Man bör väl vara försiktig med vilka appar man installerar, sunt förnuft kort sagt. Samsung och Motorola har egna skyddsprogram som ingår i mobilen också.
Skrev längre svar tidigare idag men blev avbruten. Ser nu att du redan fått bra tips från @pao och @katho men trycker ut texten ändå
Man kan i Kalender-appen på iOS logga in på ett google-konto och se en delad kalender. Men det kräver ju att ni flyttar över den delade kalendern ni idag har på iCloud till Google, och att båda har ett googlekonto.
Vad jag förstår går det tyvärr inte att göra tvärtom, att från de inbyggda apparna i android logga in på sitt iCloud-konto. Det hade ju annars varit praktiskt för dig som väl idag ha det mesta på iCloud.
Men några tips för dig:
Du har ju tillgång till allt ditt innehåll på icloud.com via webläsaren på din Pixel. Kanske funkar det att lägga ett bokmärke till den delade iCloudkalendern direkt på hemskärmen? Men en knölig lösning.
Om man delar iCloud-kalendern offentligt (kräver ändå en svårgissad länk) borde de flesta kalenderapparna på android kunna visa den. Men du kommer inte kunna göra ändringar och din fru får all makt över er gemensamma tid. Det tycker hon kanske är en smidig lösning?
Det finns tredjepartsappar på android som säger sig kunna logga in på icloud om man kollar på PlayStore. Kanske testa denna: Sync for iCloud Calendar
Sedan finns det tjänster som OneCal som kan synka mellan flera olika kalendersystem, men det kanske mer är en lösning för företag än en familj.
Bäst är nog ändå att ni använder en delad kalender på google och din fru kan fortsätta med kalenderappen på iphone.
Rent allmänt tror jag det blir svårare att "låsa in" användare i ett ekosystem oavsett tillverkare som det gick att göra som för 5 år sedan. Vi har matterstandarden som de flesta går in för gemensamt.
Sen går myndigheterna både i USA och EU in för teknikneutralitet. Typ med RCS och USB-C. Så jag tror man ska välja den mobil man gillar oavsett om det är en Android enhet eller en iPhone.