Funkar inte att stänga av/sätta på TV med Google Assistant

Tja!

Såg att min Samsung Q90R har stöd för Google Assistant så igår natt aktiverade jag det. Dock så kan jag bara stänga av och sätta på tv'n om jag säger "Hej Google, aktivera TV / inaktivera TV. Det är inte de mest naturliga ordvalen och min fråga är om det går att ändra till typ "sätt på tv/stäng av tv".

Jag har även en Sonos Beam som även den dyker upp i Google Home men där säger den att den stänger av tv'n men inget händer. Tips?

Har Beamen kunnat kontrollera teven via Alexa innan? Så du faktiskt har akitiverat CEC/Anynet på den porten?

Japp!

Det här är ju minst sagt rörigt. Jag har en Chromecast inkopplad och jag kan starta TVn och jag kan stänga av den men då måste Chromecasten vara vald som källa på TVn.

Tycker det fungerar lite svajigt. Som svar på din fråga så kommer du att kunna skapa en rutin så snart den funktionen kommer till Sverige, där kommer du kunna välja vad du ska säga och vad som ska ske.

Yes! Den funktionen som vi väntat på i 2 år :joy: Jävla Google alltså. Får nog byta tillbaka till Alexa, varannan gång svarar GA på svenska och varannan på engelska :joy:

Skapa en ny rutin?.

Prova döpa Sonosen till något helt annat - den vet ju att båda enheterna är tv-styrning även om den andra inte heter det. Så genom att döpa Beamen till något annat så eleninerar du ev förvirring.

1 gillning

Å andra sidan om du kan tänka sig köra Alexa och därmed engelska kan du ju avaktivera svenskan på Google Assistant och därmed lösa många problem.

1 gillning

har du en Chromecast kopplad till TVn eller är den inbyggd i din TV? Om du har en extern inkopplad så se till att den har ström från extern källa, inte från din TV/SmartConnectBox. Testa sedan sätt på/stäng av Chromecast som kommando. Fungerar det bättre?

Ingen CC allt går via Smartthings om jag förstår det rätt :slight_smile:

men läggner svenska omgående. det finns ingen framtid i det språket.

För min del kvittar det men frugan och kidsen vill kunna köra svenska.

sättner foten
Min fru vill köra på Italienska…that ain’t happening.

2 gillningar

Jag har bara en TV hemma som går att stänga av med Google Assistent på Svenska. Då använder jag “stäng av” tex kök när jag vill stänga TVn och “avsluta på” när jag vill stänga av streaming. Har märkt att man måste förutom unika namn vilket är givet ha namn på prylarna som är enkla att säga. Tex heter vår Denon högtalare i köket “vit” :slightly_smiling_face: