Fri som en Arlo-fågel med trådlös ringklocka

Från sajten:
image

Med tanke på att ehandeln fortsätter att vara populär och antalet hemleveranser ökar så är det bra att hålla koll på dessa. Givetvis även vem som besöker dig också!

Ringklockan är sedan urminnes tider en produkt som gör dig uppmärksam på att någon är vid dörren. Innan dess var det portklappen och säkerligen innan det så stack man som besökare in huvudet genom dörren och ropade ett glatt “hej”. Fast det där senare spekulerar jag bara kring eftersom min livserfarenhet bara minns portklappen från min mormors hus i Portugal och en fast ringklocka på dörren här hemma i Sverige.

Utvecklingen går framåt och nu är det inte helt ovanligt för en husägare att det sitter en dörrvideoklocka som filmar och tar bilder på den som ringer på. Eller detekterar paket som lämnas framför dörren. Detta är inte bara en smart uppfinning utan ger även en viss trygghet till hemmets medlemmar. Vi har nu testat Arlos bidrag till denna kategori under ett par veckor och här är vår recension av Arlo Essential Video Doorbell Wire-Free samt den tillhörande Chime 2.

Det här är dörrvideoklockan Arlo Essential Video Doorbell Wire-Free

Vi fick tillsänt oss ett exemplar av Arlo Essential Video Doorbell Wire-Free & Chime 2 för att testa. Förpackningen visar tydligt vad som ingår och denna finns även att köpa utan en chime, då med ett lägre pris.

Innehållet i förpackningen är förutom dörrvideoklockan och chimen, ett batteri, en vinklad monteringsplatta, dokumentation, skruvar, pluggar, laddkabel (mikro-USB) samt ett verktyg för att frigöra ringklockan vid laddning.

Det följer också med en kabelförlängningssats och batterikabel för den som vill montera dörrvideoklockan med fast strömförsörjning men i mitt fall har jag valt att köra helt trådlöst och batteridrift.

Arlo Essential Video Doorbell Wire-Free har en ganska så stilren formgivning utan något som egentligen sticker ut (mer än själva enheten då vill säga men det återkommer vi till). Upptill sitter själva kameran och i nederkant tryckknappen som har en LED som lyser upp när någon detekteras framför.

Baksidan visar upp hål för att montera den på väggen och själva monteringen sker genom att bottenplattan skruvas fast varpå själva dörrvideoklockan snäpps fast på denna.

Kameradelen, batteriet och monteringsplattan. Den senare skruvas fast i väggen med två skruvar och batteriet trycks fast i kameradelens baksida på avsedd plats. För att ta loss kameradelen vid laddning behövs det medföljande verktyget så se till att detta sparas på en säker plats.

Kapslingsklassen är IP65 vilket innebär att den utan några större problem bör klara av det svenska vädret. Här syns även de två kontakterna som används vid fast strömförsörjning.

Anslutning vid användning av fast strömförsörjning vilket jag ej testat eftersom jag inte har några smart dragna kablar för detta. Bra dock att det finns möjlighet till detta också!

Chimen som medföljer ser väl ut som de flesta andra varianter på marknaden. Den trycks in direkt i ett vägguttag och sedan behöver du inte tänka mer på detta. Den är tack och lov designad så att det går att använda kontakten under eller över utan större problem.

Som med de flesta andra enheter som ska kommunicera med varandra så är en rekommenderad placering av denna någonstans i hemmet där den kan höras av familjens medlemmar.

Arlo Essential Video Doorbell Wire-Free är kompatibel med Google Home och Samsung SmartThings. För en del av deras produkter går det att få dessa kompatibla med Apple Home om de installeras via deras basstation men så verkar inte vara fallet med denna – tyvärr.

En närmare titt på Arlo Essential Video Doorbell Wire-Free i appen

Att installera Arlo Essential Video Doorbell Wire-Free är faktiskt inget som jag går närmare in på i denna recension, mycket för att den är i stort sett samma som för andra produkter som jag recenserat tidigare från Arlo. Men, det ska sägas att det är en föredömligt pedagogisk app just när det gäller de olika stegen som krävs för att installera dörrvideoklockan. Det som skiljer sig åt här är att chimen installeras som en separat enhet som sedan ska paras ihop med dörrvideoklockan men även här är det tydliga anvisningar om hur detta går till.

Istället tar vi oss en titt på de olika inställningsmöjligheterna i appen. Som med många andra produkter från Arlo så finns det gott om inställningsmöjligheter här vilket är bra. Ett tips är att lägga lite tid på att titta igenom de olika inställningarna även om allt ser ut att fungera i appen men lite finjustering kan behövas på sina ställen beroende på förutsättningarna där just du placerat din enhet.

