Frågor om utbildningar

Hej bubblan.
Har kommit in på två olika utbildningar till hösten. Den ena är systemutvecklare.net och den andra är mjukvaruutvecklare. Sjukt svårt att bestämma mig vilken man ska välja. Någon som jobbar inom det eller liknande och har lite synpunkter och tips?
Den ena är: https://www.tucsweden.se/yrkeshogskola/vara-utbildningar/systemutvecklare-net/

Och den andra är: https://osyh.se/mjukvaruutvecklare/

Grattis till utbildningarna!

Första frågan är väl vad du vill bli när du blir stor :slight_smile:

Tack :slight_smile: haha ja det är frågan alltså. Har hela tiden lutat år mjukvaruutveckling men nu när man kom in på båda blev jag osäker. Finns säkert fördelar med den andra också

Ett bra sätt att tänka är vilken av dessa utbildningar är bredast? Arbetslivet ändras snabbt så vilken utbildning kan leda dig vidare enklast? Om du tar system, hur svårt är det att vidareutbilda sig till mjukvarautv? Och vice versa. Det är frågetyperna jag tycker du bör fundera på.

1 gillning

Tack! Ska helt klart funderas på och kolls upp :slight_smile:

1 gillning

Har läst igenom specen för båda och de är väldigt lika. Systemutvecklare vs mjukvaruutvecklare är same shit different name.
Det jag gillar med systemutvecklarkursen är de har it-säkerhet som ett eget kursmoment. Alldeles för få utvecklare som har security-first tänket. Något som är viktigt idag. De har också ett kursmoment som heter publiceringsverktyg. Lite fundersam på vad det kan vara och om det ger något. :thinking:
Mjukvaruutvecklarkursen har ett moment kring problemlösning och datalogiskt tänkande vilken kan vara bra att få hjälp att lära sig. Många som fastnar på det.
Systemutvecklarutbildningen verkar lite mera webbfokuserad men vet inte om det har så mycket att säga. Det svåra är att lära sig det första programmeringsspråket och tänket. Sedan blir det bara enklare och enklare att lära sig flera språk.

Kontentan är att jag skulle kolla upp skolarna och försöka ta reda på vem av dem som har bäst renommé. Kan också vara intressant att se vilka företag de samarbetar med och vad de samarbetena kan ge.

2 gillningar

Grattis! Jag har nyligen slutfört en YH-utbildning inom just systemutveckling med inriktning på .Net.

Jag som tidigare bara sysslat med Front-End och lättare app-utveckling tyckte att den var rätt tuff till en början men när man väl tagit sig över det första så blev det bara roligare och roligare.
Väldigt högt tempo och det gäller att inte tro att bara för att man gör mycket hemifrån så kan man ta det “chill”.

Normalt sett väldigt lätt att få jobb när man är färdigutbildad inom .Net (säkerligen inom andra tekniker med) men just i dessa tider så var vi bara 3 av 25 som hade jobb innan examen och nu ca en månad senare så har 3 till fått jobb.

Jag mailade om en praktikplats och blev uppringd med frågan om jag ville börja jobba istället, så efterfrågan finns där.

Nu har jag fast anställning på samma ställe som jag hade min praktik på.

Lycka till! :slight_smile:

3 gillningar

Tack och tack för input :slight_smile: ska helt klart bli spännande och kul och säker på att vilken jag än väljer blir bra.

1 gillning

Har själv 4-5 yh utb att välja på SAMT någon på högskolan antar jag (ej fått besked där än)

Men har bla kommit in på:

Systemutveckling.net
UX designer
IOS/android utveckling
internet of things developer

Och ngn till. Huuuur vet man vad man ska välja? :sweat: :wink:

Har ingen programmeringsutbildning alls men drömmer om ett jobb inom it och vill skola om mig. Är kurserna för svåra/intensiva om man nätt och jämt har lite grundutbildning?

Har inte Yrkeshögskolorna ganska tydliga krav på att komma in, typ avancerad matte och så?

