Fullskärm via HDMI (iPad Pro)

Hej,

Jag reser mycket i tjänsten och vill smidigt kunna ansluta till hotellrummets TV. Jag har insett följande:

  1. När det finns chromecast (intern/extern) så fungerar det i regel INTE. Antingen är fanskapet anslutet till ett annat nätverk som är låst eller så finns den inte med i enhetslistan. Har fungerat på ett hotell i Frankrike såhär långt.
  2. Att försöka installera en egen chromecast på hotells nätverk fungerar sällan.

Säkraste kortet är att köra med HDMI och har gjort det med min jobbdator de senaste året. Däremot märkte jag för några veckor sen att iPad-appen av C more klarar av att streama live-content bättre än webbläsaren, så funderade på om det kanske är värt att köpa en HDMI-adapter till iPaden…

Sagt och gjort, pratade med en säljare på mediamarkt om detta och han sa att med en HDMI-adapter så blir det svarta kanter, men så fort man slår på video fullscreen så ska den skala till TVn. Notera: Jag köpte inte apples original-dongle utan en billigare variant som jag hittade på clas ohlson.

Nu till min fråga. Jag har testat med Netflix, HBO, Youtube, C More och Comhem play. Jag får bara fullskärmsläge med Netflix, resten av apparna har svarta kanter vid fullskärm. Gör apples original-dongle något magiskt eller är det apputvecklarna som inte har implementerat stöd för detta? Om sistnämnda, hur kan inte detta vara löst år 2019?