Fungerar ”tap” efter era kanter?

Har fått en ny MacBook Pro och om jag bara ”knackar” ”tappar” med fingret efter kanten på min trackpad så registrerad inget de är precis efter kanterna. Är de lika för er?
Jag kan tappa överallt annars på trackpadeb och de registrerad direkt. De är endast precis efter kanterna

Jag kan trycka ner den där och då funkar de såklart lika så registrerar den om jag drar fingret efter kanterna då ser jag muspekaren röra sig.

Samma hos mig. Hade inte noterat det. Inget som jag alltså påverkats av. Nu lär jag väl tänka på det ibland…:sweat_smile:

Skönt att jag inte är ensam då behöver jag inte oroa mig för att skicka tillbaka den pga. DOA :stuck_out_tongue: Blev lite orolig där ett tag, jag hade inte noterat det innan heller utom upptäckte det nu utav en slump bara.

Jag förstod nästan att det inte var något fel då det är samma lika runt hela trackpaden efter kanterna om man endast “tappar” med fingret. Läste något att det har med palmrest att göra.

Har alltid varit så. Provar på min frus gamla MBP och det är samma på den som min M1 Air

1 gillning

Skönt, då vet man att det inte är fel på maskinen :slight_smile:

@Jocko och @xms67 när jag ändå har er på tråden om ni “force klickar” dvs trycker ner efter kanterna blir er trackpad stum ibland då med. Även detta sker endast efter kanterna. Jag misstänker att det är någon “palm” rest funktion som aktiveras.
Anledningen att jag tror det är för att om jag klickar från mitten och utåt då fungerar det att klicka men om jag direkt klickar precis efter kanten på ena sidan utan att ha handen på maskinen och sedan försöker klicka på andra sidan efter kanten så blir den stum där och jag kan göra det omvänt med.

Misstänker att det inte alls är ett fel men ändå lite roligt att höra om ni kan göra samma?

Edit: Jag klickar ca 3-4 ggr på en sida efter kanten sedan klickar jag på motsatt sida och sen försöker klicka på andra igen.

Samma resultat för mig med i stort sett.

1 gillning

Även min blir stum.

1 gillning

Antar att vi pratar om både stum och tap? :slight_smile: