Galaxy Watch5 Pro är en smartklocka som imponerar

Från sajten:
image

Att hålla koll på tiden är varje människas uppgift som görs på olika sätt. Ett av de mer traditionella är med en snygg armbandsklocka och varför inte en smart sådan?

Armbandsklockan som de flesta av oss känner till den har under många år kämpat i motvind. Anledningen är att det finns en klocka i mobilen som alla garanterat bär med sig dagligen så varför då bemöda sig med att ha en på armen? Befogad fråga men en klocka är så mycket mer idag än bara en tidvisare – den är även en accessoar och på senare år är den dessutom smart.

Den smarta klockan har sedan den blev smart varit lite som en förlängning av mobilen där den speglar vissa av dess funktioner. Men, faktum är att en smart klocka många gånger är betydligt enklare att använda en mobilen som ofta ligger i fickan eller i väskan. Testa så får du se och uppleva fördelarna med en smart klocka! Vi har fått tillsänt oss ett exemplar av den rykande heta Samsung Galaxy Watch5 Pro som lanserades för inte så länge sedan. Vad tycker vi om den då? Läs vidare och se varför vi faktiskt gillar den!

Det här är Samsung Galaxy Watch5 Pro

Samsung Galaxy Watch5 Pro är en smart klocka som direkt imponerar när den packats upp ur sin stilrena förpackning. Den känns gedigen och stor om jag ska vara ärlig. Stor då jag jämför med en Apple Watch som sitter på min arm och det som blir lite intressant här när jag ska testa är att jag faktiskt bara haft just smarta klockor från Apple sedan den första Watch släpptes 2015. Så testet blir inte bara fokus på klockan utan även lite hur den beter sig hos en Apple-användare som mig själv.

I förpackningen finns själva klockan, en laddare och en snabbstartsguide. Strömadapter medföljer inte men de flesta har troligtvis tillgång till en USB C-laddare idag så det är inte bara bra för miljön utan kanske även för plånboken.

Samsung Galaxy Watch5 Pro

Samsung Galaxy Watch5 Pro har en helt rund formfaktor på 45 millimeter och det medföljande armbandet har en stilren design. Metallspännet ser till att klockan sitter bra runt din handled och det går att justera in en bra längd där spännet snäpper fast relativt enkelt. För egen del ska det erkännas att det inte var helt självklart hur spännet fungerade men det gick bra till slut. På sidan av boetten sitter två fysiska knappar som används för navigering i klockans meny.

Samsung Galaxy Watch5 Pro

Baksidan ser ut som på de flesta smarta klockor idag. Sensorer som ska hålla koll på alla våra viktiga värden samt lite specifikationer som löper runt denna.

Tjockleksmässigt tar den för sig, det sticker jag inte under stolen med. Jag, som inte har så kraftiga handleder, känner av att klockan är en större variant än vad jag är van vid. Lite ovant i början men å andra sidan så är den inte mycket större eller tjockare än de gamla hederliga armbandsklockorna jag bar på handlederna på tiden före de smarta varianterna.

Här ser vi en jämförelse mellan Watch5 Pro (underst) och Watch5 (överst). Som framgår på bilden så är boetten betydligt tjockare och ser också till att själva glaset över urtavlan är skyddat genom att kanten runtom sticker upp lite över glaset.

Samsung Watch5 Pro Vs 5

När det gäller Samsung Galaxy Watch5 så kommer det en recension av denna om ett par dagar.

Installation av Samsung Galaxy Watch5 Pro

Att installera Samsung Galaxy Watch5 Pro är en enkel process efter att appen Samsung Wearable laddats ner. Jag har valt att testa klockan via min Android-mobil (annars har jag iPhone 13 Pro) och anledningen är att där finns det en uppdaterad app att tillgå för installation. Appen Samsung Wearable för iOS finns visserligen men denna verkar inte stödja de nyare modellerna av smarta klockor från Samsung. Varför vet jag inte men det kanske kommer. Hoppas jag.

Samsung Wearable App

Efter att klocka installerats visar huvudvyn olika val för vidare anpassning av uret. Det finns en mängd olika urtavlor att välja på och en del extra för nedladdning om fler behövs. Givetvis går det att anpassa dessa också efter eget tycke men många gånger tycker jag inte detta behövs då de är tillräckligt tydliga. Kanske något som kommer efter ett tag om man tröttnar eller känner att man vill få ut mer av klockan? Via appen går det också att ändra ordning på de appar som finns installerade på klockan.

Samsung Wearable App

Det går också att anpassa snabbpanel som är genvägar till olika inställningar i klockan. Utöver detta finns det sedan en mängd olika inställningar som kan appliceras för en optimal upplevelse. Som med alla andra nya prylar så är det ingen mening med att försöka kasta sig över alla olika val och inställningar på en gång. Erfarenheten säger att man som användare får ut mer om man skyndar långsamt och lär sig var olika inställningar hittas och var dessa görs och vad de gör för dig som bärare av klockan.

Samsung Galaxy Watch5 Pro i vardagen

Jag har använt Samsung Galaxy Watch5 Pro i ett par veckors tid nu. Förvisso parallellt med min Apple Watch som fått sitta på andra armen så visst har jag sett ut som en nörd och fått lite extra frågor kring detta. Men, är man fast i ett ekosystem sedan många år så finns en inbyggd rädsla över att missa något om man vid ett test skulle förlita sig helt på en helt ny produkt och upplevelse. Åtminstone känns det så för mig.

Samsung Galaxy Watch5 Pro

Bland klockans många funktioner gillar jag “Always On”-läget vilket jag inte är van vid i vardagen. Det är skönt att kunna se tiden direkt men visst, det sticker ut lite mycket också beroende på vilken urtavla man valt. Vill man som användare ha en mer diskret look så slopar man detta läge och låter klockan imponera med sin stora svarta och runda urtavla. Klockan är faktiskt så pass välbyggd och bra i kvaliteten att den känns betydligt dyrare än vad den är.

Samsung Galaxy Watch5 Pro

Batteritiden är bra och den fixar två-tre dagar utan problem vid normal aktivitet och skrivbordsarbete. Ganska skönt att inte behöva ladda sin smarta klocka varje natt om jag ska vara ärlig… Skärmen är också något jag uppskattar med denna klocka. Den är tydlig och det är inga som helst problem att se vad som försiggår. Färgerna är klara och allt är skarpt så bra jobbat med skärmen här Samsung!

Samsung Galaxy Watch5 Pro

En aktiv och vårdslös vardag har jag dock inte utsatt klockan för då den är ett lånat exemplar men enligt uppgift på hemsidan ska den tåla en del tuffa tag. Jag är benägen att hålla med då kvaliteten känns bra och påkostad och med bra materialval som ger ett stiligt intryck dessutom.

En av funktionerna i klockan utöver att kunna mäta EKG, kroppsammansättning och puls är att kunna mäta blodtrycket. Eftersom jag knaprar tabletter mot just blodtrycket så har jag tittade jag lite närmare på just denna funktion.

Samsung Galaxy Watch5 Pro Blodtryck

Blodtrycksfunktionen i klockan ersätter inte en traditionell blodtrycksmätare – det ska sägas direkt. För att kunna mäta blodtrycket via klockan behövs att appen Samsung Health Monitor laddas ner på mobilen. Här är det lite synd dock att det måste vara en Samsung Galaxy-mobil vilket innebär att det inte fungerade på min Redmi 10S. Det tog lite tid innan det framgick att så var fallet så inte helt tydligt.

Hur det hela fungerar fick vi visat för oss som hastigast på IFA 2022 och det som gäller är att först mäter du ditt blodtryck vid olika tillfällen med en vanlig blodtrycksmätare. Dessa värden matas in i appen och sedan jämförs dessa med de värde som klockan mäter. Klockan behöver kalibreras var fjärde vecka mot en riktig blodtrycksmätare med armmanschett. Detta innebär att du egentligen bara får ett uppskattat blodtrycksvärde och inte ett faktiskt – kan vara bra att ha i åtanke. Samsung Galaxy Watch5 Pro

Hälsomässigt mäter Galaxy Watch5 Pro även din sömn så att du får full koll på de värdena också. Överlag så är smarta klockor ett bra redskap för att få oss mer medvetna om vår kropp och vår hälsa. De kan ge tips på förbättring men också kunna varna om vissa värden sticker iväg på ett onormalt sätt. För mig som är en skrivbordsryttare så uppskattar jag detta eftersom stillasittande arbete inte är det bästa för kroppen.

Okej, hur fungerar det med iOS och Watch5 Pro då? Nja, inget vidare om jag ska vara ärlig. Visst går det att ansluta klockan men då appen inte stöder den nya modellen så blir klockan mindre smart. För att få ut mesta möjliga av denna trevliga smarta klocka bör du använda en Android-enhet och för maximal funktionalitet en Samsung Galaxy-mobil. Inte konstigare än så faktiskt, lite som att en Apple Watch fungerar bäst med en iPhone. Men, valet är ditt…

RECENSION: SAMSUNG GALAXY WATCH5 PRO

FÖRDELAR

  • Utstrålar kvalitet
  • Bra skärm
  • Batteritiden
  • Många funktioner
  • Snygg och tjusig
  • Rund

NACKDELAR

  • Kan upplevas lite klumpig
  • Synd att vissa funktioner kräver Galaxy-mobiler
  • Inte optimal för dig som kör iOS

DETALJER

TEKNISKA SPECIFIKATIONER SAMSUNG GALAXY WATCH5 PRO:

  • NFC: Ja
  • Bluetooth: 5.2
  • Bluetooth-profiler: A2DP,AVRCP,HFP,HSP
  • Skärmstorlek: 1.4″ (34,6 mm)
  • Skärm: Super AMOLED
  • Upplösning: 450 x 450
  • Processor: 1.18 GHz
  • Minne: 16 GB (tillgängligt minne 7.5 GB), RAM 1.5 GB
  • OS: Wear OS Powered by Samsung
  • Anslutning: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n 2.4+5 GHz, Bluetooth
  • Positioneringsteknik: GPS, Glonass, Beidou, Galileo
  • Sensorer: Accelerometer, Barometer, Bioelectrical Impedance Analysis Sensor, Electrical Heart Sensor, Gyro Sensor, Geomagnetic Sensor, Light Sensor, Optical Heart Rate Sensor
  • Mått: 45,4 x 45,4 x 10,5 mm
  • Vikt: 46,5 g
  • Batterikapacitet: 590 mAh
  • Normal användning: Upp till 80 timmar
  • Ljuduppspelningsformat: MP3, M4A, 3GA, AAC, OGG, OGA, WAV, AMR, AWB

Rekommenderat pris för Samsung Galaxy Watch5 Pro är 4990 kronor och vill du läsa mer om klockan kan du göra det här.

SAMMANFATTNING

En rund smart klocka visade sig vara en riktigt trevlig bekantskap. Samsung Galaxy Watch5 Pro tar för sig och ger en bra kvalitetskänsla när den används. Klockan är full med finesser och har du hälsan i fokus ser klockan till att göra dig uppmärksam på det mesta. Skärmen är tydlig och att navigera med fingret bland appar och inställningar går bra. För mig som använder Android så imponerar klockan med sin funktionalitet - kör du iOS så finns det andra klockor...

BETYG: 4.5 / 5

2 gillningar

Imponerande klocka :slightly_smiling_face:

Har en Galaxy watch 4 classic, och jag funderade på att byta upp mig, men med tanke på att det var samma chipset i 5-an som i min, behåller jag nog min 4 classic, Gillar att det är en fysisk roterande boett på min, vilket ju de verkar ha slopat på 5-an. Den enda egentliga fördelen med 5-an är batteriet.

1 gillning