Vi testade även att kommunicera via den inbyggda mikrofonen och högtalaren som finns. Enligt dottern hördes jag tydligt och även jag hörde tydligt vad hon sade även om jag märkte av en viss fördröjning vilket var tydligt då jag befann mig en bit bort. Aktivitetszoner går också att ställa in och här går det inte att ta miste på den “fiskögeeffekt” som kameran ger. Den ska ha 180° synfält men jag upplever inte att denna fungerar helt – tycker att kameran inte får med lite av det som finns vid sidan om…

När det gäller appen så tycker jag att den nya versionen av Arlo Secure är bättre än den äldre. Gränssnittet är lite mer lättnavigerat och överskådligt men fortfarande ser jag att en del översättningar inte hamnat på plats än, då är det engelska som gäller och misstänker att detta kommer att fixas till vid en kommande uppdatering.

Chimen som dörrvideoklockan ansluts till erbjuder en del olika ringsignaler och volymen är fullt tillräcklig för att höras i hemmet. Även denna ansluts till ditt wifi-nätverk men via dess meny finns inte mycket information att hämta, justeringar och val görs via dörrvideoklockans inställningar.

OBS! Tänk på att enheterna endast kan installeras på 2,4 GHz wifi-nätverk så stäng av 5 GHz-bandet för en mer smärtfri installationsupplevelse. Jag upplever tyvärr att det kan bli problem med Arlos produkter om inte detta görs…

Användning av Arlo Essential Video Doorbell Wire-Free

Att montera bottenplattan går snabbt och ännu snabbare om du slipper borra hål vilket var fallet här eftersom en dörrvideoklocka varit en del av mitt smarta hem ett tag nu. För dig som inte vill hålla på och dra om kablar och pyssla med detta så är en trådlös dörrvideoklocka något som rekommenderas starkt.

Det går snabbt att komma igång men givetvis är det som med många andra kameror som drivs med batteri. Har du normal “trafik” framför dörren så är det lugnt men springer det folk framför kameran ofta så påverkar detta givetvis batteritiden vilket kräver tätare laddningsintervaller.

Designen påminner om Arlos övriga sortiment – det är svart och vitt som gäller (vilket å andra sidan stämmer in på i stort sett alla dagens tillverkare av säkerhetskameror men det är en annan diskussion). Som jag nämnde tidigare så sticker den ut lite vilket kan ses här så den är inte helt diskret men detta kan å andra sidan även ha en avskräckande effekt eftersom den just syns.

Bara för att jämföra just tjockleken så har jag lagt Arlo Essential Video Doorbell Wire-Free bredvid en Nest D00rbell (Battery) vilket ju visar upp en viss skillnad…

Runt själva tryckknappen finns en LED-ring som lyser upp när någon detekteras av kamerans rörelsesensor. Praktiskt på dagtid då den indikerar att besökaren blir filmad samt var tryckknappen faktiskt sitter när det är mörkt ute.

Nu har jag visserligen belysning bredvid min ytterdörr så det bör inte vara några problem att hitta ringklockan men om fallet var annorlunda så går det inte att missa var fingret ska placeras.

Chimen monteras inomhus och då med fördel på en plats så att det hörs överallt i hemmet om någon ringer på dörren. Just den här typen av produkter har väl aldrig vunnit några skönhetspriser men denna från Arlo skäms inte direkt för sig. Jag placerade min i ett vägguttag i närheten av trappan på bottenvåningen så den syns inte direkt och stör inte övrig inredning allt för mycket. Även chimen ansluts till ditt wifi-nätverk.

En stor fördel med denna dörrvideoklocka från Arlo är att den faktiskt ringer upp din mobiltelefon när någon är vid dörren. Detta påkallar betydligt mer uppmärksamhet än att bara få en notis i mobilen som i sin tur ska trängas med tusen andra notiser så bra tänkt här. Här har jag tvingat dottern att agera bud med ett paket till mig för att följa händelseförloppet lite tydligare. Allt medan jag låg i hängmattan och gjorde min del…

Från appen går det att svara med ett textmeddelande om man skulle vara upptagen av något. Enligt dottern så är det ett trevligt och artigt meddelande som är lite mer utvecklat än vad som står i appen. Det är också möjligt att konfigurera så att en vän rings upp när någon är vid dörren vilket kan vara praktiskt i semestertider, att låta grannen som alltid är hemma få samtalet.

