Frågor om utbildningar

Jag skulle säga att den funkar fint att börja med. Det kommer att ta lite längre tid att kompilera koden. Du kommer att ha lite tight om utrymme på disken så iCloud offroad kommer vara ett måste och en extern ssd vore fint också.
512 GB disk låter overkill. Min gamla jobbdator hade 256 och det räckte. Den nya har 512. Mycket för att den ska vara framtidssäker.
Viktigare att satsa på mer arbetsminne imo när du väl uppgraderar.

1 gillning

Har jobbat över 10 år som utvecklare. Mest för Windows-plattformen och Win32 API:t. Jobbar professionellt i Delphi (object pascal) men har fuskat lite i C# och python också.

Har en urgammal stationär dator från Dell på jobbet. 8 GB ram 256 SSD (HDD utbytt). Ja, så snabb är den inte direkt med det funkar att kompilera relativt snabbt ändå.

Ergonomi är viktigare. Bra skärm och bra tangentbord/mus samt bra stol och skrivbord (höj- och sänkbart).

Är egentligen utbildad elektroingenjör men halkade in på mjukvaruspåret av “misstag”, men funnet att jag trivs ganska bra med det. Tog examen precis efter IT-kraschen i början av 2000-talet. Som nyutexad utan erfarenhet är man inte vatten värd när det finns “drivor” med lediga utvecklare. Taskig timing minst sagt…

Man behöver normalt inte använda sig av så mycket matematik vid modern programmering i och med att det “redan är klart”, d.v.s. det “svåra” finns ofta i de ramverk man använder. Men en viss förståelse är nog bra. Algoritmer är bra att kunna. Interpolation och extrapolation o.s.v.

Förövrigt finns det ingen “svår” matematik på gymnasiet, jämfört med den man möts av på universitetet. Det berodde på, åtminstone när jag pluggade, att kraven hade sänkts på gymnasiet. Jag läste kurserna A-E har jag för mig (runt 96-97) och trodde jag behärskade det bra. Åtminstone tills jag läste första analyskursen på universitet. Det var ett härligt uppvaknande för många. :grinning:

Men koda är kul!

Lycka till!

2 gillningar

Det du skriver om mattematik instämmer jag i. Men jag vet folk som ansvarar för rekrytering som drar likhetstecken mellan duktig i matte bra programmerare. Lite tråkigt men samtidigt kan jag förstå hur de tänker. Men som marknaden ser ut just nu så kan man nog ta sig fram ändå.

Det är tyvärr sant att det finns företag med dålig koll. En intervju där inte en utvecklare är med är imo ingen seriös intervju.

Ah, en Delphiutvecklare! :smiley:
Finns inte så många kvar. Är själv en föredetting. Jobbade med Delphi nästan 15 år. Gick över till C# för 10år sedan och har inte jobbat med Delphi på 7 år.
Hur är Delphi nuförtiden?

Embarcadero som utvecklar Delphi släpper nya versioner fortfarande. Tyvärr är kvalitén på IDE:n inte så hög. Det finns en hel del rätt irriterande buggar. Men man lär sig leva med dem.

Delphi är ju inte på modet direkt så jag antar att de inte får in så mycket pengar annat än på företag med en gammal kodbas. Deras testavdelning är nog inte så stor. Men språket har moderniserats med tiden. Nu kan man faktiskt deklarera variabler mitt i koden (!) fast ingen Delphi-utvecklare av rang skulle ge sig på nått så hemskt :slight_smile:

Man kan t.o.m. göra appar för både Android och iOS i Delphi. Fast det är det nog få som rekommenderar. Men för Win32 är det Delphi dock fortfarande gångbart.

Variabler mitt i koden! :hushed::hear_no_evil:
Sista fem åren jag jobbade med Delphi var för att underhålla legacy kod.
Yep, språket är kompetent. Kan sakna det ibland.
Faktiskt så bygger mycket i C# på Delphi.

Har dessa tre programmen att välja på som är mest intressant

Systemutveckling.NET
Webbutveckling.NET
Apputveckling iOS/android

Någon i branschen som kan förklara lite vad som skiljer systemutveckling.net och webbutveckling.net åt? Vilken av dessa är mest framtidssäkrad att gå? Löner? Roligt, utmanande eller tråkigt och segt?

Måste ha input av folk som är i branschen nu, vad som ingår i arbetsuppgifter, hur ser en dag ut? Mm

Blir helt yr när man läser om de olika kurserna, innehållet säger mig inte så mkt just nu på vad det innebär direkt att faktiskt jobba med det dag ut och dag in. Vad hade ni valt? Och varför?

1 gillning

Svårt att säga vad som skiljer systemutveckling .net och webbutveckling .net utan att se innehållet i programmen. Men så länge inte webbutveckling handlar om att knacka enkel html så är nog inte skillnaden så stor. Låter som både är baserade på Microsoft .Net så det är nog mest front-end som kanske skiljer dem åt. Posta gärna länkar till dem så att det går att läsa vad programmen innehåller.