Har du börjat programmera lite swift på fritiden måhända? :slight_smile:

De har ju krav på matte B (oftast). Men menar mest programmerings-biten. Har ju bara lekt lite med HTML, css, c# på väldigt ytlig sätt. Har gått programmering 1, och även webbutveckling 1 med start på måndag då. Tänkte mest att kursern kanske avser personer som redan är eller har bra koll på programmering som vill ”ändra bana” istället för någon som är helt grön?

Tanken är att gå igenom en hel del turorials på Swift nu på youtube under sommaren. Som sagt aldrig gjort en app innan över huvud taget. Det jag har gjort är lite konsollprogrammering med input/output samt lite objektorienterat med lite grafik i stil med knappar/fält mm.

Baserat på utbildningarna som du listar är första frågan vad vill du syssla med? Programmering eller UX design?

När det gäller programmering så är det svårast att lära sig det första programmeringsspråket. De efterföljande blir lättare och lättare. Man byter språk flera gånger under sin yrkeskarriär. Så andra frågan är inom vilket område vill du börja din karriär om du går på programmeringsspåret?

Min rädsla är bara att jag hoppar på ngt, köper en dator för 20k… två veckor senare tänker: vad f*n har jag gett mig in på, detta går verkligen inte…

Är väl mest Matte biten jag är nojjig för. Kämpade mig igenom Matte B med viss hjälp…

Jag skulle säga att mattebehovet är överdrivet när man lär sig programmering.

Ja du… bra fråga. Tanken var webbutveckling då jag känner mig lättare ”hemma” i HTML av det lilla jag har pysslat med olika språk. Den enda planen jag hade/har är väl att byta karriärbana helt enkelt efter 15 år som väktare. Vill in i it branschen för att utvecklas, lönen mm. Därav har jag sökt utbildningar mellan himmel och jord för att ”säkra” ngt utan att direkt egentligen veta vad jag egentligen vill. Ja det dumt kanske, men vill som sagt byta bransch och är öppen för det mesta. Webbutveckling och hemsidor verkar skitskoj, appar likaså. Front end liknar väl webbutveckling medans back end är mkt med databaser servrar mm?

Ser framför mig det glamorösa livet med hipsterskägg, sittandes på espresso house, knackandes på min Mac med en hemsida/app eller ngt. Har dock INGEN utbildning alls vad gäller grafisk design eller digital design. Men verkar intressant iaf. Men ja sen är ju så klart inte verkligheten så som jag”målade” upp det. Men matte och formler är kanske ej min starka sida, men känner att man kanske lär sig under tiden.

Håller med @ante, tror inte du behöver oroa dig så mycket för matten. Det jag upplevde som svårast i början var att greppa själva konceptet runt hur man skriver kod.
Känner du inte till sidan stackoverflow kan jag rekommendera den. Finns otroligt mycket frågor och svar runt programmering där.

Matte inom programmering handlar mycket om att lära sig tänka logiskt. De flesta programmerare klarar sig med basal gymnasiematte för att klara sitt dagliga jobb.
Förenklat kan man säga att front end är jobba med användargränssnitt och backend handlar om att skicka data till frontend samt behandla och spara datat som kommer från frontend. Så på en webbsida brukar gränsen vara att frontend är det som sker i browsern och backend det som sker på servern. Gränsen kan vara lite flytande.
Själv jobbar jag som fullstack webbutvecklare vilket betyder att jag jobbar med både frontend och backend. Har även jobbat som Windowsutvecklare.

Om du har en ok dator idag så kör med den i början tills du har kommit fram till vad du vill göra.

1 gillning

Datorn jag har idag är en 11” MacBook Air mid 2013, 8g ram, 128gb SSD… kanske inte det mest optimala att knacka kod på i timmar? :confused:

Skolan rekommenderade minst 8gb ram helst 16, minst 256gb ssd helst 512gb. Och Mac då (om det blir iOS utveckling). Därav pressen att köpa ny dator innan skolan börjar…

Inom min utbildning (Systemutveckling .Net) så använde vi matte en enda gång och det var i en gruppövning. Oftast är de väldigt måna om att man ska lyckas och bli godkänd, så det är nog lugnt! :+1:t2:

Lycka till!

1 gillning

Ska göra mitt bästa oavsett vilken av utb jag väljer :slight_smile:

1 gillning