Gamla data-vanor, riktigt gamla

Man vet att man pysslat med datorer under flera decennier (dock som amatör hela tiden) när man fortsätter att undvika skapa filnamn med mellanslag i. Måste vara från DOS-tiden. Det tog ett tag innan jag började göra långa filnamn en gång i tiden. På DOS var det max åtta tecken. Pappa är fortfarande där tror jag.

Fortfarande bra att göra, likaså skippa "specialtecken" som ÅÄÖ och annat.

2 gillningar

Jag har sällan mellanslag i filnamn också. Jag har ett - eller _ istället.

3 gillningar

Exakt, så gör jag också

1 gillning

På musikfiler kan det dock vara mellanslag för mig.

Screenshot from 2022-09-03 22-39-54

Jag är dock väldigt noga med filnamn och mappstruktur. Även metadata på filerna:

1 gillning

Jag kör strikt även där, 100% metadata är givet. :slight_smile:

1 gillning

Alla moderna filsystem hanterar mellanslag utan problem.

2 gillningar

Japp, annars hade många fått problem! Det viktigaste är la att ha bra filnamn, mappstruktur och metadata m.m så program kan läsa det rätt. Har man bara bra metadata så spelar inte filnamn så stor roll. Det är dock lättare att hitta filen själv och ser snyggare ut.

1 gillning

Säg det till OneDrive :joy:

1 gillning

Hjälpte en polare migrera från Google Drive till OneDrive, han hade lite alla möjliga tecken i filnamnen, jäklar vilket bök det blev, fick döpa om x antal filer och börja om från början. Men generellt sett ska just mellanslag inte vara något problem.

1 gillning

ÅÄÖ har jag haft problem med på en Synologynas. Om man till exempel ville dela ut en fil med ÅÄÖ över nätet från den kunde det bli fel. Dock länge sedan så kan vara fixat idag.

1 gillning

Ja man vet aldrig hur det blir mellan olika filsystem/protokoll, så bäst att vara på den säkra sidan. :slight_smile:

1 gillning

Haha ja det är hemskt! Vi har gjort lite skript på jobbet som automatiskt tar bort sådana tecken och skit men blir fortfarande många fel ändå.

Kan inte beskriva med ord hur mycket jag ogillar OneDrive.

Vad är problemet med onedrive?

Det suger och är extremt känsligt med diverse tecken.

jasså?. OneDrive appen eller web?

Synkroniseringen med OneDrive fungerar inte om filer eller mappar innehåller vissa specialtecken eller börjar med mellanslag.

1 gillning

Vem börjar med ett mellanslag?

App

1 gillning

Händer att användare råkar trycka ett mellanslag i början när de sparar ett dokument.