Jag har jobbat drygt 20 år som systemutvecklare och under den tiden har jag jobbat både med Windows-applikationer och Webb-applikationer. Jobbade först några som Windowsutvecklare och sedan några år som Webbutvecklare, sedan Windows igen och de senaste åren med Webbutvecklingen. Allt skulle jag räkna som systemutveckling.
Vilken du än väljer så kommer du inte vara fast i det sen utan du kommer att byta programmeringspråk, plattformar osv under ditt yrkesliv. Under mina första år så var det delvis Win 3.1 som gällde. :slight_smile:
När man väl har lärt sig ett programmeringsspråk så är det inte svårt att byta till ett nytt då skillnaderna är inte så stora mellan dem

1 gillning

Webbutveckling.NET

Systemutveckling.NET

Är mest vad man kan vara beredd på. Har knåpat LITE med C# vilket båda utbildningarna bygger på vad jag förstått. Men sen? Vad är den stora skillnaden?

Sen är ju grejen att både systemutveckling.NET och apputvecklingen hålls i Malmö där jag bor, medans webbutveckling.NET hålls i Helsingborg. Så blir ett litet projekt att ta sig dit 2-3 dagar/vecka. Men ger den utb mer så klart är det värt det.

Webb- och systemutvecklingsprogrammen är rätt lika varandra. En udda kurs i webbutvecklingsprogrammet är cms. Vad gör man i den? Lära sig hantera eller anpassa ett cms? Känns som en rätt onödig kurs.
Om det är jobbigt att ta dig till Helsingborg så skippa webbutvecklingskursen och välj mellan systemutveckling eller app-utveckling.
Vilken av dem du ska läsa beror på vad du tycker verkar vara roligast. Att läsa systemutveckling hindrar dig inte att bli apputvecklare senare och vise versa. Utbildningen lär dig grunderna och sedan kommer du att fortsätta lära dig resten av ditt liv.
Det är en av de roliga sakerna med programmering. Finns alltid nåt nytt att lära sig (kan också vara jobbigt stundtals :slightly_smiling_face:).

Håller med @ante i det han säger. Jag har nyss börjat jobba som systemutvecklare inom .Net och där är både Windows-applikationer och webb-applikationer. Oavsett vad du väljer så kommer du garanterat glida in på något mer språk. Själv har jag precis börjat

Vad gillar du systemutveckling.NET? Antar du tycker det är kul eftersom du jobbar med det. Haha. Men är det en tragglig seg kurs eller är det kul? Lutar åt systemutveckling.NET faktiskt. Hur ser lönen ut, du som precis börjat? Är det svårt att lära sig eller man kommer in i det snabbt?

Samt hade behövt tips på en bra Windows-laptop i så fall. Då med minst 16gb RAM OCH 256-512gb ssd. Är lite inne på en surface just för smidigheten, och snyggheten ;). Inputs där?

Tycker det är jäkligt kul faktiskt! Har hållt på med mer front-end på hobbynivå tidigare och tycker att detta känns mer utmanande. Angående lönen så fick jag nöja mig med en lite lägre ingångslön på ca 30k (i och med Corona-tider osv.) men med en stor chans till att öka lönen snabbt efter första året.

Jag läste en YH-utbildning där tempot är mycket högre än en högskoleutbildning. Vi läste c# på en dryg månad och det är rätt tufft om man inte har någon bakgrund inom programmering, enligt mig.

Tycker att man kommer in i det snabbt faktiskt!

Angående laptop så är mina rekommendationer:
Skärm: 15"-17"
Minne: 16Gb
CPU: i5 eller uppåt

Just vilken laptop du köper är nog mer tycke och smak, jag körde på en 17" gaming från MSI

Är ju lite det jag bävar för. Utbildningens innehåll samt fart. Jag har ju bara sniffat lite på c# i en 7.5hp kurs, gick ej hela. Så inte mer än så har jag som erfarenhet av programmering och C# bortsett från programmering 1 från gymnasiet. Mest så man ej tar sig vatten över huvudet, vill ju fortfarande vara med och fatta vad kurserna handlar om typ. Vad gäller apputveckling och Swift så har jag 0 erfarenhet där…

Det kommer gå fint! :+1:t2:

Ställ mycket frågor och va inte rädd för att be om hjälp! Men om du nu har lite erfarenhet av c# tycker jag att du ska gå på det istället för att börja lära dig swift/c. Sen när du väl lärt dig ett språk så kommer det andra rätt “lätt” också! :blush:

3 gillningar

Tack. Låter väldigt logiskt. Då är ju bara frågan:

Webbutveckling eller systemutveckling. Oavsett blir det ju C#.

1 gillning

Det borde vara .Net core som ni ska lära er och då kan du använda din Mac.

1 gillning

Kan du koda .NET på Mac utan att dra in Windows mm? Är det då via Visual Studio Code? Räcker det? För läser man rekommendationer så står det Windows-miljö då det är det man kommer möta ute?

Det beror på vad man menar med .Net. Ska man jobba med gamla .Net Framework så är det Windows som gäller. Det finns ett open source projekt som heter Mono men det är så där.
Är det däremot .Net Core så är frågan om ni ska utveckla Windows desktop apps. Ska ni inte det utan att ska bygga web apps, console apps, mobile apps eller cross-plattform desktop apps så funkar det med Windows, Mac eller Linux.
För att utveckla på Mac så kan du använda Visual studio Code, Visual studio for Mac eller JetBrains Rider. Rider är min favoritverktyg för .Net.