Funderar på att köpa första generationen av macbook 12"

Funderar lite på att skaffa en macbook som är lätt och enkel att ha med sig, maila, podcast, surfa, kolla på youtube osv. Har inte så bra koll på om den första 12"an är ok rent hårdvarumässigt för detta? Jag använder typ aldrig några andra portar än laddnigen så det är inga problem för mig. Länk nedan till den modell som jag funderar på. Tack för hjälp.

mvh bo

Jag skulle satsa på minst en generation senare.
Första är ganska seg enligt många recensioner pga processorn.

1 gillning

Finns det bara två generationer av den modellen?
Trodde det fanns minst tre :thinking:

Men ska du mest använda den till surf, lite media och skrivdokument går det nog bra.
Har alltid varit sugen på en också.

Har ingen bra koll på hur många versioner som finns men som det verkar så är den från 2015 den första. Ska kolla lite på generationen efter (vilket alltid är ett bra tips men skall sättas i relation till priset)

1 gillning

Det finns tre modeller såg jag nu.
-15,-16,-17.
Här är en -16 för 6500kr.

https://www.tradera.com/item/403071127

Kolla upp 2015 modellen på youtube mer om den verkar passa dina behov.

Minst 2016 års modell skulle jag satsa på, då var då den fick sjätte generationens processor med hårdvaruavkodning för film/ljud. Klarar väl till och med av att köra SideCar med en iPad som extern skärm.

1 gillning

Jag hade gen2 som jobbdator 2016-2017 (bytte jobb 2017). Var riktigt nöjd med den. Har å hört att det är stor skillnad mellan gen 1 och 2

Köp inte första generationen, den är seg som sirap!

Tack då var det avgjort!

2 gillningar

Låter som en iPad skulle passa perfekt.

Har haft första versionen av iPad Pro i många år och köpte nyligen den senaste versionen samt det nya tangentbordet och det blir lite som att man har en MacBook faktiskt. Det är ganska sällan jag numera använder skärmen.

1 gillning

Kan utveckla svaret lite ytterligare. I och med den nya ipad pro lösningen med magic keyboard som funkar fantastiskt bra så är det som att ha en macbook men inte med de fördelar som en macbook har. Det är smidigt men inte så produktivt. En så enkel sak som att söka i en pdf kan man göra i books men det verkar inte gå när man öppnar en pdf osv.

Tror på en liten fin 12.9" MacBook till WWDC med en A14. mmmm mmmm mmmm

1 gillning