Fysiska knappar i bilen vinner över pekskärmar

Från sajten:
image

Fysiska knappar i moderna bilar är allt mer sällsynt i takt med att biltillverkarna ersätter dem med pekskärmar. Att ändra en inställning eller reglage tar enligt Vi Bilägare fyra gånger så lång tid i den sämst presterande bilen jämfört med den bäst presterande bilen i deras test.

Vi bilägare har gjort ett stor test där de grundligt går igenom HMI-systemet (Human-Machine Interface) i tolv olika bilar. En skärm låter biltillverkaren enkelt ändra och byta ut funktioner och reglage i bilen utan några fysiska ingrepp på bilen och samtidigt hålls interiören stilren. Men Vi bilägare har undersökt hur det påverkat säkerheten när föraren behöver fokusera på skärmen framför att direkt se reglagen.

Vi bilägare tog ut 11 moderna bilar på ett flygfält och mätte hur lång tid det tog för en förare att utföra olika enklare uppgifter. Exempelvis att justera klimatanläggningen eller byta radiostation. Bilarna framfördes samtidigt i 110 km/h. En av bilarna var en äldre bil i form av Volvo V70 2005.

Volvo V70 vann överlägset i kortast tid det tog att utföra de fyra olika uppgifterna. Allt var avklarade på 10 sekunder för personen i Volvo V70. Bilen hann på den tiden färdas 306 meter i 110 km/h. Bilen som behövde längst tid på sig var den kinesiska elbilen MG Marvel R. Där behövde personen hela 44 sekunder på sig för att utföra samma fyra uppgifter. Det tog bilen hela 1 372 meter. Men även de bilar som var lättare att navigera infotainmentsystemet på än MG Marvel R behövde längre tid på sig än gamla V70. Tesla Model 3 hann hela 717 meter innan uppgifterna var avklarade.

Källa och hela testet: Vi bilägare

Uppgifterna som utfördes var:

  • Aktivera det uppvärmda sätet, öka temperaturen med två grader och starta avfrostaren.
  • Slå på radion och anpassa stationen till en specifik kanal (P1).
  • Återställ färddatorn.
  • Sänk instrumentbelysningen till lägsta nivå och stäng av mittdisplayen.
2 gillningar

Fint att man kör en gammal bil utan stora displayer. :innocent: :laughing:

För övrigt har inte en Volvo V70 från 2005 någon "mittdisplay". (radion undantagen).

1 gillning

image
Det kanske var en V70 med allt lullull och de menar kartdisplayen som går att få åka upp och ned med ett knapptryck.

Typiskt krystat ViBilägare-test.

Givetvis har fysiska reglage en fördel. Men samtidigt finns det mindre att välja på vad gäller inställningsmöjligheter i en äldre bil.

Vissa av momenten de valt ut går väl inte att göra på alla bilar i testet? Stänger man av mittdisplayen i en Model 3 försvinner ju bland annat hastighetsmätaren, är det lämpligt under färd? Och i min värld är behovet att justera instrumentbelysning mindre på bilar med digitala instrumentkluster med automatisk ljusreglering.

Var det inte S80 som hade det?

Röststyrning för värme tycker jag dessutom fungerar alldeles ypperligt i Android Automotive-bilarna.

Alla P2-modellerna hade en display som tillval (navigator). Det finns en äldre (kartsystemet via CD) och en nyare med kartor via DVD.

Givetvis svindyrt att uppdatera kartorna.

1 gillning

Jag tror bara jag sett den i S80 vad jag kan minnas.

1 gillning

Ja, den kanske var vanligare i S80 men fanns i alla modeller. Thors bild ovan är från en V70.

Här är en S60 (samma instrumentbräda som V70 men med den 3-ekrade ratten):
s60_rti

och en S80:

2 gillningar

Någon som minns den här speciallösningen för generationen efteråt?

Hade den även i min S60 :smiley:

1 gillning