr.

1 gillning

Där har vi en, tackar.

Det där med trrs respektive trs kanske är värt att fundera över, killgissar att det handlar om antal ”segment” på 3,5 pluggen?

TRS är mono TRRS är stereo. Har beställt den från Teknikdelar så får vi se hur det funkar. Gär ju inte i konkurs om det skiter sig. :joy::joy:

1 gillning

Nej, TS är mono, TRS är stereo och på TRRS finns en extra pol för mikrofon.

Den numera vanligaste standarden är Tip=left, Ring1=right, Ring2=ground, Sleeve=Mic.

bild

En vanlig TRS stereokontakt i ett TRRS headsetuttag funkar eftersom mik-polen kortsluts bort med jord.

Det finns äldre standarder där mik och jord bytt plats, men om din mikrofon funkat med en äldre iphone så är det den numera rådande CTIA-standarden.
bild

Båda USB-C adaptrarna som länkas i tråden bör fungera eftersom de verkar ha A/D-omvandlare både för ljud ut och mik-kanaler.

Däremot, har du kollat om appen, som uppenbarligen gjordes för en mycket äldre iphone funkar på din moderna Apple-enhet med USB-C? Är det en iPad du använder eller kanske du får igång den gamla iOS-appen på en Apple Silicon-mac om utvecklaren inte blockerat det?

3 gillningar

Tackar för svaret och förklaringen till hur kontakten är uppbyggd. Har inte testat än då jag inte har någon adapter. Med lightning adapter funkar det med min gamla iPad Pro 1:a gen och även med min iPhone 13 Pro så det blir intressant att se hur det blir med USB-C.

Ja om app och mik funkar med lightning-adapter så borde det ju funka med USB-C.

Blir nyfiken, vad är det för app? Vad kan man upptäcka med den som inte ett vanligt stetoskop eller klocka-mot-öra kan?

Den heter Lepsi och företaget finns inte kvar längre.

Apple har inte mikrofon-kontakten där andra ofta inte har. Väldigt viktigt att tänka på.

Först och främst måste vi svara på första frågan. Vill du ansluta till iPhone med Lightning. Eller till iPad. Vissa iPad har lightning medan de nya har USB-C. Berätta vilken enhet du vill ansluta din mikrofon till så tar vi det därifrån sedan.

Edit: Nu har jag läst igenom tråden och du har ingen enhet med USB-C. Du behöver alltså en 3,5 mm till lightning. Exempelvis Apples egna.

Aha, en vanlig hälsoapp alltså, men inte i klockan utan för klockan. :laughing:

@Esse , han skriver ju att det redan funkar med lightning-adapter till äldre ipad och nyare iphone. Så vi får väl anta han köpt en nyare iPad?

Edit: Och ja, appen går att köra på en M1-mac, men inte användbar med en annan mik då den kräver lösenkod som antagligen följde med hårdvaran vid köp..

Edit2: Så om @RolexJocke hade haft en M1/M2-mac kunde han ju använt miken i hörlursuttaget helt utan adapter!

Ok!

Jag ska köra den i en iPad 12'9 5 gen med USB-C, går det så går det annars funkar det med min iPhone 13 Pro tillsvidare.

Ok!

Om det inte blir något inljud med det du köper så prova Apples egna för iPad.

2 gillningar

Den var ju t o m billigare än den jag beställde. Vi får se när den kommer.

Den jag beställde funkade tyvärr inte. Kollade på Apple's men stod inget om att den skulle funka med mikrofon. Hittade den annan som känns mera hoppfull så den är beställd. :joy::joy:

https://www.amazon.se/MAS-CARNEY-H%C3%B6rlursadapter-Mikrofonuttag-H%C3%B6rlurskontaktkabel/dp/B07MJW6BZ4/ref=sr_1_5?crid=31EDX6ITQ3U75&keywords=apple+3%2C5mm+till+USB-C&qid=1678295481&sprefix=apple+3+5mm+till+usb-c%2Caps%2C90&sr=8-5

Inser nu att jag gjorde bort mig när jag testade adaptern. Poletten trillade ner just nu, jag kopplade in den i det magiska tangentbordet. Funkade såklart när jag kopplade in direkt i plattan.

4 gillningar

Ser rätt bra ut resultatet