Frågor om UniFi-nätverk

Vi har alltid haft sinnesjukt dåligt wifi på jobbet, fått starta om router flera gånger om dagarna att man tillslut har struntat i det.

Fick imorse installerat Unifi och wifi har funkat hela dagen :love_you_gesture:t2:

2 gillningar

Jag kör CloudKey gen 2 och lyckas inte vi länken du delade ovan. Funderar på om det måste tillåtas inne i controlern först. Men var? Har det här med detta att göra?

Har samma planer för kontorshotellet där jag sitter. Har bara inte orkat ta det vidare då jag knappt är där nuförtiden.

Nej, det där har med loggning att göra. Inte login :wink:

Kolla denna instruktionen:

1 gillning

Jag ska hjälpa föräldrarna att säkra upp deras nätverk. Tanken är att ha två separerade nätverk som inte kan prata med varandra.
Utrustningen jag har är en Edgerouter Lite och en AC AP Lite-accesspukt.
I routern har jag ett lan samt ett vlan som går ut via eth1. Eth1 är ansluten till accesspunkten då allt ska ske trådlöst. Men hur får jag ut båda nätverken genom eth1 till det trådlösa nätverket?
Jag har kikat i Unifi-appen på min iPad. Men där verkar man inte kunna ansluta APn till två nätverk? Måste jag använda Unifi Controller till datorn? Detta program kräver i så fall java runtime environment. Och som jag fattar det så är det en betalversion? Finns det några andra sätt att gå runt detta?

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Kontorshotell i Göteborg

För att konfigurera VLAN behöver du en Unifi controller, den kör Java precis som du skriver, men Java Runtime brukar inte kosta något.
Själv kör jag controllen i en Raspberry Pi4b, men den kör lite mer grejor också i mitt fall.

1 gillning

Vet inte hur Ubiquiti tänkte där faktiskt. Jag ser enbart Java som en säkerhetsrisk. Speciellt gamla versioner av Java då den endast fungerar med Java 8. :exploding_head:
Men jag behöver den ju bara när jag ställer in vlanet till APn. Sen kan jag administrera allt via deras egen app.

Jag är sugen på att skänka min uppsättning till dom och införskaffa en UDM Pro istället.
Men jag får nog svårt att motivera varför dom behöver en USG, en Cloud Key, en switch och en AP när deras gamla router hade allt inbyggt i en enda låda.

Finns en ny firmware ute till UDM och UDM Pro:

UniFi Dream Machine Firmware 1.9.0

2 gillningar

Hoppas att den snart dyker upp i den automatiska uppdateringsfunktionen. SSH känns som överkurs för mig.

Brukar inte heller uppdatera via SSH (även om det inte är särskilt avancerat). Tycker att nuvarande version fungerar stabilt och uppdaterar när det är dags.

Jag har kikat en del guider på youtube och det ser inte svårt ut. Men jag har hört att det kan bli problem om någonting går fel när man ”leker” med SSH och att det kan bli svårt att felsöka och åtgärda. Speciellt om man inte kan någonting om det, som jag…

En fråga till er som kan det här med nätverk:
I den näst senaste firmwaren till UDM Pro 1.9.0, (1.9.1 ute nu) så fick vi stöd för wpa 3 samt wpa 3 enterprise.
Som jag har förstått det så är det ingen extra säkerhet med enterprise, utan endast ett enklare sätt att hantera behörigheten till nätverket?
Tex för företag som har anställda som kommer och går lite då och då så kan man tilldela dom en personlig nyckel istället för ett lösenord för hela nätverket som riskerar att komma på villovägar. Men finns det någon annan fördel med enterprise som inte den vanliga psk erbjuder?

Är det inte att man knyter den till annan autentisering som används i företagets nätverk, så som mot AD o dyl?

Någon som vet om G4 kameran stödjer person detektering eller om det bara är pro modellen?

Den (G4 Bullet) stöder persondetektering och bilar (detektering av bilar är i beta). Har tre st uppsatta och det fungerar bra även om jag är i kontakt med deras support kring en förmodad bugg.

Dock osäker om detta rullats ut till Cloud Key än eller om det bara är UDM Pro som fått det.

Adam says the attacker(s) had access to privileged credentials that were previously stored in the LastPass account of a Ubiquiti IT employee, and gained root administrator access to all Ubiquiti AWS accounts, including all S3 data buckets, all application logs, all databases, all user database credentials, and secrets required to forge single sign-on (SSO) cookies.

:grimacing:

Rätta mig om jag har fel. Men detta rör dataläckan i januari, och om man redan då bytte lösenord och 2FA så kan man sitta lugnt i båten?

Ja