Jag valde också att aktivera sirenen från appen för att se om dottern blev skrämd och visst sätter den igång att tjuta. Ingen öronbedövande siren men visst påkallar den en viss uppmärksamhet. En bugg som jag upptäckte här är att när sirenen väl är aktiv så går det inte att stänga av den då en “Avbryt”-knapp täcker alternativet för detta. Som tur är gick det att hitta en genväg för att fimpa sirenen – detta då via varningssymbolen i övre högra hörnet. Säkert något de kan fixa till vid en uppdatering men bra att känna till.

För bildupptagning i kameran har man valt bildformatet 1:1 vilket innebär en kvadratisk bild där man som användare även får med den nedre delen framför dörren vilket ej brukar vara fallet. Praktiskt då man gärna vill kunna se om det faktiskt avlämnats ett paket vid hemmet. Så här ser det ut om man lägger mobilen i landskapsläge och zoomar in lite för att se paketet. Det jag blev varse om nu var att trots monteringshöjd enligt anvisningar så kommer ett paket ej att synas om det läggs invid väggen eller närmare dörren. Så tipset är att om du vill ha full koll så “testmontera” genom att låta någon hålla upp kameran och se så att önskat område omfattas…

 

När det gäller fördröjning så upplever jag dessvärre en viss sådan från det att man ringer på enheten tills att mobilen visar att någon är vid dörren. Huruvida detta beror på antalet uppkopplade produkter i mitt hem eller om det bara finns en viss fördröjning låter jag vara osagt men det rör sig inte om många sekunder i vilket fall som helst.

En del av funktionerna som finns i Arlo Essential Video Doorbell Wire-Free kräver att du har ett abonnemang på Arlo Secure. Även om det ingår 3 månaders fritt abonnemang så är det lätt att vänja sig vid vissa smarta funktioner som sedan slutar fungera om du inte öppnar upp plånboken. Givetvis ett fritt val för dig som användare men värt att tänka på inför ett köp.

En del av de funktioner som finns via abonnemanget är objektsidentifiering (person, paket, fordon eller djur), aktivitetszoner, snabba svar vilket är möjligheten att ringa upp en vän eller att aktivera sirenen direkt samt en utökad videohistorik. Har du bara en enhet är det relativt överkomligt pris som startar på 39 kronor per månad.

Recension: Arlo Essential Video Doorbell Wire-Free & Chime 2

Fördelar

  • Ringer upp mobilen
  • Många inställningsmöjligheter
  • Lättmonterad
  • Trådlös
  • Högljudd chime
  • Bildförhållande 1:1

Nackdelar

  • Ej stöd för Apple Home
  • Lite klumpig design
  • Appen inte helt översatt
  • Vissa funktioner kräver Arlo Secure

Detaljer

Tekniska specifikationer Arlo Essentail Video Doorbell & Chime 2:

  • Mått: 47 x 143 x 37 millimeter
  • Vikt: 249 gram (med batteri), 113 gram (utan batteri)
  • Upplösning: 1536 x 1536 pixlar
  • Bildförhållande: 1:1
  • Videoläge: HDR, SIP-videosamtal vid tryck på dörrklocka
  • Synfält: 180 grader diagonalt
  • Rörelsedetektor: 110° horisontellt
  • Spotlight: Nej
  • Mörkerseende: Högeffektiva infraröda LED-lampor (850 nm) med IR-filter
  • Kapslingsklass: IP65 + UV-tålig
  • Digital zoom: 12x
  • Ljud: Tvåvägsljud med full duplex, SIP-ljudsamtal/-videosamtal, snabbsvarsmeddelanden
  • Arbetstemperatur: -20 – 45 °C
  • Ström: 8-24 VAC alternativt via batteri
  • Inbyggd siren: Ja
  • Anslutning: Wi-Fi 2,4 GHz

Rekommenderat pris är 2490 kronor och mer information finns att läsa på hemsidan.

Sammanfattning

Att ha en dörrvideoklocka och vara husägare är en kombination som rekommenderas. Den inte bara håller koll på eventuella besökare och leveranser utan kan också hålla koll på en del av området framför ytterdörren vilket även kan ha en avskräckande effekt. Efter att ha testat Arlo Essential Video Doorbell Wire-Free ett tag nu så är detta en produkt som jag kan rekommendera. Den har många olika inställningsmöjligheter vilket bara är positivt. Från att ha packat upp produkten från kartongen tills att den är på plats och färdiginstallerad så går det inte lång stund - tänk dock på att först aktivera 2,4 GHz så att installationen flyter på. Jag gillar att denna till skillnad från andra faktiskt ringer upp din mobiltelefon vilket gör att risken minskar med att man missar någon besökare eller ett varubud - detta är en stor fördel. Att den också klarar av vårt klimat med en IP65-klassning är också bra - inte alla tänker på detta.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Galleri

2 gillningar

Du har inte fått uppdaterade FW som gör att den går in i HK?