”Full HD” på skärm?

Hej bubblan! Letar efter skärm som ska användas för ordbehandling, email och surfning. Det överlägset viktigaste är att texten inte är ”korning” så att man stör sig på pixlarna. Vilket jag ofta känner med skärmar på jobbet jämfört med MacBook eller iPad.

Jag tänker i första hand en 24”. Borde inte 1920x1080 göra jobbet på en 24? Blir inte 1440p too much på en sån ”liten” skärm, jämfört med ex 27”?

Jojomän, blir kanon :+1:

Blir dock klart sämre pixeltäthet jämfört med en iPad eller MacBook med Retina-skärm.

Vad har du för skärmstorlek och upplösning på de skärmar på jobbet du tycker är för lågupplösta?

Nån lökig gammal 22 tums Dell. Pandemin inneburit att jag främst suttit med padda och laptop hemma. Funkat bra men är ute efter en skärm för privat bruk. Säkert 9-10 år sen jag sist hade skärm. Men tänker att 1440p på 24 är lite overkill. Lite för mycket scaling som behövs? Ska ej spela öht så tittar nu på en IPS 1920x1080 60Hz med USB-c.

Scaling är väl ett icke-problem 2022? Hade satsat på 24" eller 27" med 1440p.
Kör själv 2st 27" i 1440p, tycker det är optimalt, för mig iaf.

Absolut inte. Det kommer bli just så lågupplöst som du är rädd för.

1920 x 1080 på en 24 tumsskärm har en pixeltäthet på 92 PPI. En iPad Pro 12,9 tum har en pixeltäthet på 264 PPI medan en MacBook Pro 13" har 227 PPI.

Satsar du på 24" med 2560 x 1440 kommer du upp i 122 PPI så du är fortfrande långt i från där.

Jag har satt ihop en tabell i ett annat inlägg.

3 gillningar

Egentligen nog det jag befarade. Men å andra sidan hittar jag knappt något 24” i den upplösningen utan det är främst 27”. Det ger väl i så fall PPI på 109?

Hittat ett erbjudande om köpa en sparsamt använd FHD 24 med USB-C och slimmad design för 1000 kr. Kändes som en svårslagen deal? Om man ska upp till 1440p så är designstilen främst ”gaming” och ett par tusenlappar därutöver på det? Tittat på Thunderbolt Screen beg men de går oftast för ca 3000.

Kanske ska specificera att användningsområdet är att jag ska läsa en kurs på halvfart och vill ha en större skärm att skriva seminarieuppgifter på. Därefter är tanken att göra mig av med skärmen, varför jag letade efter något billigt. Men man vill ju inte vara dumsnål heller…

FHD på 24 är för lågt, det är inte mer komplicerat än så.

Om vi räknar bort skärmar över 10 000 kronor finns det inget som slår Thunderbolt 27-skärmen. Jag tycker verkligen du skall kolla igenom ditt förråd och se om du kan sälja av lite på Tradera eller något för att ha råd med en TB27-skärm.

Notera nu att den bara har 109 PPI men alla andra specifikationer kompenserar det, färgåtergivningen, den allmänna upplevelsen, ja det enda som slår den är egentligen Apple mer högupplösta skärmar i de bärbara datorerna och iPad.

1 gillning

Den lär väl hålla sitt värde hyfsat om man vill sälja den igen när kursen är slut.

Ja hyfsat i alla fall :slight_smile:

Spännande tråd det blev för min del. Tack för att ni delade med er av er kunskap! Har några veckor kvar innan det är dags för kursstart så får avvakta och hålla ögonen öppna för en TB27 eller något annat likvärdigt. Kanske vore kul att satsa lite och behålla även efteråt.

Undrar hur det blev för @Tobias_Lehning till slut?

Så här:

:slight_smile:

De enda skärmarna av (alla jag testade) så velade jag väldigt mkt mellan TBD 27” och LG Ergo 27” och 32”

Rent upplösningsmässigt är det klart att en 4k-skärm är ”skarpare”. Men även dyrare samt att alla skärmar idag har matt skärm (gillar inte det alls) känns som det sitter ett bakplåtspapper över skärmen.

Detta slipper du med TBD som är en glas-skärm (underbart om man hatar anti-glare behandling.

Som vardagsskärm funkar TBD verkligen kanon. Nu sitter jag ej på den jätteofta, men jämfört med de 27-32” vi har på jobb, så är den underbar.

Jag hade gärna velat ha 2st på jobb istället för det vi har idag.

Hade jag fått välja fritt utan hänsyn till pengar och jag skulle ha det till min primära arbetsplats, hade jag NOG valt 2st LG 27” Ergo idag.

Hoppas du blev klokare ;). Du kommer EJ bli besviken med en TBD

Drömmen hade ju varit Apples XDR skärm

1 gillning

Tack för att du tog dig tiden och berättade om dina erfarenheter! Klokare blev jag!

1 gillning

Har du ytterligare frågor är det bara att höra av dig :slight_smile:

1 gillning

Vad är rimligt pris att betala för en TBD 27”?

Skulle säga att merparten ligger runt 3-4000kr

2 gillningar