En av de mest irriterande följdeffekterna av mobiltelefoner är bristen på respekt i kollektivtrafiken, där allt fler väljer att använda högtalare – oavsett om de pratar i telefon eller scrollar TikTok.
En anställd på det statliga järnvägsbolaget SNCF i Frankrike valde nyligen att bötfälla en man som pratade i telefon med högtalaren på högsta volym, efter att han ignorerat en tillsägelse om att stänga av. Händelsen ska ha ägt rum i en tyst zon på stationen. Även om det inte finns någon lag i Frankrike som förbjuder användning av högtalartelefon på allmän plats, finns det regler mot att “störa friden för andra med buller”.
Den pratglade mannen har valt att bestrida böterna, och det återstår att se om han måste betala 200 euro eller inte. Undertecknad hade gärna sett någon form av förbud mot detta respektlösa beteende, som både unga och äldre verkar ägna sig åt. Det ska väl inte vara så förbannat svårt att sätta i ett par hörlurar så att alla andra slipper lyssna på skiten?
Minst sagt, ett mardrömsscenario av rang är ju att glömma sina hörlurar med ANC när man åker kollektivtrafik så man får lyssna på allt helvete. Är fan värre än tortyrmetoderna i Guantánamo Bay.
Helt rätt, sjukt dålig stil på folk som inte fattar att andra inte vill höra deras skit.
Och folk som håller telefonen som en knäckemacka framför munnen det ser så dumt ut. Om ni som läser detta brukar göra så, sorry, men det ser inte bra ut.
Det märkligaste 3e part samtalet jag upplevt var för flera år sedan när jag skulle lämna min bil på service. Detta var en morgon och precis efter jag fått bilen. Möter då säljaren i dörren som säger att en kille som jobbade där skulle ändå ut och köra, kunde köra tillbaka mig till arbetet. Mitt under färden får killen ett videosamtal från en tjej som ligger i en säng. Han börjar konversera med mig på passagerar platsen
Jag tycker det är respektlöst mot den man pratar med att köra högtalaren bland okänt folk. Jag själv använder bara den funktionen i telefonkö och kopplar tillbaks till normalt samtal när de svarar.
Åkte buss för några veckor sedan och det satt en kvinna och partade i mobilen med högtalare.
En äldre herre sa till att hon skulle sluta och det blev lite ordväxling, sen gick hon till busschaffören som sen ropade ut i högtalarna att hon fick prata i mobilen och hotade även med polisen.
Efter det kom det ett par skoltjejer och började argumentera med snubben som sa till kvinnan.