Frågor om UniFi-nätverk

Följer Zop och köpte en Express och två switchar, en Lite 8 och en flex mini.

So far super nöjd och allt rullar på bra.

2 gillningar

Jag har köpt en Ultra som gateway och använder båda Express i AP-läge nu. Ultran är mer kapabel om man vill slå på fler funktioner i brandväggen.

Vid en snabb koll så verkar ultran vara slutsåld igen. Var hittade du den?

Bevakade och var snabb när den kom in på lager. Du har ingen brådska. Det är enkelt att gå över när/om det blir aktuellt.

Klurar lite kring val mellan 2.4 GHz och 5 GHz. Sedan jag fick min iPhone och nu är ute i trädgården märkar jag betydligt sämre räckvidd och funderar på om det har att göra med att min iPhone kanske defaultar till 5 GHz som sämre räckvidd. Kan inte se i telefonen vad den gör på.

Prestandan inomhus på 2.4 GHz räcker mer än väl och TV mm kör trådat, dumt eller klokt att ställa in Unifi-nätverket på 2.4 GHz?

Det är inte bara wifi som använder 2,4 GHz. Bla bluetooth använder den frekvensen. Det gör att det kan vara en del störningar den frekvensen.
Varför inte sätta upp en utomhus-ap?

1 gillning

2,4 Ghz är väl ett smutsigt frekvensband med mycket kommunikation på, men även mikrovågsugnar kör väl det? :joy:

Jag har funderat på sätta en AP utomhus eller i garaget, för att få bättre signal till bilen, men smidigast att sätta en på insidan porten i garaget tror jag :slight_smile:

Ska testa mig fram lite. En utomhus-AP är ju ett sätt, men kabeldragning samt att jag egentligen skulle behöva minst 3 st avskräcker lite. Jag har ju LTE när WiFi failar men då mina kameror skickar notiser när jag inte är hemma (dvs inte uppkopplad på WiFi) blir det lite onödiga notiser. Men går att lösa med lite geo-inställnigar iofs.

Du kan väl se i Unifins app/webgränssnitt vilken frekvens varje klient är ansluten till.

Nästan alla enheter, några få undantag, kör 2.4 GHz. Det förvånade mig lite då jag har flera accesspuckar inomhus och bra räckvidd.

Varför behöver du tre st? Jag har en som jag har satt högst upp på gaveln på huset och den täcker minst 100 meter runt huset. Beror på hur bra wifi det är i enheten jag använder.

Låter lite märkligt. Datorer, plattor och telefoner borde gå på 5 GHz så att det bara är IoT som kör 2,4 GHz. Jag har separerat 2,4 och 5 GHz så att enheterna alltid ligger på rätt nätverk.

Okej, trodde täckningen liknade inomhus-AP. Då kanske det kan vara ett alternativ.

Vad rekommenderas för utomhus ap?

Utomhus är det inga väggar eller liknade som blockar signalen så länge man kan få upp accesspunkten nog högt.

Jag kör med en gammal version av Ubiquiti Bullet med en rund strålande antenn (Den kommer utan antenn).
Är nog den mest driftsäkra prylen jag har någonsin ägt. Har suttit uppe på nocken i 15 år utan att någonsin strula. Använder den idag bara till att styra IoT-prylar och den är inte exponerad mot internet så det går inte så mycket att den inte får uppdateringar.

1 gillning

Jag ska ha antenn till robotgräsklipparen så jag vet inte riktigt vad jag behöver. Har inte riktigt satt mig in i vad WiFi har för funktion till klipparen.