Från skrot till en riktig skönhet

Ett projekt som vi genomförde för några år sedan som kanske kan intressera?

Klicka här om du är nyfiken.

11 gillningar

Älskar dessa! Riktigt fint hantverk!

Sen är man altid lite pirrig när @RolexJocke skriver ”Klicka här om du är nyfiken” men det blev ju bra denna gången med :wink:

1 gillning

Vad kostade de nya delarna om man får fråga?

Jag vill minnas att allt inklusive donatorn kostade runt 15000:-. Idag har Omega (Swatch Group) stoppat försäljningen av lösa nya boetter till ÅF. Nu kan man bara få de utbytta av Omega. Vidare kan denna klocka inte skickas till Omega för service då de kommer att skrota verket och ersätta (som jag för betala) det med ett nytt då detta verk är korrekt för modellen men från en annan referens. Så denna får servas lokalt men det går bra med en Omega urmakare här i Sverige, de kollar inte upp sådant. En av försäljningscheferna på Swatch Group i Stockholm har provat denna på sin handled och gav tummen upp. :joy::joy:

2 gillningar

Riktigt kul att se dina bilder iaf, verkar jävligt pilligt dock

Imponerande, minst sagt. Men jisses vilken Homage. Kanske inte är en Homage, men vet inte vad man ska kalla den? Det gäller att en sådan där inte kommer ut på marknaden. Du är ju pålitlig, men andra som fixar och donar…? Så jag förstår att de strypt tillgången på vissa delar.

En annan sak, men ändå relaterat: Kommer du ihåg tjafset som uppstod i början på 2000-talet om guldboetter tillverkade i Argentina till framförallt Omega? Det blev ju ett väldigt prisfall på dessa klockor, men hur slutade det? Vet du? Blev de förpassade till skuggsidan eller kom de att till slut accepteras?

Nja homage är ju mera en hyllning till en klocka. Här är det ju nya original reservdelar som plockas ihop med ett Omega original verk av rätt caliber men som tillhört en annan klocka. Tidigare var det ett par firmor som hade tillgång till Omega originaldelar som plockade ihop likadana och sålde på nätet. Det är ingen risk att dessa blir förväxlade med original modellen då de hade Tritium tavlor t e x. Så i Omega kretsar är detta inget konstigt och fördelen är att man får en “vintage” dykarklocka man kan dyka med och läsa av under vattnet.

Vad det gäller guldboetterna är inget jag hört talas om, så det är inget det pratas om idag iallafall.

Om du har för många fina klockar så kan du skänka denna skönhet till mig? :heart_eyes::stuck_out_tongue_closed_eyes:

Du är riktigt duktig att fotografera klockor. Har själv stort foto intresse. Canon EOS R :ok_hand:

1 gillning

Tackar men tyvärr har jag inte klockor så det räcker. :joy::joy::joy:

1 gillning